Návšteva divadla nemá byť pasívnou záležitosťou, ktorá sa končí vlažným potleskom a pomalým zabúdaním na dej inscenácie. Divadelné umenie má mať aj vyššie nároky, ako len páčiť sa a zabávať. Jeho cieľom je aj vzdelávať, aktivovať a ak treba, aj provokovať.
O toto všetko sa pokúša druhý ročník divadelného festivalu EDUFEST, ktorý sa v týchto dňoch začína v Banskej Bystrici. Chce vytvoriť aktívne divácke stretnutie a návštevníkov a návštevníčky tak okrem divadelných predstavení čakajú diskusie, workshopy a bohatý sprievodný program.
Od 16. do 26. septembra v Bábkovom divadle na Rázcestí vystúpi deväť slovenských divadiel a osem zahraničných lektorov a lektoriek. Vyvrcholením festivalu bude záverečná diskusia Môže byť umenie nepolitické?
Program zostavili z nepodporených žiadateľov FPU
Slovenská časť programu je zostavená z divadiel, ktorých aktuálnu činnosť nepodporil Fond na podporu umenia. Po každom predstavení sa konajú debaty s tvorcami a publikom.
"Od nástupy súčasnej vládnej garnitúry a jej nominantov vo Fonde na podporu umenia likvidácia kultúry na Slovensku nadobudla obludné rozmery. Zastavenie dotácií pre kvalitnú nezávislú a samosprávnu divadelnú tvorbu je deštrukciou vzdelávania, mentálneho a emocionálneho zdravia spoločnosti," uvádza riaditeľka Bábkového divadla na Rázcestí Iveta Škripková.
Aj preto je program zostavený z inscenácií divadiel Š.E.M, Odivo, divadla Kontra, SkRAT, Uhol_92, Jedným dychom, Divadelného centra Martin či Slzy Janka Borodáča. Z tvorby týchto divadelných združení vznikol program pre všetky vekové kategórie.
Mágia pre malé aj väčšie deti
Divadelné zoskupenie Odivo, ktoré tvoria divadelníčky Mária Danadová a Monika Kováčová, prináša inscenácie na pomedzí bábkového divadla, tanca, kreatívnych výtvarných riešení aj neobyčajnej práce s technológiami. Ich inscenácie sú venované rôznym vekovým kategóriám, na Edufeste sa predstavia s inscenáciou Aero pre najmenšie diváctvo.
Aero je krásny až magický zážitok venovaný vetru, vánku, vzduchu a všetkému, čo tento element ponúka. V inscenácii sa používajú ventilátory, fény, pumpy a s ich pomocou vytvárajú magicky pôsobiace momenty. Hoci ide o využitie jednoduchej fyziky, výsledkom inscenácie je pocit mágie, podmanivých obrazov a zážitkov, ktoré môžu výborne formovať najmenšie deti.
Aero uvedie festival 18. septembra o 9.00
Divadelné centrum Martin vytvára inscenácie pre deti na základných a stredných školách. Otvára zložitejšie a komplikovanejšie témy ako napríklad šikanovanie či politická a osobná sloboda, no vo svojom repertoári má aj inscenácie v anglickom jazyku, ktoré sú výborným spôsobom, ako môžu deti prakticky rozvíjať jazykové zručnosti.
V inscenácii Great stories of British history ožívajú príbehy známych hrdinov ako Robin Hood či kráľ Artuš a prinášajú nadčasové otázky, ktoré oslovujú mladého človeka aj dnes. Otvárajú aktuálne témy hodnôt, vnútornej sily a zodpovednosti. Mladí diváci sú nenásilne vedení k reflexii vlastného postoja a rozhodnutiam.
Predstavenie otvára priestor pre osobnú interpretáciu a tiché uvedomenie si, že aj v dnešnom svete máme každý možnosť zvoliť si svoju jedinečnú cestu.
Great stories of British history uvedie festival 23. septembra o 10.00
Blaho, zlo aj spiritualita
„Moja terapeutka hovorí, že nikdy nie je neskoro mať šťastné detstvo," vraví jedna z dvojice účinkujúcich performeriek v inscenácii Blaho. Jedna zakomplexovaná chudera a jedna elitárska pozérka sa v nej ženú za kúskom blaha.
Ide o osobné pátranie po dobrom pocite a reflexii, prečo sa nám niekedy nedarí cítiť sa dobre.
Inscenácia je výnimočná svojou úprimnosťou. Performerky Veronika Malgot a Libuša Č. Bachratá sú ochotné ísť až na dreň citu a bolesti v každodennosti. Neboja sa byť sebaironické, spievať hity z detstva a na svetlo sveta vyniesť aj urputné pocity hanby, neustálej nedôležitosti, strachu z nedostatočnosti či ťažoby sveta, ktorú ženy mlčky nosia na svojich pleciach.
Blaho uvedie festival 24. septembra o 18.00
„Keď u vás toľkoto zarábajú šarlatánky, koľko zarábajú vedkyne?“ pýta sa prekvapená Toni Wolff. Blízka spolupracovníčka Sigmunda Freuda a autorka ženských archetypov prichádza do dneška a šokuje ju množstvo „konšpiritualistiek“, ktoré najmä na sociálnych sieťach zneužívajú naivitu a zraniteľnosť žien, ale aj jej učenie.
Inscenácia Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny oceňovaného zoskupenia Uhol_92 je kritickou analýzou súčasného trendu transformačných mentoriek, guru a najmä podvodníčok, ktoré doslova zaplavili internet.
Inscenácia režisérky Alžbety Vrzgulovej je aj formálnym experimentom. Vzniká paralelne v dvoch rôznych hereckých naštudovaniach mužských rolí, pričom každá z verzií prináša rovnaký dejový oblúk, ale s konkrétnym obsadením sa mení optika a vzťahové nuansy.
Toni Wolff zisťuje, že prerobila milióny uvedie festival 25. septembra o 18.00

Kde sa v ľuďoch berie násilie, ktoré krutosťou prevyšuje ríšu zvierat? Touto otázkou sa zaoberá aj inscenácia Pop Animal, ktorú v réžii Júlie Rázusovej uvádza nezávislé združenie Slzy Janka Borodáča. Ide o voľnú štúdiu na ľudské zlo.
Jej základom je takzvaný Stanfordský väzenský experiment, počas ktorého študenti v rolách dozorcov a väzňov úplne splynuli so svojimi rolami, a kniha Philipa Zimbarda Luciferov efekt. Vo výrazne pohybovo štylizovanej inscenácii sa objavia aj ďalšie príklady neľudského správania, napríklad systematické znásilňovanie žien v Rwande počas genocídy v roku 1994 či cover verzie skladieb použitých na týranie väzňov v Guantáname.
To všetko stojí v protiklade k "nemilosrdným" faktom zo zvieracej ríše, krehkým prejavom hrdinstva a ľudskosti naprieč históriou.
Top Animal uvedie festival 26. septembra o 18.00