SME

Môj život je omnoho dobrodružnejší a zábavnejší, ako by si ľudia mysleli, hovorí performer na invalidnom vozíku

Tóth búra predsudky, už 20 rokov vystupuje.

Tóth je tanečník a performer. Tóth je tanečník a performer. (Zdroj: Marek Jančúch)

Karči, ty sa hýbeš tak, akoby si sa hýbal odjakživa, povedali maďarskému tanečníkovi a performerovi KÁROLYMU TÓTHOVI pred 20 rokmi, keď sa pridal k tanečnému súboru.

Odvtedy už má za sebou dlhú cestu, vystupoval aj v Národnom divadle v Budapešti. Tóth má od detstva centrálnu paralýzu (neschopnosť ovládať svaly, ktorá je spôsobená poškodením mozgu, pozn. red.) a invalidný vozík sa stal súčasťou jeho predstavení. Diagnóza ovplyvňuje aj jeho schopnosť reči, ale nie intelekt. Keď sa stretne s predsudkami, nikdy ich neberie osobne.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia sú takí preto, lebo sa možno nikdy predtým nestretli s osobami so zdravotným znevýhodnením a nemajú predstavu o tom, aké sú ich životy. Mojou úlohou je im to ukázať a búrať stereotypy. Vnímam to ako veľmi pekné poslanie,“ hovorí pre SME s tým, že jeho život je dobrodružnejší a zábavnejší, ako by si mnohí mysleli.

Tóth prišiel na Slovensko so sólovým predstavením Charlie, ktoré ponúka intímny pohľad na jeho každodenný život a osobnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Súčasnému umeniu prajú ľudia, no nie politici. Tanečno ukazuje, že démonizovanie umenia nemá silu Čítajte 

Narodili ste sa v maďarskom Szegede. Aké bolo vaše detstvo?

Moja rodina bola veľmi láskavá, dostával som veľa podpory. Práve vďaka tomu som získal akýsi pozitívny pohľad na život. Naučil som sa nachádzať dobré veci aj v negatívnych situáciách.

Mám centrálnu paralýzu, čo znamená, že môj nervový systém reaguje skôr, než moje telo. Preto sa hýbem tak, ako sa hýbem. Moje srdce aj svaly sú trochu mimo moju kontrolu, a preto je pre mňa ťažšie ovládať svoje telo.

SkryťVypnúť reklamu

No aj tak som vďačný za svoj život. Je totiž omnoho dobrodružnejší a zábavnejší, ako by si iní ľudia mysleli. Vyrastal som s vedomím, že spoločnosť ma považuje za iného. No ja tak o sebe nepremýšľam, pretože sa necítim iný ako ostatní.

Navštevovali ste špeciálnu školu pre ľudí so zdravotným znevýhodnením v Budapešti, aký bol na nej prístup?

Škola bola zmiešaná – navštevovali ju žiaci so zdravotným znevýhodním, aj bez neho. Chodil som do integrovanej triedy. Iné to však bolo na univerzite v Budapešti. Stále som sa musel zlepšovať a dokazovať vyučujúcim, že štúdium zvládnem rovnako ako moji spolužiaci.

Rozhodli ste sa študovať históriu. Prečo?

Moja triedna učiteľka na strednej vyučovala dejepis. Bola mi veľmi blízka a zároveň ma motivovala k štúdiu. To ma priviedlo na univerzitu.

SkryťVypnúť reklamu

No teraz ste tanečníkom, performerom. Ako ste sa k tomu dostali?

Vždy som chcel ľuďom odovzdať a ukázať kúsok svojej duše. Pred dvadsiatimi rokmi mi kamarát, ktorý je zdravotne znevýhodnený, odporučil skupinu ArtMan v Budapešti. Ide o integrovanú umeleckú skupinu.

Keď som tam prišiel prvýkrát, lídri skupiny mi povedali: „Karči, ty sa hýbeš, akoby si sa hýbal odjakživa!“ Boli nadšení z pohybu, ktorý som priniesol: akoby som nemal hranice.

Kedy ste si uvedomili, že sa stanete performerom?

Keď som vystupoval, uvedomil som si, že oslovujem publikum. Preto mi to začalo dávať zmysel. Pochopil som, že v súbore, kde som začínal, existujú určité limity na moje zlepšenie ako tanečníka a performera. Preto som sa rozhodol pôsobiť na voľnej nohe.

Takto sa môžem ďalej rozvíjať, spolupracovať s väčšími skupinami a osloviť aj väčšie publikum. Stále spolupracujem aj so súborom ArtMan, no tancujem aj s inými.

SkryťVypnúť reklamu

Keď ste vyrastali, videli ste vystupovať znevýhodnených ľudí?

Bohužiaľ, nie. Po prvý raz som sa stretol s performanciou až na strednej škole.

Snažil som sa nájsť spôsoby sebavyjadrenia a tanec mi prišiel najvhodnejší.

