SME

Rozpačitý pokus o príbeh na slovenskú tému

Slovenská národná galéria otvorila minulé leto novozrekonštruované priestory Esterházyho paláca v Bratislave ...

Plagát Róberta Parša k výstave Slovenský mýtus je kvalitným ironickým komentárom, jej koncepciu však nevystihuje.

Slovenská národná galéria otvorila minulé leto novozrekonštruované priestory Esterházyho paláca v Bratislave talianskym súčasným umením, čo bolo pre mnohých, najmä domácich výtvarných umelcov, veľkým rozčarovaním. Napraviť chybu a vo veľkom odprezentovať domáce umenie v nových priestoroch sa pokúsila výpravnou výstavou venovanou monumentálnej téme - slovenský mýtus. Téme širokej, a tak trochu lepkavej, ktorá by mala zarezonovať v každom "roduvernom" Slovákovi, a vzbudiť záujem všetkých, ktorých Slovensko a "slovenskosť" zaujíma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Púšťať sa do takej širokej témy je odvážne a očakávania sú, samozrejme, veľké. Na začiatok treba povedať, že výsledok snahy kurátorov ako celok vyznieva uhladene, profesionálne, bezkonfliktne, ako niečo, za čo sa nemusíme hanbiť. Mediálna kampaň skvelá, ťah s plagátom slávnej Botticelliho Venuše so slovenským znakom na tvári s odkazom na vášeň hokejových fanúšikov sa vydaril. Podarilo sa však kurátorom uchopiť tému stopercentne?

Problém uhla pohľadu

Mytológia je súčasťou sebaidentifikácie národa, potvrdzovaním identity a historickej legitimity. Proces mytologizácie funguje na princípe akejsi hyperbolizácie, heroizácie a nadsadenia v zmysle vykreslenia vlastností, charakteristiky a činov hrdinov, s ktorými sa národ stotožňuje. Mýty odkazujú k nášmu počiatku, prezentovanému väčšinou tak, ako ho chceme vidieť.

SkryťVypnúť reklamu

Na mýtus ako objekt skúmania sa dá nahliadať z rôznych uhlov, z ktorých v oblasti kultúrnych vied dva môžeme považovať za dominantné. Buď sledujeme ich výskyt v časovej línii - teda ako sa s mýtmi pracovalo v rôznych časových obdobiach, alebo tematicky - vypracovať zoznam mytologických tém a k nim priraďovať ilustrácie z dejín umenia, literatúry, filmu či divadla. Pri oboch cestách sa dá ísť dvojakým spôsobom - prezentáciou zozbieraného materiálu bez ďalších posunutí, alebo interpretáciou, kritickým či ironickým reflektovaním.

"Z povahy mýtu ako nadčasovej symbolickej štruktúry vyplýva, že nie je dôležité ukázať vývoj jeho spodobenia v umení - ten je napokon súčasťou známeho vývoja umenia na Slovensku - ako skôr ukázať celú štruktúru tohto tematického komplexu a zreťaziť jednotlivé témy," vyjadrili sa o uchopení témy autori Katarína Bajcurová, Aurel Hrabušický a Alexandra Kusá.

SkryťVypnúť reklamu

Takto definovanou koncepciou sa zákonite vyhli odpovediam na otázky, v akom kontexte sa mýty rodili, čo pre Slovákov znamenali, prečo sa tak nástojčivo objavovali v niektorých obdobiach a iných nie. Priklonili sa k najjednoduchšiemu - prezentácii formou ilustrácie vybraných mytologických tém.

Mýtus ako metafora

Napriek tomu, že je expozícia výstavy rozdelená do dvoch celkov v rôznych inštitúciách - tri podlažia v Esterházyho paláci a jedno podlažie v Slovenskom národnom múzeu - na mnohé z mýtov sa akosi pozabudlo, alebo neboli v dostatočnej miere objasnené.

V SNG sa výstava rozvetvila na dve časti. Vybrané mýty ilustrovali dielami slovenských modernistov - ako sú Alexander Bazovský, Mikuláš Galanda, Janko Alexy, Vladimír Kompánek dopĺňané fotografiami Igora Grossmanna či Martina Martinčeka, ale aj insitného umenia, filmu a architektúry. V suteréne sa znenazdajky objavila sekcia, kde sa diela pod trochu vágnym názvom Slovenský mýtus a súčasné umenie separovali v akomsi podzemnom gete.

SkryťVypnúť reklamu

V Slovenskom národnom múzeu sa však diela súčasníkov - Júliusa Kollera či Rudolfa Sikoru priradili k materiálom etnografického či historicko-vedného charakteru - stanovám Matice slovenskej, dobovým fotografiám či znakom a emblémom slovenského štátu.

Katarína Bajcurová sa pre SME vyjadrila, že spojenie slovenský mýtus v názve je metaforou. "Veď sám pojem mýtus je dosť ťažko vysvetliteľný a existuje preň nespočetné množstvo definícií." Podľa jej slov je to vlastne akýsi pokus o príbeh vizualizácie slovenskej témy vo výtvarnom umení, o postihnutie vývoja vizuálnych predstáv národného spoločenstva o sebe samom. Autori sa vo veľkej miere odvolávali na historika umenia Jána Abelovského, ktorý pojem "slovenský mýtus" uviedol do dejín slovenskej výtvarnej moderny.

SkryťVypnúť reklamu

Kde zostali Tiso, Štefánik či Štúr?

Diela, ktoré kurátori vybrali k témam, sa však stali akýmisi ilustráciami dopĺňajúcimi zoznam, ťažko preto hovoriť o postihnutí vývoja vizuálnych predstáv.

Priložené práce sa dostali na rovnaké miesto ako poháriky na slivovicu vo vitríne dokresľujúce mýtus o pijanoch. O plochosti spracovania tém hovorí napríklad aj časť Slovenský mýtus vo filme, zastúpený zostrihom záverečných scén zo štyroch filmov o Jánošíkovi.

Väčším problémom sa však javí fakt, že popri spomenutých témach, ktoré de facto odhaľovali najmä záujem modernistických umelcov o mýty, či samotnú mytologizáciu slovenského ľudu, sa akosi zabudlo na tie, ktoré sú zo súčasného pohľadu rovnako dôležité - Slovenské národné povstanie, tisícročná poroba či mýty, ktoré sa vytvárajú okolo postáv Andreja Hlinku, Jozefa Tisa, M. R. Štefánika či Ľudovíta Štúra. Letmým odkazom na tieto postavy by sa dala považovať expozícia v SNM, ktorá sa však navyše skončila už 3. decembra, a tak jediným "hrdinom" zostal Juraj Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Snaha o kompletné zmapovanie mýtu národa nie je možná v rámci jedinej inštitúcie ani jedinej výstavy. A už vôbec nie s vedomím "známeho" vývoja umenia na Slovensku, s automatickým počítaním s divákovou pripravenosťou, keď ani vrcholná inštitúcia, akou je SNG, nedisponuje vlastnou stálou výstavou mapujúcou vývoj výtvarného umenia na Slovensku.

Mikuláš Galanda, Matka s dieťaťom pri makovici, 1937 - 38 FOTO - ARCHÍV SNG

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Vytvorili chrbticu slovenskej energetiky
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 994
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 446
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 006
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 045
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 934
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 532
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 280
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 070
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  4. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  5. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  6. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  7. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  8. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 134
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 630
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 467
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 246
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 8 745
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 7 541
  7. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 5 593
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 5 380
  1. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  2. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  3. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  4. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  5. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
SkryťZatvoriť reklamu