BRATISLAVA 22. októbra (SITA) - Pôvodná slovenská opera Martin Luther sa po niekoľkých mesiacoch vracia do Bratislavy. Zaznie v nedeľu o 19:00 v Novom evanjelickom kostole na Legionárskej ulici. Predstavenie sa uskutoční v rámci Spomienkových slávností k 190. výročiu narodenia Ľudovíta Štúra, ktoré pripravil Cirkevný zbor ECAV Bratislava. Turné opery pokračuje na jeseň ďalšími predstaveniami v Bratislave, vo Zvolene, v Prešove, Košiciach a vo Vrbovom. Pripravujú sa aj vystúpenia v zahraničí, záujem prejavilo Maďarsko, Poľsko, Nemecko, Chorvátsko, ale aj Slováci žijúci v USA. Nedávno vzniklo aj CD s piesňami z opery a autor hudby Víťazoslav Kubička dokončil aj jej orchestrálnu verziu. Cieľom opery o Martinovi Lutherovi je dnešnej generácii hudobnou formou priblížiť osobnosť mnícha, reformátora, kňaza, človeka, ktorý mal výrazný a nezmazateľný vplyv na dejiny cirkvi v európskom kontexte a ktorého reformy pohli svetom.
Opera Martin Luther mala premiéru 22. mája vo Veľkom evanjelickom chráme v Bratislave a po prvých siedmich predstaveniach ju videlo vyše 7220 divákov. Doteraz bola uvedená v evanjelických chrámoch v Modre, Bratislave, Kežmarku, v Prahe, vo Svätom Kríži, Skalici a v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Autor hudby Víťazoslav Kubička bol za túto operu nominovaný na divadelnú cenu Dosky 2005. Autorkou libreta je literárna historička Slavomíra Očenášová-Štrbová a režijne ju spracoval Ladislav Neshyba, ktorý pôsobí ako sólista Opery Slovenského národného divadla. Ten zároveň stvárňuje hlavnú úlohu – Martina Luthera. Diriguje Adrián Kokoš. Ďalej účinkujú: Eva Hornyáková/Miriam Garajová (Katarína von Bora), Mária Koledová (anjel), Martin Mikuš (mladý kňaz), Július Žatko (kňaz), miešaný zbor ANIMA CANTANDA (Spievajúca duša), Anna Predmerská (organ), Eugen Prochác/Róbert Kováč (violončelo), Milan Vonderka (husle), Rajmund Kákoni (akordeón).
Podnet na vznik opery dala v marci 2004 Eva Bachletová, projektová a mediálna manažérka projektu opery. Opera bola hudobne aj obsahovo dokončená v októbri 2004. Odvtedy sa konali nácviky, sústredenia, navrhovali a šili sa kostýmy. Súbor pod vedením režiséra Ladislava Neshybu a dirigenta Adriána Kokoša operu v jarných mesiacoch nacvičoval v priestoroch Cirkevného zboru ECAV v