Gloria!
Je to veľmi vnímavé dievča. Asi preto stále mlčí, až si o nej všetci myslia, že onemela. Lenže ticho v nej nie je. A zo všetkého najviac ju vypĺňa hudba.
Počuje ju aj v rytme každodenných prác. V ruchu dvora, kde sa perie a skladá bielizeň, zametá, upratuje a z kuchyne sa k tomu pridávajú ďalšie zvuky. Terese to znie ako hudba. Tak to divákom hneď v úvode filmu Gloria! názorne predvádza režisérka Margherita Vicario.
Keď nakrúca herečka a hudobníčka
Režisérka tejto dobovej drámy však bola doposiaľ oveľa viac herečkou, skladateľkou a speváčkou ako filmárkou. Gloria! je jej režijný debut. Zužitkovala v ňom aj svoje skúsenosti s herectvom a hudbou. Získala s ním v Taliansku ocenenie David di Donatello v kategóriách najlepší debut, hudba a pieseň.
Tá hudba neraz pripomína súčasnú, hoci sa príbeh filmu odohráva na prelome 18. a 19. storočia. Z niektorých útržkov by sa dala poľahky poskladať popová skladba. A Margherita Vicario nakrútila v konečnom dôsledku filmový pop. V niečom naivný a prostý, ale nie neznesiteľný.
Samozrejme, že hovorí o láske. O láske partnerskej, tá je jedným z motívov podobne ako láska k hudbe. Aj o absencii lásky.
Hlavné husle však hrá čosi iné. Láska k sebe samému, respektíve k sebe samej. Ústredné ženské postavy si totiž dokážu uvedomiť svoju hodnotu napriek tomu, že ich mnohí z okolia označujú len za neschopné hlupane.

Jedine Teresa
Príbeh sa odohráva v katolíckom ústave pre siroty neďaleko Benátok. Dospievajú tam ženy, vedené k poslušnosti a bohabojnosti. Aj k vzdelaniu, prinajmenšom v oblasti hudby. „Nemá“ Teresa je v tomto prostredí outsiderkou. Prehliadanou, zavše znevažovanou aj samotnými chovankyňami ústavu. Funguje ako slúžka.
Gloria!
- Taliansko/Švajčiarsko 2024, 106 min.
- Réžia: Margherita Vicario
- Scenár: Margherita Vicario, Anita Rivaroli
- Hrajú: Galatéa Bellugi, Carlotta Gamba, Maria Vittoria Dallasta, Veronica Lucchesi, Paolo Rossi, Elio, Natalino Balasso, Anita Kravos
- Slovenská kinopremiéra: 17. júla 2025
Je mladá, uzavretá, no zvedavá. Nemá hudobné vzdelanie, ale keď sa dostane ku klavíru, tak hrá. Nešikovne, ale od srdca.
Vďaka hudbe sa otvorí komunikačný kanál medzi ňou a malou skupinou dievčat z orchestra. Každá má svoj životný príbeh, smutnú históriu, ktorá viedla až do ústavu. Pomaly sa s tým zdôverujú aj Terese, ktorá si ich získala. Hudbou, v ktorej je kus nemotornosti, ale je dráždivo iná, úprimná a emotívna.
A to je pre ne dôležitý impulz. Hudba bola vždy ich vášňou, ale nikdy v nej necítili čosi také osobné, čo hovorí aj za ne. Hrávali skladby na oslavu boha, ktoré boli vlastne výrazom podriadenosti, pokusom o dôstojnú správu o svojej oddanosti autorite. Skladby majstrov, ktorí (by) ich považovali za nehodné bez ohľadu na ich remeselnú zdatnosť hudobníčok.

Teresa na to ide inak. Ukazuje im, že v hudbe je čosi oslobodzujúce. Čosi, čo potrebujú zo všetkého najviac. Zbaviť sa všadeprítomného tlaku príkazov a zákazov, strachu, podriadenosti, obmedzovania... Teresu začnú cez hudbu postupne vnímať ako spriaznenú dušu a osobnosť.
Pravdaže, nemôže to ísť bez zádrhov. V tomto prípade robí napriek povýšenecké dievča so skladateľskými ambíciami, ktoré je zároveň hlboko zranené prvým milostným sklamaním.
Hold ženám
Herecky je zostava ústredných ženských postáv bezchybná. V ich kombinácii aj v empatickom vedení protagonistiek sa prejavili Vicariovej herecké skúsenosti.
Škoda však, že režisérka obsadila ústrednú mužskú postavu typovo tak, aby bolo od začiatku jasné, s kým má divák do činenia. S tou postavou sa spájajú aj zaujímavé motívy, ktoré by mohli byť dobrým základom pre štúdiu ľudských pokleskov a trápení, ale príliš to nevyšlo. Postava mala na viac, no všetko prehlušila jej odpudivosť.
Obrazová stránka filmu má dobrý štandard a miestami sa vydarí aj scéna s podmanivou atmosférou. Snímka Gloria! je však oveľa nápadnejšia zvukovou a hudobnou štylizáciou. Po hudobnej stránke je to sčasti nekonzistentné, keď sa mieša autorkina chuť byť odvážna s jej opatrníctvom, no aj tak obsahuje dosť pozoruhodných prvkov a je emocionálne účinná.
Hudba vo veľkom umocňuje aj pointu filmu, o ktorú Vicariovej išlo. Vzdáva hold ženám, ktoré boli zatracované. Oslavuje ich snahu o vytvorenie si svojho vlastného priestoru, podnecuje ich k sebaúcte a k slobodnejším prejavom ich osobností.
V kinách sa tak aktuálne stretávajú (prinajmenšom) dva filmy, ktoré rozprávajú o sile žien aj o sile umenia. Tým druhým sú Diamanty režiséra Ferzana Özpeteka, ktorý umiestnil svoj príbeh do krajčírskej dielne na výrobu špičkových filmových a divadelných kostýmov.
Gloria! je v mnohom odlišný film, no oba tituly majú okrem spomenutej tematickej príbuznosti spoločné ešte čosi – nemožno ich označiť za majstrovské diela z kategórie večných, ale zároveň majú v sebe dosť kvalít na to, aby neboli prehliadnuteľné.