Bolek Polívka ako pracovník v mäsokombináte.
Škriatok (Skřítek) ČR * 2004 * 90 min * Réžia a scenár: Tomáš Vorel * Kamera: Marek Jícha * Hudba: MIG 21 * Hrajú: Bolek Polívka, Eva Holubová, Tomáš Vorel ml., Anička Marhoulová, Jiří Macháček * Premiéra v SR: 15. 9.
Tomáš Vorel je zvláštny zjav v českej kinematografii. Postupne si buduje svoj typický "vorlovský" vizuálny svet, nebojí sa ani zaexperimentovať a robí tak aj v najnovšom filme Škriatok, keď siahol po dávno zabudnutom žánri grotesky. Nebola však pre neho celkom nepoznaným terénom, prvky grotesky nachádzame aj v jeho filme Pražská pětka.
V Škriatkovi postavil všetko na gestách a pohyboch v kombinácii s rôznymi nezrozumiteľnými pazvukmi a ruchmi, ktoré postavy zo seba vydávajú namiesto slov. Pri voľbe hercov stavil na istotu a hlavné úlohy zveril Bolkovi Polívkovi a Eve Holubovej, ktorá je najväčším pozitívom celého filmu. Ich herectvo a hlavne dobre tvarovateľná tvár nemôže v tomto žánri nič pokaziť.
Škriatok je voľným pokračovaním snímky Cesta z mesta. Rodina sa z vidieku za vidinou lepšieho života presťahovala do mesta. Otec sa zamestná ako mäsiar v mäsokombináte, matka je pokladníčkou v supermarkete. Syn vegetuje na strednom mäsiarskom učilišti, hoci je vegetarián. Čas oveľa radšej trávi na skejtborde, pri balení dievčat či na tajných výletoch do piercingového štúdia. Dcéra zase nemá bunky na matematiku a je tŕňom v oku prísneho profesora.
"Škriatkovská" rodina je celkom štandardnou rodinou, s normálnymi starosťami a radosťami. Vorel ju sleduje pri vykonávaní každodenných, tých najbanálnejších činností. Rekvizity len posilňujú nespektakulárnosť života postáv: dedičstvo komunizmu v podobe šedých panelákov a chladného prostredia mäsokombinátu sa mieša s výdobytkami kapitalizmu.
Vorel sa dotýka niekoľkých chúlostivých tém - napríklad manželskej nevery. Vzťah manželov sa ocitol na bode mrazu a muž zbabelo hľadá útočisko v rukách radodajnej blondíny. Manželka spočiatku mlčky trpí a situáciu sa snaží riešiť, napríklad, kupovaním erotickej spodnej bielizne, no pritom sa pripravuje na protiútok. Manželská kríza dodáva, inak skôr povrchnému filmu, miestami aj hlbší, tragickejší rozmer.
Naturalizmus v kombinácii s neviazanou veselosťou grotesky mohol fungovať, nebyť nekompaktného rozprávania a, čo je asi najväčší nedostatok filmu, humoru z kategórie prízemný. Už v úvodných minútach patrí k filmovým "vrcholom" vytláčanie vyrážok syna za zreteľnej zvukovej asistencie či zvracanie pri pohľade na mäso. Prvoplánová predstava o vtipe začína rýchlo nudiť. Na dramatickosti nepridáva ani bizarná postavička škriatka, ktorá má rodinu ochrániť pred neduhmi veľkomesta. Škriatok však nefunguje ako hýbateľ deja, len sa občas nemotivovane mihne na plátne.
Vorelove originálne príbehy si možno nezískajú srdcia fajnšmekrov, ale divácky patrí k tým úspešnejším českým tvorcom. A tiež k idealistom, ktorí sa kvôli filmom zadlžujú.
Autor: Ildikó Pongó(Autorka je filmová publicistka)