Výstava českej fotografie unikátne sleduje aj vývoj spoločnosti

Pražská výstava Česká fotografia 20. storočia Vladimíra Birgusa a Jana Mlčocha završuje dlhodobé úsilie o globálny pohľad na českú fotografiu, na jej autonómnosť i dialóg s rôznymi umeleckými druhmi i na reflexiu spoločenských kontextov.

Jan Saudek - Walkman, 1984, kolorovaná fotografia.

FOTO - CESKAFOTOGRAFIE.COM

Obsahuje 1200 exponátov od viac než sto autorov, rozdelených do 37 kapitol, ktoré kurátori umiestnili do troch priestorov dvoch inštitúcií - Uměleckoprůmyslového muzea a Galerie hlavního města Prahy.

Kurátori si najprv definovali, čo je "české" vo fotografii - ich voľba padla, prirodzene, na národnosť autorov, ale akceptovali aj inonárodných (nemeckých, rakúskych, slovenských) fotografov, ak tvorili dlhšie v českom prostredí, resp. nie dlho, ale vytvorili významné diela - napríklad súčasťou výstavy sú montáže Johna Heartfielda z konca tridsiatych rokov.

Pri rozhodovaní o uhle pohľadu, resp. metódy analýzy dejín sa u Mlčocha s Birgusom prekrýva kritérium štylistické - kapitoly ako puristický piktorializmus, surrealizmus a civilizmus, op-art, fotografika atď. s kritériom druhovým - reklamná, dokumentárna, módna fotografia a objavuje sa aj regionalizmus - kapitola mimopražská avantgarda. Výstava nevynechala takmer nič, čo stavia na fotografickej technologickej báze, v expozícii sú aj dokumentácie z akcií Milana Knížáka v 60. rokoch.

Výstava je skutočným zážitkom. Keď si návštevník pomaly a pokojne prezerá jednotlivé exponáty, postupne rastie pocit obdivu k autorom i k celku českej fotografie. Nielen vďaka významným osobnostiam a ich kvalitnému zastúpeniu - Drtikol, Sudek, Funke, Reichmann, Medková, Koudelka, Saudek, Štreit, David atď., ale pre prekvapujúce množstvo dnes už v podstate bezmenných autorov, ktorých diela kurátori vybrali z archívov.

Takto sa len potvrdilo, že silné osobnosti rastú v dialógu s inými, ktoré nie sú síce natoľko produktívne, ale aj len dve-tri ich výnimočné diela sú dokladom, že talent a túžba po dosiahnutí ideálu nie sú výlučným majetkom niekoľkých, ale sú hybnou osou ľudských dejín, aj dejín umenia. Takže výstava je hommage nielen fotografii, ale aj fascinácii, ktorá vyústila v nečakané skvelé solitérne diela dnes v podstate anonymov.

Na výstave je zrejmé napätie medzi priamočiarou, drsnou, autentickou, niekedy doslova anonymnou fotografickou produkciou a tvorbou, ktorá podlieha vo väčšej alebo menšej miere aktuálnym výtvarným trendom. Sugestívnejšie po desaťročiach zaznieva prvý prúd, v druhom akoby bolo omnoho jednoduchšie odkryť inšpiráciu skôr umením než realitou, ide viac o obmeny než o originalitu.

Snímka desaťtisícového pražského davu, ako v lete 1945 sleduje verejnú popravu kolaboranta, šokuje omnoho viac než sebalepšie variácie na op-art či grafiku. Jazyk fotografie sa za sto rokov podstatne rozrástol, ale aj tak ešte stále mimoriadne účinne pôsobia jej najjednoduchšie, ale pritom prekvapujúce odhalenia.

Dalo by sa hovoriť o náplni termínu abstraktná fotografia, ale aj o tom, prečo slovenská sociálna fotografia je podstatne účinnejšia než prezentovaná česká sociálna fotografia, alebo o tom, či prezentácia Jana Svobodu nechala dostatočne vyznieť fascinujúci minimalizmus tohto veľkého českého umelca atď. Toto sú však len marginálie poznania, že projekt unikátnym a objavným spôsobom sleduje vývoj fotografie aj českej spoločnosti (často sa prelínajúcej so slovenskou).

P. S. Výstava Česká fotografia 20. storočia bola ponúknutá na reprízovanie Slovenskej národnej galérii v rámci 15. ročníka Mesiaca fotografie v novembri 2005. Nové vedenie SNG - vedúca kurátorka Zbierok súčasného a moderného umenia Alexandra Kusá - ponuku vo februári 2005 odmietlo a rozhodlo o prezentácii putovnej/kočovnej výstavy Taliansko - unikátna krajina, ktorú od premiéry v roku 1997 videli diváci už v desiatkach výstavných sál Európy, Ameriky a Ázie.

Z hľadiska snaživej odborníčky na architektúru skutočne môže byť pre slovenskú kultúru dôležitejšia spolupráca s talianskou "cestovkou" než prezentácia originálov Drtikola, Sudeka, Funkeho, Štyrského, Koudelku a desiatok ďalších súputníkov Blühovej, Dohnányho, Martinčeka, Kállaya a iných autorov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  5. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 77 255
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 340
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 059
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 567
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 207
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 195
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 569
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 742
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 602
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 587

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš chce v Bratislave hrob neznámeho vojaka za státisíce eur

Socha komunistu Čulena skončí v sklade.

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo znamená, keď to dáte na Matoviča

Ako demokrati hľadali kandidát na prezidenta.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko chce bozkávať vence

Na klamstvách spoluprácu založiť nemôžeme.

Neprehliadnite tiež

Zložil hudbu k muzikálu Vlasy. Zomrel Galt MacDermot

Muzikál Vlasy sa stal neskôr predlohou pre rovnomenný film režiséra Miloša Formana.