Výstava českej fotografie unikátne sleduje aj vývoj spoločnosti

Pražská výstava Česká fotografia 20. storočia Vladimíra Birgusa a Jana Mlčocha završuje dlhodobé úsilie o globálny pohľad na českú fotografiu, na jej autonómnosť i dialóg s rôznymi umeleckými druhmi i na reflexiu spoločenských kontextov.

Jan Saudek - Walkman, 1984, kolorovaná fotografia.

FOTO - CESKAFOTOGRAFIE.COM

Obsahuje 1200 exponátov od viac než sto autorov, rozdelených do 37 kapitol, ktoré kurátori umiestnili do troch priestorov dvoch inštitúcií - Uměleckoprůmyslového muzea a Galerie hlavního města Prahy.

Kurátori si najprv definovali, čo je "české" vo fotografii - ich voľba padla, prirodzene, na národnosť autorov, ale akceptovali aj inonárodných (nemeckých, rakúskych, slovenských) fotografov, ak tvorili dlhšie v českom prostredí, resp. nie dlho, ale vytvorili významné diela - napríklad súčasťou výstavy sú montáže Johna Heartfielda z konca tridsiatych rokov.

Pri rozhodovaní o uhle pohľadu, resp. metódy analýzy dejín sa u Mlčocha s Birgusom prekrýva kritérium štylistické - kapitoly ako puristický piktorializmus, surrealizmus a civilizmus, op-art, fotografika atď. s kritériom druhovým - reklamná, dokumentárna, módna fotografia a objavuje sa aj regionalizmus - kapitola mimopražská avantgarda. Výstava nevynechala takmer nič, čo stavia na fotografickej technologickej báze, v expozícii sú aj dokumentácie z akcií Milana Knížáka v 60. rokoch.

Výstava je skutočným zážitkom. Keď si návštevník pomaly a pokojne prezerá jednotlivé exponáty, postupne rastie pocit obdivu k autorom i k celku českej fotografie. Nielen vďaka významným osobnostiam a ich kvalitnému zastúpeniu - Drtikol, Sudek, Funke, Reichmann, Medková, Koudelka, Saudek, Štreit, David atď., ale pre prekvapujúce množstvo dnes už v podstate bezmenných autorov, ktorých diela kurátori vybrali z archívov.

Takto sa len potvrdilo, že silné osobnosti rastú v dialógu s inými, ktoré nie sú síce natoľko produktívne, ale aj len dve-tri ich výnimočné diela sú dokladom, že talent a túžba po dosiahnutí ideálu nie sú výlučným majetkom niekoľkých, ale sú hybnou osou ľudských dejín, aj dejín umenia. Takže výstava je hommage nielen fotografii, ale aj fascinácii, ktorá vyústila v nečakané skvelé solitérne diela dnes v podstate anonymov.

Na výstave je zrejmé napätie medzi priamočiarou, drsnou, autentickou, niekedy doslova anonymnou fotografickou produkciou a tvorbou, ktorá podlieha vo väčšej alebo menšej miere aktuálnym výtvarným trendom. Sugestívnejšie po desaťročiach zaznieva prvý prúd, v druhom akoby bolo omnoho jednoduchšie odkryť inšpiráciu skôr umením než realitou, ide viac o obmeny než o originalitu.

Snímka desaťtisícového pražského davu, ako v lete 1945 sleduje verejnú popravu kolaboranta, šokuje omnoho viac než sebalepšie variácie na op-art či grafiku. Jazyk fotografie sa za sto rokov podstatne rozrástol, ale aj tak ešte stále mimoriadne účinne pôsobia jej najjednoduchšie, ale pritom prekvapujúce odhalenia.

Dalo by sa hovoriť o náplni termínu abstraktná fotografia, ale aj o tom, prečo slovenská sociálna fotografia je podstatne účinnejšia než prezentovaná česká sociálna fotografia, alebo o tom, či prezentácia Jana Svobodu nechala dostatočne vyznieť fascinujúci minimalizmus tohto veľkého českého umelca atď. Toto sú však len marginálie poznania, že projekt unikátnym a objavným spôsobom sleduje vývoj fotografie aj českej spoločnosti (často sa prelínajúcej so slovenskou).

P. S. Výstava Česká fotografia 20. storočia bola ponúknutá na reprízovanie Slovenskej národnej galérii v rámci 15. ročníka Mesiaca fotografie v novembri 2005. Nové vedenie SNG - vedúca kurátorka Zbierok súčasného a moderného umenia Alexandra Kusá - ponuku vo februári 2005 odmietlo a rozhodlo o prezentácii putovnej/kočovnej výstavy Taliansko - unikátna krajina, ktorú od premiéry v roku 1997 videli diváci už v desiatkach výstavných sál Európy, Ameriky a Ázie.

Z hľadiska snaživej odborníčky na architektúru skutočne môže byť pre slovenskú kultúru dôležitejšia spolupráca s talianskou "cestovkou" než prezentácia originálov Drtikola, Sudeka, Funkeho, Štyrského, Koudelku a desiatok ďalších súputníkov Blühovej, Dohnányho, Martinčeka, Kállaya a iných autorov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 634
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 941
  3. Od septembra opäť po starom 2 679
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 849
  5. Ako sme jazdili v socializme 1 649
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 620
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 377
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 265
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 180
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 149

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy

Žiadny hudobný nápad nevyvolal tento rok väčšiu kritiku.

Hollywood funguje na zahmlenom účtovníctve. Búri sa proti nemu oscarový režisér

S komédiou Logan Lucky bojuje Steven Soderbergh proti systému.

Dostali drsnú školu. Súčasní výtvarníci vracajú grafiku do galérie

Grafika nemusí byť len poklesnutý žáner, ukazuje výstava Drsná škola v SNG.

Aj vrahovia počúvajú hudbu. Z hudobníkov robia nevinných spolupáchateľov

Meno speváka Johnnyho Casha nosili neonacisti na tričku počas protestov v Charlottesville. Kto mal podobnú smolu?