Pablo Agüero nemal prístup k vode a jedlu, nieto ešte ku kinu alebo k filmovej technike. V patagónskej dedine vyrastal vo veľkej chudobe. Prvú kameru, ktorú mal v rukách, musel ukradnúť, aby mohol čosi nakrútiť a uchádzať sa o miesto na filmovej škole.
Keď sa mu to podarilo a školu vyštudoval, šli už veci pomerne rýchlo. Mal úspech na festivale v Cannes, usadil sa v Paríži a mohol začať snívať o veľkých projektoch. Takým je aj film Saint-Exupéry, v ktorom vyrozprával sedem zásadných dní zo života autora Malého princa a protifašistického bojovníka.
Prvých divákov mal v Košiciach, kde sa práve teraz premieta na IFF Art Film.
V rozhovore sa dočítate:
- o podmienkach, v ktorých vyrastal a čo ho v nich formovalo,
- prečo si vybral sedem dní zo života autora Malého princa,
- aké ťažkosti mal pri nakrúcaní filmu,
- v čom sa chcel priblížiť spisovateľovi Saint-Exupérymu,
- prečo sa z Malého princa stal obchodný artikel,
- čo je podstata príbehu z Malého princa,
- čo je podstata života a smrti Saint-Exupéryho.
Váš film je záznamom siedmich dní, keď Saint-Exupéry pracoval v Argentíne pre leteckú spoločnosť ako pilot a hľadal svojho kolegu a kamaráta, ktorý havaroval v mrazivých Kordillerách. Prečo vás zaujímali práve tieto dni?
Počas týchto dní sa Saint Exupéry stal tým, kým ho dnes všetci poznáme. Skvelým pilotom, veľkým spisovateľom a politicky angažovaným mužom, ktorý neskôr napísal Malého princa. Všetko, čo vo filme vidíte, bolo skutočné. Každá udalosť, každá postava.
V niektorých scénach som udalosti rýchlejšie nadviazal na seba a postavy pospájal, aby bol príbeh hutnejší, no podstatu som nezmenil. Saint-Exupéry sa ocitol sám a v podmienkach, ktoré ho nútili prekonať samého seba, ak chcel naplniť poslanie práce poštára a najmä zachrániť svojho priateľa.
Stráviť niekoľko dní osamote, aký pocit sa vám s tým spája?
To sú v živote človeka zásadné okamihy. Veľa času som trávil sám, už keď som mal päť rokov. Žili sme v búde bez vody a bez elektriny, čítať som sa učil pri svetle sviečky. Kino v dedine nebolo, zostali mi knihy. Provokovali ma k tomu, aby som si kreslil svoje vlastné príbehy a myslím si, že vďaka tomu som vtedy prežil v psychickom zdraví.

Aj vy ste niekedy zažili také intenzívne, definujúce dni ako Saint-Exupéry, keď bol v horách?
Áno. Boli to dni, keď som nakrúcal tento film. Bolo to podobné peklo. Tri roky som sa stretával s mnohými problémami. Nechcel som obrazy generované počítačom, nepožíval som 360-stupňové scany.
Všetko sme nakrúcali naživo a kombinovali do záberov kolážovou technikou, teda najstaršou v histórii kinematografie. Zdalo sa mi, že takto bude môj príbeh pôsobivejší. No nešlo ani tak o to, ako vyriešiť technicky náročné scény, alebo finančne náročné scény.