Výstava českej fotografie unikátne sleduje aj vývoj spoločnosti

Pražská výstava Česká fotografia 20. storočia Vladimíra Birgusa a Jana Mlčocha završuje dlhodobé úsilie o globálny pohľad na českú fotografiu, na jej autonómnosť i dialóg s rôznymi umeleckými druhmi i na reflexiu spoločenských kontextov.

Jan Saudek - Walkman, 1984, kolorovaná fotografia.

FOTO - CESKAFOTOGRAFIE.COM

Obsahuje 1200 exponátov od viac než sto autorov, rozdelených do 37 kapitol, ktoré kurátori umiestnili do troch priestorov dvoch inštitúcií - Uměleckoprůmyslového muzea a Galerie hlavního města Prahy.

Kurátori si najprv definovali, čo je "české" vo fotografii - ich voľba padla, prirodzene, na národnosť autorov, ale akceptovali aj inonárodných (nemeckých, rakúskych, slovenských) fotografov, ak tvorili dlhšie v českom prostredí, resp. nie dlho, ale vytvorili významné diela - napríklad súčasťou výstavy sú montáže Johna Heartfielda z konca tridsiatych rokov.

Pri rozhodovaní o uhle pohľadu, resp. metódy analýzy dejín sa u Mlčocha s Birgusom prekrýva kritérium štylistické - kapitoly ako puristický piktorializmus, surrealizmus a civilizmus, op-art, fotografika atď. s kritériom druhovým - reklamná, dokumentárna, módna fotografia a objavuje sa aj regionalizmus - kapitola mimopražská avantgarda. Výstava nevynechala takmer nič, čo stavia na fotografickej technologickej báze, v expozícii sú aj dokumentácie z akcií Milana Knížáka v 60. rokoch.

Výstava je skutočným zážitkom. Keď si návštevník pomaly a pokojne prezerá jednotlivé exponáty, postupne rastie pocit obdivu k autorom i k celku českej fotografie. Nielen vďaka významným osobnostiam a ich kvalitnému zastúpeniu - Drtikol, Sudek, Funke, Reichmann, Medková, Koudelka, Saudek, Štreit, David atď., ale pre prekvapujúce množstvo dnes už v podstate bezmenných autorov, ktorých diela kurátori vybrali z archívov.

Takto sa len potvrdilo, že silné osobnosti rastú v dialógu s inými, ktoré nie sú síce natoľko produktívne, ale aj len dve-tri ich výnimočné diela sú dokladom, že talent a túžba po dosiahnutí ideálu nie sú výlučným majetkom niekoľkých, ale sú hybnou osou ľudských dejín, aj dejín umenia. Takže výstava je hommage nielen fotografii, ale aj fascinácii, ktorá vyústila v nečakané skvelé solitérne diela dnes v podstate anonymov.

Na výstave je zrejmé napätie medzi priamočiarou, drsnou, autentickou, niekedy doslova anonymnou fotografickou produkciou a tvorbou, ktorá podlieha vo väčšej alebo menšej miere aktuálnym výtvarným trendom. Sugestívnejšie po desaťročiach zaznieva prvý prúd, v druhom akoby bolo omnoho jednoduchšie odkryť inšpiráciu skôr umením než realitou, ide viac o obmeny než o originalitu.

Snímka desaťtisícového pražského davu, ako v lete 1945 sleduje verejnú popravu kolaboranta, šokuje omnoho viac než sebalepšie variácie na op-art či grafiku. Jazyk fotografie sa za sto rokov podstatne rozrástol, ale aj tak ešte stále mimoriadne účinne pôsobia jej najjednoduchšie, ale pritom prekvapujúce odhalenia.

Dalo by sa hovoriť o náplni termínu abstraktná fotografia, ale aj o tom, prečo slovenská sociálna fotografia je podstatne účinnejšia než prezentovaná česká sociálna fotografia, alebo o tom, či prezentácia Jana Svobodu nechala dostatočne vyznieť fascinujúci minimalizmus tohto veľkého českého umelca atď. Toto sú však len marginálie poznania, že projekt unikátnym a objavným spôsobom sleduje vývoj fotografie aj českej spoločnosti (často sa prelínajúcej so slovenskou).

P. S. Výstava Česká fotografia 20. storočia bola ponúknutá na reprízovanie Slovenskej národnej galérii v rámci 15. ročníka Mesiaca fotografie v novembri 2005. Nové vedenie SNG - vedúca kurátorka Zbierok súčasného a moderného umenia Alexandra Kusá - ponuku vo februári 2005 odmietlo a rozhodlo o prezentácii putovnej/kočovnej výstavy Taliansko - unikátna krajina, ktorú od premiéry v roku 1997 videli diváci už v desiatkach výstavných sál Európy, Ameriky a Ázie.

Z hľadiska snaživej odborníčky na architektúru skutočne môže byť pre slovenskú kultúru dôležitejšia spolupráca s talianskou "cestovkou" než prezentácia originálov Drtikola, Sudeka, Funkeho, Štyrského, Koudelku a desiatok ďalších súputníkov Blühovej, Dohnányho, Martinčeka, Kállaya a iných autorov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 020
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 553
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 561
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 259
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 917
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 722
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 390
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 301
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 573
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 126

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.