BRATISLAVA. Každá skladba skupiny The Velvet Sundown ponúka niečo iné. Folk, Indie, jemný rock, blues gitarové sóla, atmosféru 70. rokov a akoby zmes hudby Crosby, Stills, Nash & Young, Fleetwood Mac, Nicka Draka či Bon Iver. Nie je to príliš náročná hudba.
The Velvet Sundown však zrejme nezáleží na názore hudobných recenzií či poslucháčov a poslucháčok. Nie preto, že by boli členovia a členky outsidermi, ktorí rebelujú proti hudobnému priemyslu.
Skupina, ktorá má viac ako milión prehratí na platforme Spotify a stala sa virálnou, je vytvorená AI. Rovnako aj ich história, propagačné obrázky či albumy, ktoré vydáva ako na bežiacom páse.
No mnohí ľudia ju cez Spotify počúvali bez toho, že by o jej pôvode vedeli.
Hudba zložená počas dlhých nocí
Podozrivo vyzerali už fotografie, na ktorých vyzerá štvorica mužov, akoby vyskočila z indie hudobného kalendára. Hudba skupiny pôsobí priemerne - neurazí, ani príliš nenadchne. V tvorbe preto nehľadajte žiadnu tradíciu či inováciu žánrov, prípadne spoločenské alebo politické okolnosti. The Velvet Sundwon je to jedno.
"Nejde o trik – je to zrkadlo. Je to umelecká provokácia, ktorá má spochybniť hranice autorstva, identity a samotnej budúcnosti hudby v ére umelej inteligencie," píše sa v profile kapely na Spotify s tým, že The Velvet Sundown existuje niekde medzi človekom a strojom.
Spočiatku sa však The Velvet Sundown opisovala ako „syntetický hudobný projekt vedený ľudskou kreatívnou víziou“, a popierala, že ide o výtvor umelej inteligencie.
„Toto je naša hudba, ktorú sme zložili počas dlhých, prepotených nocí v stiesnenom bungalove v Kalifornii. Skutočné nástroje, skutočná myseľ, skutočná duša. Každý akord, každý text, každá chyba – všetko je ľudské,“ napísala kapela na svojom profile na sieti X.
Portál The Fader priniesol 7. júla informáciu o osobe s falošným menom, ktorá sa označovala za externého spolupracovníka kapely. Komunikoval s médiami a uviedol, že skupina pri tvorbe skladieb používa generatívnu AI platformu Suno. Oficiálne sociálne kanály kapely to popreli, neskôr sa však ku všetkému priznali.

Ohrození sú nezávislí umelci
Veľkým otáznikom zostáva, prečo žijeme v dobe, keď streamovacie platformy nemajú žiadnu zákonnú povinnosť označovať AI hudbu.
Umelo vytvorenú hudbu do playlistov podľa zamestnancov Spotify neradia manuálne, sú to algoritmy, ktoré môžu zvýhodniť tvorbu AI. „Chceme, aby sa skutoční ľudia presadili ako umelci a tvorcovia. Čo je však kreativita vo veku umelej inteligencie? Čo je to hudba?“ hovoril zakladateľ a šéf Spotify Daniel Ek v reakcii na situáciu.
Odpoveď mu ešte minulý rok dalo viac ako 200 umelcov vrátane Billie Eilish, Nicki Minaj či Arkells, keď podpísali list Aliancie pre ochranu práv umelcov. Nezisková organizácia na ochranu práv umelcov v otvorenom liste vyzvala technologické spoločnosti, vývojárov, platformy a služby digitálnej hudby zamerané na umelú inteligenciu, aby prestali používať umelú inteligenciu na „porušovanie a znehodnocovanie práv ľudských umelcov“.
Umelú inteligenciu vítajú niektorí hudobní producenti. Vidia v nej novú dimenziu, ako napríklad Timbaland či Ryan Tedder zo skupiny OneRepublic. Iní ju vnímajú ako hrozbu pre kreatívny priemysel.
Nejde pritom o ojedinelý prípad AI v hudobnom priemysle. Liz Pelly, autorka knihy Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, upozornila na to, že nezávislí umelci môžu byť zneužívaní ľuďmi stojacimi za AI kapelami, ktorí môžu vytvárať skladby trénované na ich hudbe.
Hovorila napríklad o prípade z roku 2023, keď sa na sociálnych sieťach TikTok, Spotify a YouTube objavila skladba, ktorá použila AI generované vokály, vydávajúce sa za speváka The Weeknda a rapera Draka. Spoločnosť Universal Music Group vyhlásila, že išlo o „obsah vytvorený generatívnou AI“ a skladba bola krátko po zverejnení odstránená.
Nie je jasné, na akej hudbe boli trénované albumy skupiny The Velvet Sundown, čo podľa kritikov predstavuje problém. Nezávislí umelci totiž môžu prichádzať o kompenzáciu.
„Musíme zabezpečiť, že sa nebudú chrániť len záujmy popových hviezd – každý umelec by mal mať možnosť vedieť, či bola jeho tvorba takto zneužitá,“ povedala Pellyová.

Chyť gitaru a nie prekliatu myš
Rovnako otáznou je aj autentickosť. Billie Eilish vytvorila svoj najnovším album s tým, že sa chcela opäť nájsť. Pre Taylor Swiftovú bol posledný album záchranným lanom a nahrávka Cowboy Carter od Beyoncé sa zrodila zo skúsenosti, keď sa speváčka necítila vítaná medzi tradičnými country umelcami a umelkyňami v USA.
Príbehy, kontext a autentickosť pri interpretoch a interpretkách je pridaná hodnota ich hudby. So všetkými detailami, menšími postrehmi, narážkami zrazu získavajú poslucháči nový pohľad na ich tvorbu. To je niečo, čo hudba vytvorená AI ponúknuť nevie.
Napriek tomu sa virtuálnej kapele podarilo dostať do playlistov a získať si poslucháčov. „Je to demotivujúce,“ povedal pre CBC Kristian Heironimus, hudobník z Floridy, ktorý nahráva a koncertuje pod menom Velvet Meadow.
Heironimus bol rozčarovaný z toho, ako si The Velvet Sundown získava obrovskú popularitu. Zdalo sa mu predovšetkým to, že niektoré prvky názvu a vizuálu nápadne pripomínajú jeho vlastné.
Rozhodol sa preto nahrať "diss track" s názvom The Velvet Sundown, ktorý vyšiel 1. júla. „Chyť skutočnú gitaru, nie tú prekliatu myš,“ spieva v pesničke. „Prejdi si tým, čím ja a všetci umelci, ktorým krvácajú prsty.“
Heironimus vyzýva The Velvet Sundown na súboj v ich vlastnej hre. Robí si žarty z AI kapely a zároveň využíva jej meno, aby jeho skladba zarezonovala v algoritmoch. „Ako umelci ju jednoducho musíme prekonať, ako najlepšie vieme,“ povedal.
Ľudia by mali vedieť, kedy je hudba AI
Šéf inovácií streamovacej služby Deezer Aurélien Hérault pre The Guardian uviedol, že spoločnosť používa detekčný softvér, ktorý identifikuje a označuje AI generované skladby.
„Momentálne si myslím, že platformy musia byť transparentné a snažiť sa informovať používateľov. V období, ktoré nazývam ‚naturalizácia AI‘, je dôležité dať ľuďom vedieť, kedy je AI použitá a kedy nie,“ vysvetlil.
Zároveň nevylúčil, že v budúcnosti sa označovanie zruší, ak sa AI hudba stane populárnejšou a hudobníci ju začnú využívať ako „nástroj“. Deezer dodal, že 18 percent všetkej hudby, ktorá je na platformu denne pridaná, je vytvorená umelo. Ide o viac ako 20-tisíc skladieb, ktoré vznikajú kompletne pomocou umelej inteligencie.
V súčasnosti Spotify neoznačuje hudbu ako vytvorenú AI a už predtým čelila spoločnosť kritike za to, že niektoré playlisty napĺňala hudbou od fiktívnych projektov produkujúcich generickú hudbu.
Hovorca Spotify konštatoval, že spoločnosť nedáva AI generovanej hudbe žiadnu prioritu. „Všetka hudba na Spotify vrátane tej vytvorenej AI je vytvorená, vlastnená a nahraná licencovanými tretími stranami,“ povedal.