ERIC JOURDAN BOL JEDNÝM Z TÝCH, ČO ROZHODOVALI O VÍŤAZOCH TOHTOROČNEJ NÁRODNEJ CENY SR ZA DIZAJN

Reálny dizajn je o kompromise

V týchto dňoch pricestoval do Bratislavy na pozvanie Slovenského centra dizajnu a Francúzskeho inštitútu významný francúzsky dizajnér ERIC JOURDAN.

Eric Jourdan (43), francúzsky dizajnér, interiérový architekt a pedagóg. Žije v Paríži, učí na Ecole des Beaux Arts v Saint Étienne. Venuje sa najmä dizajnu nábytku a dizajnu informačných a orientačných systémov do verejného priestoru. Jednou z posledných realizácií bol komplexný informačný systém pre Cite internationale Universitaire v Paríži v roku 2003. Získal viac prestížnych ocenení, naposledy napríklad v roku 2004 najvyššie ocenenie v rešpektovanej nemeckej súťaži Red Dot za sedací nábytok Snowdonia pre Ligne roset. Na snímke vpravo ukážka z tvorby Erica Jourdana. FOTO - SCD

Prišiel ako jeden z porotcov v súťaži Národná cena SR za dizajn. "Obráťte sa na výrobcov," hovorí v rozhovore pre SME. "To je jediné východisko pre to, aby dizajnérska scéna ožila. Netreba čakať a hovoriť, že podniky mlčia a nemajú záujem. Treba sa prekonať a presvedčiť ich. Viem, je to ťažké."

V Bratislave nie ste prvý raz. Čo tu upútalo vašu pozornosť?

"Vždy, keď sa sem vraciam, vnímam, ako sa toto mesto dynamicky mení. Je to pozoruhodné a progresívne, je tu naozaj cítiť pohyb. Najmä v porovnaní s Parížom, odkiaľ pochádzam. Je to stále to isté mesto, nič sa tam v poslednom čase nestavia. Paríž - to je múzeum."

Pracujete pre rôznych svetových výrobcov, za svoj dizajn získavate významné ocenenia. Čo je pre vás v súčasnom dizajne najdôležitejšie?

"Pracujem pre veľké aj malé firmy a nerobím v tom rozdiel. Pre mňa je dôležitejšie, aby sa veci, ktoré robím, dostali čo najviac medzi ľudí. Aby ich zaujali, aby im spríjemnili život, aby boli dostupné, to znamená, aby neboli veľmi drahé."

Dizajn je aj o komunikácii tvorcu a výrobcu. A dizajnér je často zo strany výrobcu vystavený silnému tlaku. Vznikajú kompromisy. Akú s tým máte skúsenosť?

"Reálny dizajn je naozaj o kompromise. Mám pocit, že neexistuje produktový dizajn bez kompromisu. Ak áno, je to už umelecké dielo. Existuje veľa príkladov dizajnérov, ktorí predložili návrh, výrobca to vyrobil a nakoniec to nik nekupoval. Sú aj opačné situácie. Obe strany sa musia vzájomne počúvať a rešpektovať, len tak to môže fungovať."

Cítite ako dizajnér pri tvorbe zodpovednosť za to, čo vypustíte do sveta?

"Samozrejme, hlavne keď robím úpravy mestských exteriérov alebo orientačné značenie. Tam je obrovská zodpovednosť za službu, v takých prípadoch slúžim verejnosti. Vo verejnom sektore je viac zodpovednosti, a navyše, sú to verejné peniaze, sú to peniaze krajiny, naše peniaze."

Boli ste porotcom Národnej ceny SR za dizajn 2005. Videli ste to najnovšie, čo v slovenskom dizajne vzniklo. Aký to bol pohľad?

"Je ťažké hodnotiť za taký krátky čas, ale pochopil som, že na Slovensku je veľmi vyspelá kultúra grafického dizajnu, a naopak, produktový dizajn sa ešte len formuje. Grafický dizajn, najmä ten študentský, je oveľa uvoľnenejší a novátorskejší ako vo Francúzsku. Celkovo sú vaše študentské produkty zaujímavejšie ako tie od profesionálov. A to je dobre pre vašu budúcnosť."

BRATISLAVA - Koncert orchestra a zboru Slovenskej filharmónie otvorí zajtra 40. ročník medzinárodného hudobného festivalu Moravská jeseň v Brne. Vystúpia tam s Vojnovým rekviem Benjamina Brittena, ktoré odohrajú aj na prvom koncerte 41. Bratislavských hudobných slávností v piatok. V Janáčkovom divadle v Brne okrem Slovenskej filharmónie a Slovenského filharmonického zboru vystúpia aj traja sólisti: sopranistka Lada Biriucová, tenorista Christopher Gillett, barytonista Leslie John Flanagan a austrálsky dirigent Paul Kildea. Vojnové rekviem z pera anglického skladateľa malo premiéru v roku 1962 v ruinách Hitlerom zničenej katedrály v Coventry. (tasr)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  5. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  6. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  9. Slovensko spieva koledy
  10. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 59 006
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 15 428
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 12 002
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 927
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 938
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 783
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 318
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 881
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 881
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 549