Na značke Maverick Music vychádza nový album kanadskej speváčky Alanis Morissette
Výrazná muzikantská osobnosť si urobila poriadok v hlave, vo vzťahoch a názoroch a všetko to, čo ju zamestnávalo, dala von a uložila pod koberec. Under Rug Swept - Zametené pod koberec je názov tretieho štúdiového albumu 27-ročnej speváčky
Denisa Vološčuková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Kanadská hudobníčka Alanis Morissette sa presadila hneď prvým albumom Jagged Little Pill z roku 1995, s hitmi ako You Oughta Know, Hand In My Pocket či Ironic. Po osemnásťmesačnom koncertnom turné sa Alanis vrátila do štúdia a výsledkom bol album Supposed Former Infatuation Junkie, ktorý obsahoval hity Thank U, Unsent a So Pure. O rok neskôr produkovala živý album MTV Unplugged. Expresívne pesničky jej pomohli sedemkrát vyhrať prestížnu cenu Grammy.
. Namiesto piluliek Ani zametanie pod kobercom nemusí byť len mechanickou domácou prácou. Alanis pomenovala svoj ďalší album rovnako pútavo, ale od rozdrvených tabletiek a bláznov - závislákov na predošlých albumoch prešla k menej pompéznym slovám. Obyčajný koberec predstavuje povrch, pod ktorým speváčka našla úprimné pravdy, zbavené strachu a akejkoľvek cenzúry. Takéto skladanie piesní pripomína terapiu, porozumenie seba: „Z tohto miesta porozumenia a súcitu k sebe samej ho môžem ponúknuť ostatným,“ hovorí Kanaďanka. Alanis skladala pesničky v Kanade, ale album nahrávala v Los Angeles. Popri stálej kapele na platni účinkujú hostia, ktorí dávajú tušiť náladu albumu: Flea, gitarista Red Hot Chilli Peppers, hudobníci z kapely Stone Temple Pilots a Janes Addiction. Hudobne sa Alanis s istotou pohybuje v tvrdom rocku, cez rytmické nálady, až po balady. Gitarové vypaľovačky 21 Things I Want In A Lover a Narcissus, striedajú ľahké rytmické skladby So Unsexy a You Owe Me Nothing In Return, a piesne Flinch, či That Particular Time sú balady. Pri komponovaní sa speváčka podľa svojich slov nechala unášať zrýchleným prúdom vedomia, ktoré však malo smer: „Vedela som, že sa musím pripnúť konceptuálnym pásom,“ hovorí. Pesničky totiž odrážajú zmeny v jej živote na mnohých úrovniach, začiatok vzťahov, striedanie, ich koniec - to všetko zrazu pri písaní textov vyplávalo na povrch ako pravdy a definície, s ktorými sa musela vyrovnať. „Moje pesničky ma často inšpirujú k tomu, aby som sa v bežnom živote správala autentickejšie a s väčšou odvahou,“ hovorí Alanis. „Proces písania totiž vedie k čistote a odvahe - okrem umeleckého procesu a skladania beriem ostatné veci ako väčšiu výzvu.“ Vzťahy po muzikantsky Necenzurované pocity ženy vo vzťahu k mužom a voči konvenciám, to sú veci, pre ktoré máme túto speváčku radi. Sama hovorí: „Načo je mi mapa - poďme sa pozrieť, čo ponúka život.“ Alanis Morissette rada o sebe rozmýšľa, na druhej strane sa však nechá exhibicionisticky obdivovať. Jej webová stránka je plná jej portrétov, ktoré posielajú nadšení fanúšikovia. V pesničkách potom necháva voľný priechod frustráciám, citu a humoru. Riešenie vzťahov je jej špecialitou. V prvom singli Hands Clean sa Alanis vyrovnáva s bývalým vzťahom: slohy pesničky akoby napísal človek, s ktorým sa speváčka rozišla, refrén je zas jej reakcia. „Páčila sa mi myšlienka, že na jeho monológ z minulosti budem odpovedať v prítomnosti,“ hovorí Morissette. „Tento virtuálny rozhovor bol vážne ozdravujúci.“ Jedenásť skladieb na albume Under Rug Swept vyberala Alanis Morissette z dvadsiatich piatich kúskov, a tie neuverejnené vyjdú postupne. „Tento album, to sú momentky ponárania sa do vzťahov, hlavne tých romantických, spôsobom, akým som to ešte nerobila. Mojou prioritou popri cestovaní a kariére vždy bolo vyjadrovanie samej seba,“ hovorí speváčka. „Až neskôr som sa sústredila viac na vzťahy.“ Angažovaná umelkyňa Pesničky sú pre Alanis Morissette najobľúbenejším, hoci nie jediným spôsobom vyjadrovania. Skúsila si režírovanie vlastných klipov (So Pure a Unsent), aj účinkovanie vo filmoch. V Dogme hrala Pána Boha v károvanej sukni, ktorý najradšej robí mlynské kolá a vôbec sa nestará o pozemský svet, zahrala si aj v seriáli Sex v meste. V off-broadwayskej divadelnej produkcii účinkovala v hre Vagina Monologues. Popri tom sa stále angažuje v problematike ľudských práv a v spore internet verzus práva hudobníkov. Minulý rok si v budove OSN prebrala Cenu za svetovú toleranciu, ktorú šíri hudbou a inými aktivitami. Na udalosti z 11. septembra zareagovala piesňou Utopia: „Chcela som sa prostredníctvom hudby podeliť o čo najviac útechy,“ povedala.