Zmenilo sa odvtedy niečo?

Dnes môžu mladí ľudia so zdravotným znevýhodnením vidieť len zopár tých, ktorí sa dostali viac do povedomia verejnosti a mainstreamu. Sú to možno len dvaja-traja ľudia, ktorí sa objavujú v televízii alebo na väčších javiskách.

Preto bola založená aj mladšia skupina v rámci súboru ArtMan, ktorá má mladších členov pod 18 rokov. Získavajú skúsenosti a znalosti o performancii a tanci.

V maďarských mainstreamových médiách je však stále strach ukázať zdravotne znevýhodnenú osobu pred väčším publikom, pretože nevedia, aká by prišla reakcia. Verím však, že ak by sa napríklad v televíznom programe objavila zdravotne znevýhodnená osoba, ktorá je zábavná a ukazuje svoju osobnosť, malo by to veľký dosah.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad na vidieku by ľudia nemali taký strach z ľudí so zdravotným znevýhodnením vo svojom okolí ako teraz.

Pamätáte si ešte na svoje prvé vystúpenie?

Nebolo veľmi profesionálne. Smejem sa, lebo som bol taký šťastný, že môžem vystupovať a že mi publikum tlieska, až som sa viac pozeral na ľudí, než aby som sa sústredil na samotné predstavenie.

Keď som však začal pracovať s viacerými choreografmi a tvorcami, naučil som sa, ako byť profesionálnejší – ako si udržať sústredenie, ako pôsobiť na javisku a ako skutočne vystupovať.

Ľudia so zdravotným znevýhodnením často čelia predsudkom, že neustále potrebujú pomoc ostatných. Ako veľmi je pre vás dôležitá nezávislosť?

Veľmi. Samozrejme, pri základných situáciách každodenného života potrebujem pomoc – napríklad pri toalete, sprchovaní, jedení či obliekaní. No snažím sa čas, ktorý potrebujem na asistenciu, zredukovať len na dve až tri hodiny denne.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšok dňa tak môžem prežívať sám so svojím vozíkom. Zažívam pocit nezávislosti a slobody, nech je to akokoľvek náročné.

Súvisiaci článok Dúfam, že diváci pochopia, že viem hrať aj niekoho iného ako Wolfiho, hovorí Šimon Jakuš Čítajte 

Stretávate sa v Maďarsku s predsudkami?

Áno. Keď sa však aj s nejakými stretnem, nikdy ich neberiem osobne. Verím, že ľudia sú takí preto, lebo sa nikdy nestretli s osobami so zdravotným znevýhodnením a nemajú predstavu o tom, aké sú ich životy. Mojou úlohou je im to ukázať a búrať stereotypy. Vnímam to ako veľmi pekné poslanie.

A práve tanec a umenie sú na to skvelou cestou. Niekedy stačí len úsmev, pohľad alebo rozhovor.

Ako sa zmenil váš život, odkedy vystupujete?

Udržiavam sa viac v kondícii. Vďaka performovaniu som tiež získal jasnejší pohľad na svoje telo, limity a na to, ako ich prekonať. Spolupracoval som aj s umelcami, ktorí nikdy nepracovali s ľuďmi so zdravotným znevýhodnením, čo bolo veľmi zábavné.

SkryťVypnúť reklamu

Na sólovom predstavení Charlie pracujem s choreografkou Adrienn Hódovou. Uvedomuje si, že moje telo je iné, no spôsob, ako s ním pracujeme, zostáva rovnaký ako u zdravých ľudí.

Spoločne sme zisťovali, ako ďaleko viem fyzicky zájsť, aké sú limity a ako ich môžem dosiahnuť, aby bol výsledok čo najbohatší a najzaujímavejší. Páči sa mi, že nikdy nezačínala s tým, aby sa uistila, či sa cítim pohodlne v tom, čo robíme. Má jasnú predstavu, ku ktorej spoločne hľadáme cestu.

Dokonca sa pri tvorivom procese aj pohádame. No máme k sebe vzájomný rešpekt, takže ma spolupráca teší.

Aká je spolupráca s ďalšími choreografmi?

V profesionálnej tanečnej komunite v Maďarsku sa často diskutuje o tom, či choreografi, ktorí nie sú zdravotne znevýhodnení, len nevyužívajú znevýhodnených tanečníkov. Či ich telá len nepoužívajú na vytvorenie diela a jeho prezentáciu na javisku, bez toho, aby mohli mať skutočnú kontrolu nad procesom alebo uznanie.

SkryťVypnúť reklamu

Preto sa snažím vždy za seba postaviť a choreografom hovorím, že im dávam svoju dôveru. Zdravotne znevýhodnení ľudia chcú niečo tvoriť a spolupracovať rovnako ako profesionálni interpreti.

Má inkluzívne umenie v Maďarsku svoje publikum?

