Dnes dvojitá vernisáž Viktora Karlíka

Pražský výtvarník Viktor Karlík má okrem iných pozoruhodných vlastností aj tú, že na rozdiel od mnohých kolegov dokáže pri grafickej úprave knižky alebo časopisu potlačiť pokušenie vyblázniť sa a využiť každú tlačovinu na exhibíciu - často určite efektnú,


Viktor Karlík: Zo súboru Linolea, 2000



ale takmer nefunkčnú. „Ide mi o službu textu, vychádzam z jeho obsahu a neustále mám na mysli čitateľa, ktorý sa musí ľahko orientovať. Samozrejme, iné sú prípady periodík či kníh, kde aj netradičné výtvarné spracovanie môže byť súčasťou obsahu.“

O pravdivosti jeho slov sa dodnes presviedčajú čitatelia prestížnej, pôvodne samizdatovej Revolver Revue, ktorú založil spolu s Ivanom Lamperom a Jáchymom Topolom v roku 1985. Zásluhu na obľube revolverky, ktorá bola podľa kniežaťa Karla Schwarzenberga od začiatku najdôležitejšou bránou svetovej kultúry do Československa, mala a má vo veľkej miere práve jej výtvarná podoba.

Už od začiatku, aj v rámci vtedajších technických možností, sa mohlo o nej hovoriť bez zveličenia ako o výpravnej - obálky prvých čísel vyrábal Karlík doma na knihárskom lise ako linoryty.

Dnes otvára Viktor Karlík svoje dve bratislavské výstavy Bez názvu - o 17.00 h v Galérii Priestor na Somolického ulici sa predstaví staršími cyklami svojej tvorby (napríklad Překližky či Památník) a o hodinu neskôr v Českom centre na Hviezdoslavovom námestí ponúkne výber linorytov zo série Linolea. A hoci výstavy prezentujú jeho voľnú tvorbu, predchádzajúci úvod má svoje opodstatnenie - práve voľná tvorba je totiž neodmysliteľne spätá s knižnou a časopiseckou grafikou, ba dokonca tam sa dajú vystopovať jej korene.

Tak ako obe výstavy prezentujú len fragment Karlíkovej voľnej tvorby, aj ona je len časťou jeho ďalších aktivít, osobitne už takmer sedemnásťročnej redakčnej práce v spomínanej revolverke a potom aj v jej mladšej sestre Kritickej prílohe RR.

K jeho grafickým začiatkom v osemdesiatych rokoch sa viažu príspevky do zborníku X (Desítka), ale založil aj hudobnú skupinu Národní třída a jeho dielom bola tiež samizdatová Edice Pro více. Letmú myšlienku na akademické štúdium rýchlo zavrhol, keď si uvedomil, ku komu by šiel „do učenia“. V rozhovore pre mesačník Babylon povedal: „Bola by to rovnako obludná predstava, ako keby trebárs básnik Jura Krchovský konzultoval svoje verše s Miroslavom Florianom.“

Dôležitejšie pre Karlíka, považovaného za najvýznamnejšieho českého undergroundového výtvarníka osemdesiatych rokov, boli napríklad samostatné výstavy - v roku 1982 v byte Jáchyma Topola a o päť rokov neskôr na dvore a v záhrade rodiny Hradilkovcov, kde niektoré práce viseli na stene, za ktorou sa skrývala skúšobňa skupiny The Plastic People of the Universe.

Po revolúcii bol istý čas grafikom týždenníku Respekt (jeho úprava bola hodnotená ako výnimočný výtvarný počin), no ako jediný z trojice zakladateľov zostal verný Revolver Revue. „To, čo bolo a zostáva pre mňa stále inšpiratívne, je možnosť spoluvytvárať časopis, ktorý sa páči svojou vizážou a ktorý ma baví čítať.“ Na jeho stránkach tiež záslužne predstavil a následne pripravil výstavy viacerých neznámych či neprávom prehliadaných výtvarníkov, akými sú napríklad Pavel Brázda, Ivan Sobotka či Věra Nováková.

Pritom aj on sám dlho bol akoby mimo záujmu oficiálnych kunsthistorických kruhov. A hoci „s tým nič nerobil“ (či práve preto?) a už vôbec sa pre to netrápil, dnes už nie je vnímaný „len“ ako osobitý solitér, postava zo svojho obľúbeného „centra periférie“, ale, slovami Marcela Fišera, ako silná individualita s nezameniteľným prejavom, osobnosť, ktorá neustále vyžaruje prvky živého vývoja.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Ochrana pred tropickou horúčavou
  5. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  8. Škôlka od srdca
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 432
  2. Vizuálny smog je problém 10 059
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 6 243
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 5 698
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 902
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 595
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 320
  8. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 234
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 818
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 2 518

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Milionár sa chcel baviť, až kým neprišli dlhy

Ján Kováčik sa pri biznise venuje futbalu.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Kaliňák vyhral bitku, a pomohli mu médiá

Smerákom sa darí odvádzať pozornosť od podstaty.

Neprehliadnite tiež

Dančiakov syn kritizuje Laššákovú. Na rozlúčku poslala náhradníka

Maďarič si prišiel uctiť Chudíka aj Labudu.