SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky
RECENZIA/OPERA

Nový Onegin: plnokrvný a bez sentimentálneho koloritu

Inscenácie nemeckého režiséra Petra Konwitschného často rozvíria búrku protichodných názorov. Pri bratislavskom Eugenovi Oneginovi spontánnym ováciám žiadne "bú" nekontrovalo. A vôbec nešlo len o potlesk z úcty k slávnemu hosťovi.

Pavol Remenár (Onegin) vo vrcholnej scéne opery - po smrti Oneginovho priateľa Lenského (Ľudovít Ludha) v dueli. FOTO - ALENA KLENKOVÁ

Peter Konwitschny bez toho, aby v najmenšom ublížil hudbe a hlbokej citovosti diela, ruší sentimentálny kolorit, ktorý sa na túto operu nalepil. V jeho cítení je dnešný príbeh o neschopnosti vymaniť sa spod tlaku konvencií, o strachu prijať lásku a zodpovednosť z nej vyplývajúcu. Všetko vychádza z hudby, postavy i vzťahy medzi nimi sú detailne prepracované a zdôvodnené. Konwitschny stiera hranice medzi obrazmi, jeden sa plynulo vlieva do ďalšieho, čo dáva inscenácii dramatický spád. Napríklad súboj, v ktorom umiera Lenskij, bez nádychu prechádza do polonézy. Namiesto tradičnej baletnej vložky príde najdramatickejší moment inscenácie: zo scény, v ktorej Onegin narieka nad smrťou priateľa a tancuje s jeho mŕtvym telom, behajú zimomriavky.

Režisér opúšťa lyriku a sentiment, aby ich nahradil plnokrvnými postavami, ich citmi, vášňami a nenaplnenými túžbami. Rozdiel medzi bratislavským remakom a pôvodnou lipskou inscenáciou spred desiatich rokov argumentoval rozdielnym obsadením. Jeho zdôvodnenie je opodstatnené. Onegin v Konwitschného interpretácii stojí na miere zžitia sa protagonistov s režisérovou víziou. Najmä po hereckej stránke našiel v Bratislave relevantných partnerov.

Pavol Remenár (Onegin) nepatrí k speváckej špičke súboru, jeho hlas je limitovaný nie ideálnou dychovou technikou. Zrelé autentické herectvo mladého speváka a hlboké stotožnenie sa s postavou dáva na vokálne nedostatky zabudnúť. Alternujúci Aleš Jenis ponúkol ešte viac. Aj on je herecky zdatný, možno o čosi menej ako Remenár - jeho Onegin je odzbrojujúco chlapčenský, nervný, rozorvaný. Po vokálnej stránke je to najlepší výkon inscenácie, jadrný, nádherne farebný, vokálne spontánny a suverénny. Natalia Ushaková kreslila Tatianu v intenciách režiséra, v ostrých emocionálnych líniách. Herecky strhujúca je v plesovej scéne bezprostredne po Oneginovom odmietnutí, ako manipulovaná bábka v rukách baviacej sa spoločnosti. V záverečnom duete s Oneginom je milujúcou ženou, ktorá skutočne - tak ako to režisér mienil - vnútorne umiera pre celý ďalší zvyšok svojho života. Škoda, že herecká disponovanosť nejde ruka v ruke s viacrozmernosťou inak pekného hlasu. Adriana Kohútková má vyššiu vokálnu kultúru, no najmä v treťom dejstve je jej Tatiana výrazovo konvenčnejšia. Kvalitné výkony podali Ľudovít Ludha a Tomáš Juhás (Lenskij), Jitka Sapara-Fischerová a Marta Beňačková (ňaňka Filipievna) a na malej ploche skvelý Peter Mikuláš (Gremin).

Nedá sa nespýtať, prečo za dirigentským pultom nemal Peter Konwitschny sebe zodpovedajúceho partnera. Hudobné naštudovanie, ktoré po Martinovi Mázikovi na poslednú chvíľu prebral Pavol Selecký, by mohlo byť aj viac než uspokojivé .

Zo striktne operného pohľadu nie je Eugen Onegin to najlepšie, čo v SND máme. Z pohľadu hudobného divadla je vrcholným zážitkom. Radosť slávneho režiséra z ovácií publika, bola úprimná a nákazlivá. Jednoducho chvíľa, ktorej sa nedá nepodľahnúť.

Piotr Iljič Čajkovskij: Eugen Onegin m Opera SND m Hudobné naštudovanie: Martin Mázik m Dirigent: Pavol Selecký m Scéna a kostýmy: Johannes Leiasker m Zbormajster: Koloman Kovács m réžia Peter Konwitschny m Premiéra 16 - 17. septembra

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 783
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 489
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 847
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 106
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 068
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 667
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 612
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 522
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 419
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 396
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Hygienici spresnili podmienky pre terasy v reštauráciách

Potrebujeme zmenu prístupu, vyzvala prezidentka politikov.

Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám hovorí Matovič? Máme sa obávať?

Premiér dnes sľúbil zmenu komunikácie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ilustračné foto