GLOSA/VÝTVARNÉ UMENIE

Neprestížna podoba výstavy finalistov prestížnej ceny

Cena Oskára Čepana sa zvykne označovať za najprestížnejšiu slovenskú cenu pre mladých výtvarníkov. Umiestnenie diel finalistov do priestorov galérie v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy by malo prehliadke dodávať oficiálnou inštitúciou posvätený ..

Obmedzia sa domáce výstavy súčasného umenia na klasické "neproblematické" médiá? Výrez z maľby víťaza Ceny Oskára Čepana Jána Vasilka. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Cena Oskára Čepana sa zvykne označovať za najprestížnejšiu slovenskú cenu pre mladých výtvarníkov. Umiestnenie diel finalistov do priestorov galérie v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy by malo prehliadke dodávať oficiálnou inštitúciou posvätený charakter. O vhodnosti či nevhodnosti týchto priestorov sa vedú diskusie už dlhší čas. Diskusia by sa však nemala obmedziť iba na túto tému.

Ak sa divák rozhodne navštíviť výstavu týždeň pred jej ukončením, ostanú mu po tom, ako si ju pozrie, zmiešané pocity. Zo štyroch prezentácií finalistov neutrpela ujmu iba jedna - našťastie práve víťazova, nakoľko ide o maľbu. Horšie je to v prípade autorky Ingrid Višňovskej. Jej video Space je premietané na stenu nad schodiskom, žiaľ, nie je takmer vôbec viditeľné pre svetlo z rozmerného lustra, ktorý visí pri ňom. Keďže video je výrazné práve svetelnými efektmi, zmysel diela väčšine divákov unikne. Prvý týždeň výstavy boli kustódky ochotné pre divákov vypínať svetlo, postupom času to však už neplatí.

Lepšie neobišiel ani druhý finalista Radovan Čerevka. Jeho dielo Hmatateľný dôkaz je plastickým modelom Čečenska umiestneným v stane. Hranice modelu sú fosforeskujúce, preto sú viditeľné len po zhasnutí svetla. Ochota kustódov upozorňovať na tento efekt sa takisto časom vytratila. Ak sa divák podľa zatemnenej miestnosti dovtípi, že súčasťou výstavy je aj videoprojekcia a požiada o jej pozretie, odprezentované mu je len záverečné zo série štyroch videí.

Vraj návštevníkom stačí pol minúty, inak je štvorminútové video príliš dlhé. Ak nepoznáte pôvodný charakter diela, zostane pre vás neznámy. Že to výrazne mení autorský zámer, nie je asi až tak podstatné. Zrejme naozaj platí nasledujúce konštatovanie Radovana Čerevku:

"Ak chce byť autor na Slovensku odprezentovaný podľa svojho zámeru, mal by sa zrejme vyhnúť formám ako je videoinštalácia, pretože je na obsluhu príliš komplikovaná."

Najhoršie dopadol Radim Labuda, ktorého videá počas minuloštvrtkovej návštevy galérie nefungovali vôbec. Podľa ústnej informácie nastal problém s káblami. Je zaujímavé uvažovať nad tým, či by rovnaká situácia mohla nastať aj vtedy, ak by víťazné dielo bolo videoinštaláciou, v tom prípade by ho zrejme divák neuvidel. Takto mu ušlo "iba" dielo finalistu.

Jana Oravcová z Nadácie - Centra súčasného umenia, organizátora Ceny Oskára Čepana, vzniknutú situáciu komentuje: "My ako organizátorská inštitúcia sa spoliehame na profesionálny prístup Galérie mesta Bratislavy ako hosťujúcej inštitúcie. Po tom, čo im poskytneme všetko potrebné technické zabezpečenie, ostáva jeho obsluha a prezentácia diel na ich zamestnancoch." Radim Labuda dodáva: "Je to, žiaľ, veľmi typická situácia. Galéria mesta Bratislavy by mala zamestnať aspoň jedného človeka, ktorý by vedel pracovať s technickým vybavením. Zmes neschopnosti a ignorácie zo strany tejto inštitúcie iba odráža stav nezáujmu o súčasné umenie."

Stanovisko riaditeľa galérie Ivana Jančára sa nám z dôvodu jeho neprítomnosti nepodarilo získať, prezentujeme preto stanovisko oddelenia pre vzťah s verejnosťou: "Zistené problémy s funkčnosťou technického vybavenia Galéria mesta Bratislavy následne odstránila a výstavu sprístupnila v plnom rozsahu."

Všetko nasvedčuje tomu, že bezproblémové pozretie si výstavy finalistov ceny Oskára Čepana zatiaľ záleží od súhry priaznivých okolností, ochotného a poučeného personálu a fungujúcej techniky. Aby trochu náročnejšie diela neostali pre divákov iba zakliatou komnatou, bude treba ústretový prístup na strane personálu aj inštitúcií. Inak sa ľahko môžeme dočkať, že sa výstavy súčasného umenia obmedzia na klasické "neproblematické" médiá.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 435
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 180
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 462
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 513
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 403
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 835
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 541
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 430
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 379
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 845

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop