Symbolické otvorenie cesty k múzeu dizajnu

V priestoroch bratislavskej Design Factory dnes otvoria unikátnu výstavu s názvom 320 stoličiek z fabriky zrušenej v polovici 90. rokovDnes o 17.00 h sa v priestoroch bratislavskej Design Factory na Bottovej ulici otvára výstava venovaná ojedinelému ...

Z výstavy historickej kolekcie stoličiek z ohýbaného dreva z Tatra nábytku Pravenec. FOTO - SCD

V priestoroch bratislavskej Design Factory dnes otvoria unikátnu výstavu s názvom 320 stoličiek z fabriky zrušenej v polovici 90. rokovDnes o 17.00 h sa v priestoroch bratislavskej Design Factory na Bottovej ulici otvára výstava venovaná ojedinelému nálezu v oblasti dizajnu.

"Pod názvom 320 stoličiek prezentuje Slovenské centrum dizajnu historickú kolekciu stoličiek z ohýbaného dreva z Tatra nábytku Pravenec, v ktorej sú zastúpené klasické thonetky aj moderné stoličky navrhnuté vynikajúcimi slovenskými dizajnérmi v 60. až 80. rokoch," hovorí kurátorka projektu Silvia Lutherová.

Vzácny nález sa podarilo nájsť a zachrániť počas hľadaní stoličky dizajnéra Ladislava Gatiala v areáli fabriky zrušenej v polovici deväťdesiatych rokov. Objavil ju technik a vedúci vývoja niekdajšej fabriky Silvester Slošiar.

"Stoličky sa považovali za tvrdší návrhársky oriešok než ostatné druhy nábytku. Ich konštrukcia bola prvoradým východiskom, no zároveň formou i dekorom," hovorí jeden z posledných dizajnérov závodu Štefan Bílik. "Dizajnér tak musel naraz riešiť praktické a účelné, konštrukčné, tvarové aj estetické hľadisko. Preto sa navrhovaniu stoličiek venovalo len pár významnejších návrhárov na vývojovom oddelení."

Ako informovala Lutherová, kolekcia obsahuje stoličky navrhnuté dizajnérmi Ladislavom Gatialom, Štefanom Bílikom, Milošom Škriniarom, Pavlom Ondrom a Ondrejom Čverhom. Predstavuje jedinečnú kolekciu slovenského dizajnu, ktorá podáva zaujímavý a plastický obraz o dizajnérskej praxi určitého obdobia.

Vznikala v závode ako archív typov vyrábaných sériovo, ale aj modelov, ktoré boli vytvorené len v niekoľkých exemplároch na výstavné účely.

Tatra nábytok Pravenec, ktorý vznikol v Československu v čase európskeho povojnového rozmachu priemyselnej výroby, mal ťažisko výroby práve na stoličkách. Tie sa zároveň stali pýchou podniku, i keď sa zaoberal aj obľúbenými čalúnenými sedacími súpravami, stolíkmi či skrinkovými zostavami.

Podľa Lutherovej najnovšími prototypmi ohýbaných i rezaných stoličiek najrôznejšieho druhu - od jedálenských cez pracovné až po odpočinkové - sa podnik prezentoval na svetových aj domácich veľtrhoch.

Reprezentovali Československo v Kodani, Viedni, Moskve, Leningrade, Kolíne nad Rýnom aj vo Fínsku, kde získavali obdiv i ocenenia vďaka progresívnosti, technickej a estetickej kvalite. Bílik dnes potvrdzuje prvoradosť prispôsobenia formy stoličky anatómii ľudského tela: "Pri navrhovaní sme vždy mysleli najmä na pohodlnosť sedenia."

Výstava je zároveň akýmsi symbolickým otvorením cesty k dodnes chýbajúcemu múzeu dizajnu. Cieľom organizátorov výstavy je preto oživiť myšlienku zriadenia múzea, ktorá už dávnejšie bola predmetom diskusií, dokonca bol na zriadenie múzea spracovaný projekt. "Táto kolekcia i mnoho ďalších dizajnérskych opusov z minulého storočia, ktoré nemajú priestor na uchovanie a dokumentovanie, sú apelom na povzbudenie aktivít smerujúcich k založeniu múzea," dodáva Lutherová.

Výstava 320 stoličiek potrvá do 4. decembra. (kop)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 728
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 482
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 965
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 575
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 8 315
  6. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 7 293
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 336
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 563
  9. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 4 017
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 052

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Konšpiračné teórie doľahli aj na Hlinu (Schutzov týždeň)

Na reguláciu zostáva už len populizmus.

Dnes píše Elena Eleková

Aké to je hanbiť sa, že som lekárka

Hoci to svedčí o empatii, môže to nakoniec viesť k prianiu odísť zo systému.

EKONOMIKA

Zavreté účty, odídený premiér. O čom bola Panama Papers

Najvýraznejši zistenie zo Slovenska bolo o akcionárovi poisťovne Dôvera.

Neprehliadnite tiež

Najpredávanejší album má Lipa, top pieseň Drobná. Ceny SOZA príjemne prekvapili

Po zvláštnej anomálii z minulého roku sa štatistiky zmenili.

Ocenili najlepší britský album roka. Prečo sú hudobníci nespokojní?

Vyhrali Wolf Alice, ktorí vystupovali aj u nás.

Šéfka Bielej noci: Niečím prebijeme aj New York

Na Slovensku sú ľudia podľa umelcov zvedavejší ako v Paríži.