SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Zážitok z rôznych farieb

MARTIN ŠTRBA (1961) je svojou povahou introvert. So svojím niekdajším spolužiakom z pražskej FAMU, fotografom Tonom Stanom si občas zájde na ryby, pri nakrúcaní filmu najradšej spolupracuje s režisérmi (Martin Šulík, Vladimír Michálek), s ktorými sa ...


Martin Štrba si pred tromi rokmi prevzal Českého leva za film Je treba zabiť Sekala, minulý rok za výtvarný počin k filmu Anjel Exit. Ako dopadne jeho kameramanská nominácia tento rok? FOTO - ČTK



MARTIN ŠTRBA (1961) je svojou povahou introvert. So svojím niekdajším spolužiakom z pražskej FAMU, fotografom Tonom Stanom si občas zájde na ryby, pri nakrúcaní filmu najradšej spolupracuje s režisérmi (Martin Šulík, Vladimír Michálek), s ktorými sa vie dohovoriť aj bez slov. Tichý Slovák, ktorý sa presadil v kozmopolitnej Prahe.

SkryťVypnúť reklamu

Patrí k najvyhľadávanejším kameramanom svojej generácie. Rovnakú frekvenciu má aj pri zbieraní cien či nominácií na Českého leva. Druhého marca sa rozhodne, či Martin Štrba získa za kameru k filmu Babie leto svojho tretieho leva. Zatiaľ skromne tvrdí, že si chcel zapauzovať, ale „opäť sa mi to nepodarilo. Českí akademici mi zase nedajú pokoj“.

Aké máte tento rok šance proti kameramanovi Tmavomodrého sveta - Vladimírovi Smutnému a Paralelných svetov - Štěpánovi Kučerovi?

„Najviac by som leva prial Štěpánovi Kučerovi. Odviedol neuveriteľnú prácu. Z pohľadu ďalšieho vývoja filmovej kamery by sa patrilo, aby cenu dostal práve on.“

Aj pri Babom lete sa zdá, že je vám blízke výtvarné cítenie kamery. Máte podobný pocit?

„Žiadny film nevnímam ako výtvarný. Ku každému sa snažím zvoliť optimálny prístup, ktorý vychádza z konkrétneho scenára. Viem, že kameraman by ani najlepším výtvarným činom nemal hercov pochovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Odmietate rolu služobníka, ktorý by vykonával cudzie predstavy?

„Slúžim jedine scenáru a režisér je šéfom, ktorý to celé zastrešuje. Dôležitá je príprava a samotné filmovanie je výsledkom dialógu s režisérom. Keď sa dohodnú základné body postupu, dá sa postaviť aj výtvarná koncepcia.“

Zdôrazňujete maximálnu pripravenosť. Nepočítate s prvkom improvizácie?

„Bez prípravy by som sa cítil neisto. Keď mám istotu, môžem čosi vytiahnuť z rukáva. Prichádza psychická uvoľnenosť a potom sa dá aj hravejšie improvizovať.“

Vaša spolupráca s Vladimírom Michálkom priniesla rôzne filmové atmosféry. Ako by ste porovnali odlišné kameramanské prístupy?

„Odvíja sa to od Michálkovho výnimočného daru siahnuť po rôznorodých témach. Ponúka tak aj veľkú šancu na obrazové stvárnenie, pri ktorom sa dá obraz našiť na mieru. Potom môžeme nakrútiť komorný príbeh Babie leto založený v podstate na fotografovaní krásnych starých tvárí a nádherných hercov - Vlastimila Brodského a Stelly Zázvorkovej. Inokedy, ako pri Anjelovi Exit, ide zase o experiment s dôrazom na obraz.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri Anjelovi ste snímali obraz netradičnou technikou. Ako sa vám pracovalo s digitálnou kamerou?

„Jej zvolenie bolo zámerné. Chceli sme docieliť estetiku surovej reality. Vopred sme si povedali, že sa budeme venovať najmä hercom. Dôležité bolo zachytiť ich spontánnosť.“

Klára Issová povedala, že vás počas nakrúcania ani nevnímala. Snažíte sa byť pri práci nenápadný?

„Závisí to od konkrétneho prípadu, no napríklad pri Anjelovi odpadol klasický filmársky prístup. Produkčný síce napísal základný plán nakrúcania, ale išlo najmä o dohodu niekoľkých ľudí. Väčšinou sa na pľaci stretli dvaja-traja herci, režisér, zvukár a ja. Okolo nás ešte krúžil autor predlohy Jáchym Topol, ktorý striehol na text a obetavo nám roznášal kávu. Opäť však tomu predchádzala dôsledná režijná a scenáristická príprava.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo znamená pre vás práca na filme? Je to hra, tvorivé trápenie, sebarealizácia, únik z reality?

„Je to dialóg medzi ľuďmi, ktorí chcú urobiť niečo spoločné. Snažím sa spolupracovať s tvorcami podobného videnia, s ktorými sa často dorozumievam aj bez slov. Vtedy je to príjemná hra. Pravda, prichádzajú aj krízové situácie, ale tie patria k životu. Dôležité je byť psychicky pripravený, čo pri veľkých projektoch občas chýba - vtedy sa robí aj v noci.“

Prichádzate pri tvorbe filmu s nápadmi, ktoré v ňom režisér využije?

„Asi iba počas prípravy, keď sa pokúšame pretaviť scenár do obrazu. Hľadáme súhru prvkov, ktoré musia do seba zapadať ako švajčiarske hodinky. V tej fáze sa pokúšam ponúknuť svoje videnie, no viem, že kamera nesmie byť samoúčelná.“

SkryťVypnúť reklamu

Nechcete podobne ako F. A. Brabec prejsť od kamery k réžii?

„Zatiaľ to nehrozí. Rád nechávam na seba pôsobiť impulzy prichádzajúce zvonka. Mám pocit, že práve ako kameraman sa dokážem lepšie vyrovnať s týmito podnetmi.“

O ktorom filme si myslíte, že vám ako kameramanovi najlepšie vyšiel?

„Na každý film sa môžem pozrieť s nezaťaženými očami až s odstupom času. Niektorá časť je mi bližšia, iná vzdialenejšia. Nechcem však niektoré zatracovať, aby som iné vyzdvihol. Mám rád aj snímku Eliška má rada divočinu. Hoci ako film má rezervy, pre mňa to bol zážitok z iných farieb.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 28 786
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 649
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 851
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 519
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 5 256
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 4 156
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 645
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Milan Uhrík predstavuje nového člena Republiky Jána Rejdu (vľavo)

Rejdu preveruje tím Gorila.


16 h

Nedostatok a veľký dopyt zvyšujú ceny suroviny a ohrozuje aj teplárne.


17 h
Peter Schutz.

Zaujímavé je, že z Vazovovej polícia vyšetruje iba nového člena Republiky.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa vyvíja vojna na Ukrajine.


a 3 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Režisér Wolfgang Petersen.

Ako jeden z mála nemeckých filmových tvorcov sa dokázal presadiť v Hollywoode.


TASR 11 h
Planéta Praha pracuje aj s humorom. Napríklad v príbehu myši, ktorá sa presťahuje zo židovského cintorína na bežný, „kresťanský“.

V kinách sú dva filmy o vzťahu človeka a prírody: Rieka a Planéta Praha.


16 h
Nigérijská autorka Chimamanda Ngozi Adichie v bratislavskej Starej Tržnici počas Stredoeurópskeho fóra v roku 2019.

Slávna Chimamanda Ngozi Adichie píše o slovách, ktoré ju po smrti otca boleli.


19 h
Flaam festival sa po pandemickej pauze vracia do Nitry.

Kam sa vybrať za kultúrou tento týždeň?


Dávid Pieš 15. aug

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  2. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  3. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  4. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  5. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  6. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 554
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 331
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 939
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 926
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 785
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 780
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 780
  8. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 519
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu