BRATISLAVA. V utorok zmizla z priestorov Slovenskej národnej galérie expozícia Model: Múzeum súčasného umenia, vo štvrtok z Námestia Karola Vaculíka za SNG odstránili dielo sochára Jozefa Sušienku. Keramickú plastiku s názvom Variabilná kompozícia nahradilo vedenie galérie reklamným pútačom na výstavu Zo západu.
Prekrylo tak plagát umelkyne Ivany Šátekovej s textom "Konaj tak, aby si nemusel chodiť po kanáloch", ktorý vystavila na nádvorí pri garážach, kde počas leta iniciatíva Umenie nebude ticho organizuje výstavy a diskusie pod značkou Slobodná národná galéria.
"Riešenie vskutku nápadité a zatiaľ provizórne, kým ma asi nezamurujú úplne. Síce je predo mnou plagát “Zo západu”, ale tieto potemkinovské riešenia sú skôr z východu," napísala Šáteková na sociálnej sieti.
Umelecký riaditeľ SNG Martin Dostál neodpovedal na otázku SME, prečo Sušienkove dielo odstránili, iba uviedol, že sa vrátilo do jeho domovského Hlohovca.
"Toto je viac, než politický akt, je to infantilné gesto. A k tomu aj prejav nevkusu, hrubosti voči autorovi, ignorácie slovenského umenia, ale aj väčšinovej verejnej mienky," reagovali pre SME zástupcovia Slobodnej národnej galérie.

Expresne rýchla demontáž
SNG inštalovala dielo ako súčasť vlaňajšej autorovej samostatnej výstavy Lekcia krajiny a na základe dohody malo byť v galérií deponované niekoľko rokov. Stalo sa súčasťou dotvorenia areálu galérie monumentálnymi dielami. Totemové stĺpy autor vytvoril v 60. rokoch 20. storočia, za výstavu v SNG získal v roku 2024 Cenu Nadácie Tatra banky.
Dielo bolo dlhodobo zapožičané z Mestského kultúrneho centra Hlohovec. Ako vysvetľuje kurátorka výstavy Viera Kleinová, dielo bolo gestom spolupráce a aktom starostlivosti. Mesto Hlohovec, SNG a Sušienka mu tiež dali nový život v rekonštruovaných priestoroch galérie.
Demontáž sa podľa nej odohrala expresne rýchlo.
"Lebo rekonštrukcia mestských garáži by dielo mohla poškodiť – tak znelo oficiálne zdôvodnenie vrátenia diela, ktoré malo byť súčasťou externého priestoru galéria ešte desať rokov," uviedla pre SME Kleinová.
Správa o nevyhnutnosti deinštalácie však kurátorku zaskočila. "Pri jej realizácii, akokoľvek smutnej a zbytočnej, som však ako kurátorka výstavy Jozefa Sušienku chcela byť. Ponuku galérie byť pri demontáži a odvoze diela do Hlohovca som práve kvôli Jozefovi Sušienkovi a ľuďom, ktorí nám dielo z Hlohovca s dôverou zapožičali, neodmietla," vysvetľuje.