BRATISLAVA. „Slovenská národná galéria chcela urobiť výstavu svetovému gej fotografovi a antigejovský denník SME sa postaral o to, aby sa neuskutočnila.“
Takto minulý týždeň vysvetľoval umelecký riaditeľ a šéfkurátor Slovenskej národnej galérie Martin Dostál, prečo tím amerického fotografa Brucea Webera zrušil plánovanú výstavu v SNG.
Priamo obvinil denník SME, že za to môže článok zo začiatku mája, ktorý opisoval prípady sexuálneho obťažovania, z ktorých Webera obvinilo viac ako dvadsať zahraničných modelov.
Výstava, ktorá sa mala začať na jeseň, mala byť doposiaľ najdrahším výstavným projektom moderného umenia v SNG. O jej zrušení informovali koncom mája. Denník SME pred tým napísal, že Weber je známy obťažovaním modelov. Tri prípady sa dostali pred súd a skončili sa mimosúdnym vyrovnaním. Weber teda nikdy nebol uznaný za vinného.
„Naozaj som si k tomu nerobil žiadnu rešerš, iba som čítal perex v denníku SME, mňa naozaj nezaujíma, či niekto niekoho obťažuje,“ povedal Dostál na tlačovej konferencii, na ktorú denník SME nepozvali. Vystúpil na nej spolu s generálnym riaditeľom Jurajom Králikom.
Denník SME má k dispozícii výpovede modelov zo Slovenska, ktorí so svetoznámym fotografom spolupracovali na komerčných projektoch. Ich skúsenosti sa odohrali v rôznych rokoch a pri rôznych typoch kampaní, obaja však zažili fotografovanie v jeho vile na Miami. Weber ich počas fotenia pozval do spálne alebo do súkromia ateliéru a s oboma robil tzv. energetické cvičenia. Ich skúsenosti sa zhodujú s tými, ktoré zachytili zahraničné médiá.
Čudoval som sa, že ja chalan zo Žiliny toto prežívam
„Pre agentúru to bola pomerne veľká vec, a tak mi to aj podali. Mne vtedy jeho meno niečo hovorilo, ale nevedel som presne, o koho ide. Až keď som si niečo zistil, pochopil som, že idem k mentorovi mužského modelingu,“ opisuje to, ako sa dostal do kontaktu s Bruceom Weberom, model Radoslav Vanko.
Bruce Weber patril od 70. rokov 20. storočia k najvýznamnejším svetovým fotografom. Jeho meno sa podľa The Times stalo „synonymom pre eroticky nabité zobrazenia dobre vyzerajúcich mladých mužov“. Weber pracoval aj v komerčnej a módnej oblasti a preslávil sa predovšetkým svojimi prácami pre časopisy ako Vogue, GQ, W Magazine, The Interview a Vanity Fair a spoluprácami so značkami ako Calvin Klein, Armani, Louis Vuitton, Gianni Versace či Ralph Lauren.

Vanko dostal pozvanie do Weberovej rezidencie v roku 2009 ako prvý z agentúry, ktorá ho v USA zastupovala. Mal vtedy 25 rokov a ako aktívny športovec vo výbornej forme teda spĺňal nároky, ktoré Weber na modelov mal.
„Išiel som teda do jeho domu, bolo to veľmi luxusné a zároveň príjemné, pobehovali tam psi, jeho asistentka mi priniesla nejaký drink a celkovo som sa čudoval, že ja chalan zo Žiliny toto prežívam. V ten deň ešte nebolo fotenie, iba sme sa rozprávali, Weber si pozeral moje portfólio a mali sme rozhovor, ktorý by som nazval príjemným.“
K situácii, akú v roku 2018 opísalo pre The New York Times pätnásť ďalších modelov, došlo až pri druhom stretnutí. To bolo spojené s fotením v ateliéri, ktorý je súčasťou Weberovho domu.
Rovnako ako im, aj Vankovi Weber povedal, že spoluprácu začína dychovými a meditačnými cvičeniami, počas ktorých si fotograf a model majú uvedomiť jeden druhého a na tele hľadať miesto, kde je energia najsilnejšia.

Keď mi svetový fotograf vraví, že niečo mám spraviť
„Mali sme najskôr on aj ja dýchať zhlboka a ,naciťovať si‘ jeden druhého. Videlo sa mi to zvláštne, ale vravel som si, že keď mi svetový fotograf hovorí, že niečo mám spraviť pre dobrú fotku, tak budem spolupracovať. Potom sme sa mali chytiť za ruky. Na nádych dať naše ruky k mojej hrudi, na výdych ich dať k jeho hrudi. Potom mi povedal, že môžem ísť s dotykmi kamkoľvek, kde to uznám za vhodné,“ opisuje pre SME Vanko.