SME

Zamilovanosť aj toxická maskulinita. Pozrite si najlepšie maľby roka

V súťaži Maľba 2025 zvíťazilo dielo Limerence.

Víťazné dielo Limerence umelkyne Pauly Gogoly. Víťazné dielo Limerence umelkyne Pauly Gogoly. (Zdroj: Paula Gogola)

BRATISLAVA. Intenzívny, často obsesívny stav zamilovanosti alebo silnej náklonnosti. Sprevádza ho idealizácia objektu túžby, emocionálna závislosť.

To je definícia termínu Limerence, ktorý bol prvýkrát definovaný v psychológii v 70. rokoch minulého storočia.

Volá sa tak aj dielo vizuálnej umelkyne Pauly Gogola, ktoré zvíťazilo v súťaži Maľba 2025. Zobrazuje dve tváre, dvoch ľudí v objatí.

Podľa medzinárodnej poroty išlo o najcitlivejšie zo všetkých prihlásených diel: autorka sprostredkúva intimitu prekvapivo priamym spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladá maliarka sa vo svojej tvorbe zaoberá témou transrodovosti, sexuality, spoločenských rolí aj kultúrneho dedičstva. Skúma telo ako médium spoločenskej aj individuálnej skúsenosti.

"Jej maľba sa pohybuje na pomedzí abstrakcie a figurácie, pričom telo chápe ako plastický subjekt – tvarovateľný, mnohovrstvový a významovo bohatý – schopný formovať a nesúci viacúrovňový význam – od vnútorných procesov až po spoločenský kontext," objasňuje odborná poradkyňa súťaže Nina Gažovičová.

Na druhom mieste sa umiestnil Adam Baník, na treťom Eva Vaňová. Okrem troch víťazných diel udelila porota špeciálne uznanie aj maliarovi Samuelovi Kollárikovi.

Diela 20 finalistov si možno pozrieť na výstave v bratislavskej galérii Nedbalka do 26. októbra. Víťazov vyhlásili vo štvrtok.

SkryťVypnúť reklamu

Silným posolstvom tohto ročníka súťaže je Gažovičovej dôraz na samotný proces maľby. Niektoré diela vedome pracujú s chybou či nedokonalosťou, mnohé nachádzajú svoju podstatu viac v procese ako v samotnom výsledku.

„Vnímam to ako zmysluplnú odpoveď na tlak doby, ktorá od nás neustále vyžaduje dokonalosť. Témy ako osobná angažovanosť, záujem o svoje prostredie, kritický pohľad na spoločenské a environmentálne otázky, ale aj intímne prežívanie či telesnosť zostávajú výrazne prítomné aj v tomto ročníku,“ hovorí pre SME Gažovičová.

Má to krídla!

Podľa nej sa opäť ukazuje, že maľba – ako „kráľovská disciplína“ – má stále, aj v 21. digitálnom storočí, silu byť nástrojom konfrontácie - s vonkajším svetom, ale neraz aj so sebou samým.

Debutantom súťaže je okrem víťazky aj Baník, ktorý zaujal porotu svojím mimoriadnym maliarskym talentom.

SkryťVypnúť reklamu

Baník vo svojej tvorbe uprednostňuje autenticitu pred formálnou konzistentnosťou.

Každá téma, ktorou sa zaoberá, si podľa neho prirodzene vyžaduje vlastný vizuálny jazyk. Jeho diela sú dialógom medzi vnútorným svetom autora a „pravdou“ samotného obrazu, ktorý si vyžaduje rešpekt a úprimnosť.

„Baníkova tvorba je tak výsledkom hľadania rovnováhy medzi osobným výrazom a univerzálnosťou výpovede,“ uvádza Gažovičová.

Dielo In Drops of Sweat We Thrive je súčasťou širšej série maliarskych a kresbových diel, ktoré čerpajú inšpiráciu z verša „Má to krídla!“ z rovnomennej básne ukrajinskej poetky Liny Kostenko.

„Krídla tu neslúžia ako ornament či symbol nevin­nosti, ale ako metafora osobnej premeny. Nie sú človeku dané narodením – treba si ich zaslúžiť,“ vysvetľuje Gažovičová.

SkryťVypnúť reklamu

Zobrazené postavy, zasadené do nejednoznačného priesto­ru, sú nositeľmi vlastného príbehu, na ceste k „získaniu krídel“.

Projekt s ukrajinskou komunitou

Maľby skrývajú nielen dôležité umelecké, ale aj osobné výpovede. Tak to bolo pri Silent city od Evy Vaňovej. Autorka dielo vytvorila ako výsledok projektov s ukrajinskou komunitou v Brne.

Jedným z nich bol workshop, v rámci ktorého mapovali okolie očami detí, ktoré prostred­níctvom kartografických kresieb spoznávali svoje nové prostredie.

Vaňová s deťmi prechádzala ich bežné cesty. Ukazovali jej, kde sa pohybujú. „Výstupné dielo kombinuje pôdorys máp Brna s kompozíciou inšpirovanou detskými kresbami,“ uvádza Gažovičová.

Silent city pracuje s kontrastom medzi estetikou a obsahom, využíva umenie ako nástroj kritického myslenia. „Vizuálna príťažlivosť priťahuje pozornosť, aby odkryla tému vyčlenenia ukrajinskej komunity v Brne,“ konštatuje Gažovičová.

SkryťVypnúť reklamu

Vaňová sa vo svojej tvorbe primárne sústreďuje na spoluprácu s marginalizovanými skupinami.

Dlhodobo sa angažuje v inkluzívnych projektoch zameraných na rôzne komunity, pričom jej tvorba slúži najmä na prekonávanie spoločenských a kultúrnych bariér, často v kombinácii so vzdelávaním. Mimoriadne aktívna je v spolupráci s detskými komunitami, ktoré formou workshopu podnecuje ku kreativite.

Súvisiaci článok V súťaži sa za dve desaťročia objavil každý, kto niečo znamenal. Pozrite si najlepšie maľby roka Čítajte 

Negatívny dosah patriarchálnych vzorov

Dielo Rotten Sower Samuela Kollárika tento rok získalo špeciálnu cenu poroty, ktorá ocenila aj využitie živého, surrealistického jazyka.

Kollárik sa vo finálovej dvadsiatke ocitol už štvrtý raz za sebou. Skúma maskulinitu v jej toxickej a prebujnenej, mačistickej forme. Vychádza pritom z vlastných skúseností.

V maľbe podľa Gažovičovej te­matizuje načrtnuté aspekty maskulinity, a pre našu spo­ločnosť stále určujúce patriarchálne predobrazy. „Kollárik si jasne uvedomuje ich negatívny dosah, najmä v prostredí rodného Slovenska. Problematika sa ho osobne dotýka, pri­tom je stále otvorený počú­vať protichodné názory okolo seba, aj keď si jasne uvedomuje, že niekto­ré ich nositeľov doslova zožierajú,“ poznamenáva.

SkryťVypnúť reklamu

Zvlášť citlivo vníma situáciu v malomes­tách, kde najviac chý­ba konfrontácia a dialóg. Aj vzhľadom na jeho dlhodobé pôsobenie v Českej republike konštatuje, že patriarchálny model v podobe veľkých svalov a prejavu hrubej sily je skôr základom slovenskej spoloč­nosti.

Spomedzi viac ako sto prihlásených autorov posunula odborná porota začiatkom augusta do finálovej dvadsiatky súťaže výrazný podiel nových mien, až jedenásť debutantov. Medzi finalistami a finalistkami bolo trinásť žien a sedem mužov.

V jubilejnom 20. ročníku súťaže vyberali dvadsiatku finalistov ako aj samotných víťazov Klara Kemp-Welch, historička umenia z Veľkej Británie, Giovanni Morale, kritik a historik z Talianska, slovenský vizuálny umelec Roman Ondak a Dúbravský, ktorého profesijný rozlet bol spätý práve so súťažou Maľba.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 190
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 534
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 622
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 514
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 178
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 486
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 453
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 1 450
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 027
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 287
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 280
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 561
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 589
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 477
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 341
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 183
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťZatvoriť reklamu