Asociácia slovenských kameramanov rozdávala Ceny Kamera 2005. Toto je záber z víťazného celovečerného filmu Post coitum: "Kameraman Ján Ďuriš vystihol studenými farbami atmosféru príbehu a režisérov zámer," hovorí porotca Miloš Končok. V kategórii televíznych filmov jasne dominovala kamera Doda Šimončiča (vo filme Jesenná, zato silná láska), v reklame zvíťazil Richard Žolko s K-Cero. Jurajovi Galvánkovi (Vízie z inferna) vraj v kategórii krátkych hraných a dokumentárnych filmov veľmi konkuroval študent Martin Žiaran s filmom Monštrancia. "Na takého mladého človeka to bola neuveriteľná práca so svetlom a tieňom," hovorí Miloš Končok. FOTO - SATURN ENTERTAIMENT |
Je to ešte menej, ako by sa dalo čakať. Veď ak by sme začali počítať posledné slovenské filmy, našli by sme ich viac.
Veľa by mohol vysvetliť štatút súťaže - keby nebol taký nejasný. Ceny by v nej mali dostať kameramani tých filmov, ktoré sa u nás vyrobili za posledné dva roky. Lenže, ktoré sú tie posledné?
Jednoduchá matematika úplne nestačila, to pripúšťa aj jeden z porotcov, Miloš Končok: "V štatúte je, že do súťaže sa mohli prihlásiť filmy vyrobené v roku 2003, 2004 a premiérované v roku 2005. Jesenná, zato silná láska bola nakrútená pred dvomi rokmi, Post coitum minulý rok, Eden - Zlatá karta má zas copyright 2005."
A ak teda súťažil Eden, je zaujímavé, že nesúťažil Slnečný štát ani nedávno dokončené Ticho. Dokonca ani O dve slabiky pozadu. Končokova odpoveď je stručná: "Neprihlásili sa."
Žeby pre kameramanov táto súťaž príliš veľa neznamenala? Nemotivuje ich? Nemali čas poslať kazetu?
Porotkyňa Jana Kadlecová hovorí: "Je to príznačné, smutné i absurdné. Možno sú za tým nejaké hlbšie, skryté dôvody, ale mojou úlohou nie je, aby som po nich pátrala. Zdá sa mi to však škoda. Škoda pre filmárov, porotcov i divákov. Slovenskú kinematografiu nedrží pri živote len nakrúcanie, ale aj diskusia, keď je už film hotový. Táto cena by mohla motivovať kameramanov - bohužiaľ, úplne sa jej to nedarí."
So samotnou úrovňou kameramanskej práce bola Kadlecová celkom spokojná. "Niekedy ale bolo ťažké odmyslieť si celok a sústrediť sa len na kameru. Napríklad v prípade filmu Post coitum práca kameramana Jána Ďuriša vysoko prevyšovala iné zložky filmu. Naopak to bolo v kategórii krátkych a dokumentárnych filmov. Kamera Juraja Galvánka bola výborná, ale predsa len ju trochu umocnil aj silný odkaz filmu."
Kategória reklamy sa jej nezdala príliš rovnocenná s ostatnými dvomi. Keby vraj mohla zasiahnuť do štatútu súťaže, navrhla by ju zrušiť: "Nezdá sa mi, že pri reklame má kameraman akúsi umeleckú slobodu. Radšej by sa mohli vytvoriť samostatné kategórie pre dokument a hraný film, tam sa dá nájsť viac kameramanských pohľadov, čo by si zaslúžili ocenenie. Zvláštnu kategóriu by mohli mať aj študenti. Nezdá sa mi fér, že musia súťažiť s profesionálmi, ktorí nakrúcajú už tridsať rokov. To nie je správna motivácia."
Ďalšie kameramanské ceny sú naplánované na rok 2007. Uvidíme, čo sa dovtedy zmení.
KRISTÍNA KÚDELOVÁ