Súbor, v ktorom som začínal, má. Je však náročné každý rok niečo nové pripraviť a pritiahnuť 500 ľudí do divadla v Budapešti.

Okrem toho mám sólo predstavenie, ktoré je ľahšie realizovateľné a cestujem s ním do mnohých miesť, škôl aj na vidiek. Organizujem si to prostredníctvom osobných kontaktov, žiaľ, nikdy to nie je tak, že by samotné školy chceli inkluzívne predstavenia.

Všimli ste si počas dvoch desaťročí vášho pôsobenia na scéne nejakú zmenu vo vnímaní znevýhodnených ľudí v spoločnosti alebo v umeleckých kruhoch?

SkryťVypnúť reklamu

Nastal určitý pokrok. Nie veľký, ale predsa.

Mnohé miesta však nie sú pred predstavením veľmi otvorené, no potom sú všetci veľmi spokojní. Vyjadrujú aj ľútosť nad tým, že sme nedostali viac priestoru na prípravu a organizáciu.

Je náročné stretávať sa s niečím podobným. Veľa sa o tom zhováram s inými zdravotne znevýhodnenými ľuďmi. Naozaj je na škodu, že zakaždým, keď cestujete s predstavením, musíte začať od nuly, aby ste dali najavo, že si zaslúžite uznanie a svoje miesto v umeleckej obci.

Okrem búrania predsudkov a šírenia povedomia o znevýhodnených ľuďoch ste sa zúčastnili aj na budapeštianskom Pride, na ktorý prišlo rekordných 200-tisíc ľudí. Akcia sa konala aj napriek zákazu vlády. Prečo bolo pre vás podstatné, že ste tam boli?

V spoločnosti stále prevláda naratív, že rôzne otázky týkajúce sa spoločnosti, politiky alebo čohokoľvek iného, sú od seba oddelené. Považoval som za dôležité ísť do ulíc a zažiť atmosféru spoločne s mnohými ľuďmi, ktorí sa postavili za jeden cieľ.

SkryťVypnúť reklamu

Je dôležité, aby sme sa ako spoločnosť spájali a hľadali spoločný priestor, kde sa môžeme zlepšovať a posúvať vpred. Stálo to za to.

Súvisiaci článok Neodradila ich hrozba pokuty či väzenia. Na zakázaný dúhový pochod v Budapešti prišiel rekordný počet ľudí (reportáž) Čítajte 

V jednom rozhovore ste povedali, že by ste sa chceli rozvíjať aj v herectve. Ako to ide?

Snažím sa. Stále sa učím a aktuálne si hľadám mentorov, ktorí by mi pomohli zdokonaliť sa. Mojou predstavou je spojiť tanec, pohyb a herectvo. Chcel by som vytvoriť predstavenie, ktoré je fyzické, obsahuje monológy a môžem v ňom ukázať viac svoju hereckú stránku.

Myslím pritom aj na svoju budúcnosť. Starnem a tanec sa tak stáva náročnejším. Herectvo by mohol byť spôsob, ako sa stále realizovať v umení.

Aký svet sa publiku naskytuje cez vaše vystúpenia?

Moja tvorba ukazuje jedno: že chcem niečo dosiahnuť. Predstavenia sa často točia okolo hľadania cesty, pritom môže byť fyzická alebo metaforická. Hľadám ju, aby som sa dostal do určitého bodu.

SkryťVypnúť reklamu

O svojej práci a umení šírim povedomie aj na sociálnych sieťach. Preto som na facebooku v roku 2015 vytvoril stránku Másképvaló, ktorú som založil s pocitom, že ak nemôžem tancovať ako ostatní alebo ako profesionál, ako inak môžem vystupovať, aby som ľuďom ukázal, že existujem?

Súvisiaci článok Ľudia sa vďaka Šimonovej účasti v Let' s Dance naučia vymeniť ľútosť za súcit, hovorí liečebný pedagóg Čítajte 

Čo považujete za svoj najväčší úspech ako performer?

Prvá vec, ktorá mi napadne, je performancia, ktorú som sám vytvoril. Išlo o krátke, sólové predstavenie, ktoré bolo uvedené na galavečere v Národnom divadle.

Po predstavení nasledovalo asi päťminútové standing ovations a publikum museli nakoniec utíšiť. Keď som opustil javisko, prišiel ku mne muž, ktorý v divadle pracoval už 50 rokov. Povedal, že ani najväčší herci nedostali taký potlesk.

Doteraz si tento pocit z toho večera nesiem so sebou.

Rozhovory z denníka SME

Súvisiace témy: Maďarsko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Invázne rastliny ako superpotraviny
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 8 445
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 741
  3. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 276
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 466
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 347
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 810
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 594
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 519
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 80 728
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 326
  3. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 581
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 996
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 713
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 744
  7. Ján Valchár: Nie až taký stres okolo Pokrovsku 5 651
  8. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 5 245
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťZatvoriť reklamu