S AUTORKAMI PROVOKATÍVNEJ VÝSTAVY CHLAP, HRDINA, DUCH, STROJ V BRATISLAVSKEJ GALÉRII MEDIUM

Muži by takúto výstavu nerobili

Umenie, ktoré robia muži, je jednoducho umenie. Umenie, ktoré produkujú ženy, je podľa výtvarníčok a kurátoriek ANETY MONY CHISY (30) a LUCIE TKÁČOVEJ (28) okamžite ...

Aneta Mona Chisa (vpravo), pôvodom z Rumunska, a Lucia Tkáčová vyštudovali Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Vystupujú ako autorská dvojica - projekty A room of their own, Pičoviny, Les Amies, aj individuálne. Na Pražskom bienále 2005 sa predstavili aj videoprojektom Holiday (na snímke), ktorý je ich dialógom, tematizujúcim lokálnu scénu v sexistickom duchu. Ich najnovší kurátorský projekt Chlap, hrdina, duch, stroj je možné vidieť v bratislavskej Galérii Medium do 16. februára. FOTO - ARCHÍV

Umenie, ktoré robia muži, je jednoducho umenie. Umenie, ktoré produkujú ženy, je podľa výtvarníčok a kurátoriek ANETY MONY CHISY (30) a LUCIE TKÁČOVEJ (28) okamžite definované ako ženské, feministické, či rodové. Aj preto vznikla z iniciatívy týchto dvoch aktívnych umelkýň provokatívna výstava s názvom Chlap, hrdina, duch, stroj v bratislavskej Galérii Medium. Bez jedinej vystavujúcej "-ovej".

"Náš projekt je prezentáciou vlastnej skúsenosti," tvrdia obe autorky v spoločnom rozhovore pre SME.

Imponovali vám pri výbere "mužné" diela alebo mužní muži?

"Vyberali sme v prvom rade diela. Aj nemužní muži robia mužné umenie. Každý z oslovených autorov má sklony k istému, možno nevedomému maskulinizmu. No maskulinizmus, to nie sú len svaly, ego či megalománia. Urobili sme výstavu, v ktorej nie sú len diela reflektujúce mužskosť v prvom pláne.

Snažili ste sa pokryť celú mužskú tvorbu?

"Do jednotlivých gramatických vzorov sme vkladali vybrané práce - chlap zahŕňal kult tela a telesnosti, mužskú sexualitu, hrdina predstavil tému súťaže, vojny, športu, politiky, duch veľké témy, ako univerzum, existencia a filozofia a stroj napríklad majstrovanie, hobby či mašinky."

Prečo chýbajú v zozname autori, ktorí sa programovo zaoberajú napríklad vlastným egom či rodom?

"Nevyberali sme diela, ktoré sa cielene zaoberajú rodom. Predstavené diela pôvodne ani neboli myslené ako genderové, my sme im rodový kontext dodatočne vytvorili."

Takto ste mohli do projektu zaradiť hociktorého muža.

"A v tom je tento projekt podvratný. Nech robí žena akékoľvek umenie, ihneď je označené za typické ženské, reflektujúce rod, či dokonca feministické. Okamžite sa zdôrazňuje ženské hľadisko. Keďže neexistuje tzv. mužský kontext, ani diela, ktoré sme vybrali, by nikdy neboli takto definované. Tým, že sme ich dali pod túto hlavičku, sa dostali do umelo vytvoreného konštruktu, tam, kde by sa inak nikdy neocitli."

Urobili by takúto výstavu niekedy muži?

"Zatiaľ ju neurobili. Asi sú spokojní s tým, ako sa ich umenie interpretuje. Svet je u nás zo zvyku vysvetľovaný z mužského uhla bez potreby autoreflexie. U nich táto rodová brzda neexistuje."

Útočíte teda na rozdelovanie umenia na základe rodu, posudzovania podľa toho, či dielo vytvorila žena alebo muž?

"Útočíme na to, že iba ženské umenie býva kategorizované na základe rodu. Je jedno, ako to žena myslela, vždy sa to nakoniec vysvetľuje iba cez ženské nazeranie na svet. V našich dielach sú však ďalšie vrstvy, ktoré pre nálepku ženské nikto dôkladne neskúma."

Tvrdíte, že slovo gender je umelo implantované do nášho prostredia?

"Po revolúcii sme prebrali okrem ekonomického zriadenia aj ideológiu a filozofiu, ktoré boli nedostatočne prispôsobené našej situácii a umelo aplikované na inak vyzretý kontext. Postavenie ženy v komunizme a kapitalizme bolo úplne iné. Vývoj by bol pravdepodobne vyústil do nášho vlastného, paralelného rodového myslenia. Namiesto toho sme pohodlne prebrali hotové riešenia na cudzie problémy."

Nie je teda dobré preberať hotové riešenia?

"Akékoľvek preberanie z centier v sebe obsahuje časový sklz a v tom prípade je permanentne pozadu. Tým, že rodová problematika nebola po prijatí dostatočne spracovaná, debata sa nikdy nedostala až na mužské ihrisko. V euroamerickom regióne sa už mužské štúdiá učia na univerzitách a existujú maskulistické hnutia."

Búrite sa ako umelkyne proti terorizmu teoretikov?

"Skôr proti rodovému imperatívu. Nemusia to byť iba teoretici, ale aj diváci, ktorí majú už zakódovaný pohľad."

Nie je v podstate každé umenie, ktoré urobí muž - mužské, a ktoré žena - ženské?

"Dá sa to tak vidieť. Problém je, že pri mužoch sa mužské hľadisko nikdy nezdôrazňuje. A o tom je náš projekt."

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 990
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 859
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 052
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 087
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 623
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 760
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 733

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop