RECENZIA / DIVADLO

Šaleňak a čudačisko Váňa ako stroskotanec na ostrove

Čechovov Ujo Váňa je hra o hneve slušného človeka postaveného zoči-voči arogancii - ústredná postava vlastnú bezmocnosť neobracia len voči sebe samej ako v Trepľov z Čajky, ale pokúsi sa aj o zúfalý čin. Keď Váňu jeho švagor, známy profesor Serebriakov,

Vladimíra Brehová a Jozef Tkáč.

FOTO - DALIBOR KRUPKA

chce obrať ešte aj o strechu nad hlavou, dvakrát naňho vystrelí. Ľutuje, že netrafil, ale nikto ho neberie vážne. Váňa je predsa len taký poctivý "šaleňak" a "čudačisko", nemá postavenie ani titul.

Uprostred rodiny zúri prakticky triedny boj - medzi tými, ktorí zostali zahrabaní v akomsi zapadákove, a tými, ktorí sú v centre pozornosti - úspešní aj bez talentu, bezcitní.

Inscenovanie tejto hry v prešovskom Divadle Alexandra Duchnoviča má zvláštny šarm, a to nielen pre mäkkú rusínčinu, v preklade dlhoročného dramaturga divadla Vasila Turoka, ktorý sa premiéry v duchu hry nedožil. V sále ani na premiére nefungovalo dobre kúrenie, už sama cesta do Prešova mohla pre niektorých Bratislavčanov pôsobiť exoticky. Hoci inscenácie tohto divadla často kritika ocení, "dadisti" nepatria k mediálnym hviezdam, ak nerátame ich bývalého kolegu, moderátora Michala Hudáka.

A predsa dokážu z textu vytvoriť ani niečo viac ako postavu - výrazný divadelný obraz. Serebriakov Vasila Rusiňáka s našuchorenými vlasmi pôsobí hrozivo i smiešne, na jeho narcistný výstup uprostred zrkadiel nemožno len tak zabudnúť. Ľudmila Lukačíková ako krásne rafinovaná Jelena bola vo výbornom protiklade voči utrápenej Soni, pre ktorú je život iba povinnosť. Vladimíra Brehová dokázala zahrať predovšetkým Soninu potlačenú emotivitu. Jej záverečný monológ či scéna, v ktorej sa rodinnému lekárovi Astrovovi v decentnom podaní Jozefa Tkáča pokúša vyjadriť svoje city, patria k najsilnejším z celej produkcie. Váňa Eugena Libezňuka je presvedčivo rebelantský i zamilovaný.

Keď sa na záver predstavenia na scénu začínajú gúľať prázdne fľaše - nie od vody, ale od vodočky, navyše, bez akýchkoľvek správ pre svet - zostávajú obyvatelia domu uväznení uprostred nich ako stroskotanci na ostrove. Narýchlo ešte zapaľujú zápalky, aby dali vedieť, že ešte žijú. Nikto ich však neprichádza zachrániť. Odišli, povedia o tých dravejších tí menej draví, čo zostali.

Od hosťujúceho režiséra Svetozára Sprušanského po jeho nitrianskych produkciách nikto neočakával nudný akademický kus. Príjemné je však, že produkcia nie je ani kŕčovito artistná a že ani prvky východnej mystiky a pátosu nie sú v nej nadužívané.

Prešovský "Ďáďa Váňa" je aj vďaka výtvarníčke Alexandre Gruskovej metaforické, štylizované divadlo. Vášeň však v ňom zostala vášňou a smútok smútkom.

Divadlo Alexandra Duchnoviča Prešov l Anton Pavlovič Čechov: Ujo Váňa l Preklad a dramaturgia: Vasil Turok l Hudba: Georgij Ivanovič Gurdjieff l Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková l Úprava a réžia: Svetozár Sprušanský l Hrajú: Vasil Rusiňák, Eugen Libezňuk, Ľudmila Lukačíková, Jozef Tkáč, Vladimíra Brehová, Anastázia Juhászová, Sergej Hudák, Svetlana Škovranová. l Premiéra: 2. decembra 2005 vo Veľkej sále DAD.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 384
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 10 633
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 129
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 861
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 502
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 362
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 948
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 779
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 166
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 180

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Neschopnosť vykázať herne z Bratislavy nám ponúka príležitosť prelustrovať, aké osoby sú v pozadí hazardu.

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

SVET

‘Na Ukrajine bojujú nadrogovaní zombíci‘ je hoax

Rusi uviedli, že tam bojujú bojovníci s nadľudskými schopnosťami.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop