Dnes dvojitá vernisáž Viktora Karlíka

Pražský výtvarník Viktor Karlík má okrem iných pozoruhodných vlastností aj tú, že na rozdiel od mnohých kolegov dokáže pri grafickej úprave knižky alebo časopisu potlačiť pokušenie vyblázniť sa a využiť každú tlačovinu na exhibíciu - často určite efektnú,


Viktor Karlík: Zo súboru Linolea, 2000



ale takmer nefunkčnú. „Ide mi o službu textu, vychádzam z jeho obsahu a neustále mám na mysli čitateľa, ktorý sa musí ľahko orientovať. Samozrejme, iné sú prípady periodík či kníh, kde aj netradičné výtvarné spracovanie môže byť súčasťou obsahu.“

O pravdivosti jeho slov sa dodnes presviedčajú čitatelia prestížnej, pôvodne samizdatovej Revolver Revue, ktorú založil spolu s Ivanom Lamperom a Jáchymom Topolom v roku 1985. Zásluhu na obľube revolverky, ktorá bola podľa kniežaťa Karla Schwarzenberga od začiatku najdôležitejšou bránou svetovej kultúry do Československa, mala a má vo veľkej miere práve jej výtvarná podoba.

Už od začiatku, aj v rámci vtedajších technických možností, sa mohlo o nej hovoriť bez zveličenia ako o výpravnej - obálky prvých čísel vyrábal Karlík doma na knihárskom lise ako linoryty.

Dnes otvára Viktor Karlík svoje dve bratislavské výstavy Bez názvu - o 17.00 h v Galérii Priestor na Somolického ulici sa predstaví staršími cyklami svojej tvorby (napríklad Překližky či Památník) a o hodinu neskôr v Českom centre na Hviezdoslavovom námestí ponúkne výber linorytov zo série Linolea. A hoci výstavy prezentujú jeho voľnú tvorbu, predchádzajúci úvod má svoje opodstatnenie - práve voľná tvorba je totiž neodmysliteľne spätá s knižnou a časopiseckou grafikou, ba dokonca tam sa dajú vystopovať jej korene.

Tak ako obe výstavy prezentujú len fragment Karlíkovej voľnej tvorby, aj ona je len časťou jeho ďalších aktivít, osobitne už takmer sedemnásťročnej redakčnej práce v spomínanej revolverke a potom aj v jej mladšej sestre Kritickej prílohe RR.

K jeho grafickým začiatkom v osemdesiatych rokoch sa viažu príspevky do zborníku X (Desítka), ale založil aj hudobnú skupinu Národní třída a jeho dielom bola tiež samizdatová Edice Pro více. Letmú myšlienku na akademické štúdium rýchlo zavrhol, keď si uvedomil, ku komu by šiel „do učenia“. V rozhovore pre mesačník Babylon povedal: „Bola by to rovnako obludná predstava, ako keby trebárs básnik Jura Krchovský konzultoval svoje verše s Miroslavom Florianom.“

Dôležitejšie pre Karlíka, považovaného za najvýznamnejšieho českého undergroundového výtvarníka osemdesiatych rokov, boli napríklad samostatné výstavy - v roku 1982 v byte Jáchyma Topola a o päť rokov neskôr na dvore a v záhrade rodiny Hradilkovcov, kde niektoré práce viseli na stene, za ktorou sa skrývala skúšobňa skupiny The Plastic People of the Universe.

Po revolúcii bol istý čas grafikom týždenníku Respekt (jeho úprava bola hodnotená ako výnimočný výtvarný počin), no ako jediný z trojice zakladateľov zostal verný Revolver Revue. „To, čo bolo a zostáva pre mňa stále inšpiratívne, je možnosť spoluvytvárať časopis, ktorý sa páči svojou vizážou a ktorý ma baví čítať.“ Na jeho stránkach tiež záslužne predstavil a následne pripravil výstavy viacerých neznámych či neprávom prehliadaných výtvarníkov, akými sú napríklad Pavel Brázda, Ivan Sobotka či Věra Nováková.

Pritom aj on sám dlho bol akoby mimo záujmu oficiálnych kunsthistorických kruhov. A hoci „s tým nič nerobil“ (či práve preto?) a už vôbec sa pre to netrápil, dnes už nie je vnímaný „len“ ako osobitý solitér, postava zo svojho obľúbeného „centra periférie“, ale, slovami Marcela Fišera, ako silná individualita s nezameniteľným prejavom, osobnosť, ktorá neustále vyžaruje prvky živého vývoja.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 15 965
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 950
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 458
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 703
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 582
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 037
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 7 003
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 704
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 322
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 573

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Sťahovanie slučky, mŕtvola Danko a mainstreamová Lívia

Argument o morálnej supremácii saudského režimu nad iránskym je po tejto hnusnej vražde fakticky nepoužiteľný.

Podcast Za volantom

Za volantom: Oplatí sa auto v plnej výbave alebo drahé auto základnej?

Auto nikdy nie je racionálna kúpa.

Autorská strana Michala Havrana

Páči sa ti na južnom Spiši, milá Lívia? (píše Michal Havran)

Je to možné, že sme niečo také dopustili?

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Peter Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.