SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
VÝSTAVA EGONA SCHIELEHO POSKYTUJE PREDSTAVU O ŠTYLISTICKOM VÝVOJI TOHTO PRIEKOPNÍKA MODERNY

Akt zbavený pút karikatúry a pornografie

Smutný Schiele v pestrom červeno-fialovo-modro-zelenom odeve, ktorý si jednou rukou ťahá nadol ľavé dolné viečko, takže jedno oko je veľké, druhé iba štrbina.

Egon Schiele: Priateľstvo, 1912.

Bezočivý Schiele, s klobúkom posunutým dozadu a nohami roztiahnutými do špagátu. Vážny Schiele v oranžovom kabáte s naklonenou hlavou, ktorý pozorovateľovi hľadí síce do očí, gestom prekrížených rúk v lone však pokus o zblíženie odmieta.

Autoportréty s teatrálnou sebainscenáciou, rozkúskovanou identitou a excentrickou gestikou tvoria popri ženských aktoch jadro výstavy vo viedenskej Albertine. Okolo 130 vlastných kresieb, akvarelov a gvašov na hnedom papieri doplnených o 90 požičaných tvorí Schieleho druhú najväčšiu výstavu na svete. Návštevníkovi poskytujú ucelenú predstavu o razantnom štylistickom vývoji tohto priekopníka moderny zo začiatku 20. storočia.

Zopár skorých diel svedčí o umelcových počiatkoch vo viedenskej secesii, vo Wiener Werkstätte a v symbolizme, s ktorým zostali späté jeho olejomaľby; v Albertine vystavené kresby však ukazujú prerazenie do moderny, ktoré sa Schielemu podarilo ako dvadsaťročnému.

Na rozdiel od francúzskych majstrov Degasa a Toulouse-Lautreca izoluje Schiele ľudské telo (či už seba samého alebo ženské akty) od priestorovej spätosti. Jeho osamelé postavy s nezvyčajne akcentovaným zafarbením nevrhajú tiene, neobývajú priestor. Ich expresívnosť je o to silnejšia.

Efekt destabilizácie Schiele často stupňuje otočením obrazu o 90 stupňov: pôvodne ležiaci akt zbavuje zákona zemskej príťažlivosti. Ženské telá v rôznych polohách vyzerajú, ako by sa práve preberali z erotického sna. Pohľadu do očí sa vyhýbajú, jeho prítomnosti sú si však

vedomé, pohrávajúc sa s jeho fantáziou.

Albertina ukazuje, že Schiele kreslil v sekvenciách, jeho série aktov pripomínajú filmový štýl. Nejde o štúdie sledu pohybov, ale o autonómne diela, neraz dodatočne zafarbené. Voľba záberu je priekopnícka, ženský akt znázornený z rôznych perspektív. Schiele, ktorý sa zaujímal o erotickú fotografiu a lekársku dokumentáciu začínajúceho storočia, zbavil akt pút karikatúry a pornografickej fotografie a povýšil ho na umeleckú úroveň.

Explicitné sexualizovanie neoslabil, ale odtabuizoval. Štúdie lesbických párov (robil ich na objednávku) mohol vzhľadom na perspektívu zhotoviť zrejme iba z rebríka - takéto experimentovanie nemá nič spoločné s voyeurizmom, skôr s umeleckou ctižiadosťou.

Podľa slov riaditeľa Albertiny a kurátora výstavy Klausa A. Schrödera je erotika - tak ako jablko - pre

Schieleho realitou, a tú znázorňuje. Oslovuje v nás niečo, čo je aktuálne a netýka sa iba života spred 90 rokov.

Ďalším vrcholom výstavy sú akvarely, ktoré Schiele zhotovil počas vyšetrovacej väzby v roku 1912 (obvinený bol z údajného unesenia maloletej), obrazy proletárskych detí a dve olejomaľby Českého Krumlova, rodiska jeho matky. Jednou z posledných, najkrajších kresieb je podobizeň Adely Harmsovej, sestry Schieleho manželky, vypožičaná z newyorského Metropolitan Museum.

Dielo Egona Schieleho sa nečakane končí v roku 1918, keď ako 28-ročný zomiera na španielsku chrípku, tri dni po manželke Edith.

Výstava v Albertine trvá do 19. marca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 940
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 441
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 684
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 114
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 313
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 569
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 685
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 382
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Johnny Flynn ako David Bowie vo filme Stardust.
Film Správa má medzinárodné obsadenie. Na obrázku Nemci Christoph Bach a Florian Panzner.
Prehliadku Scandi v pondelok 25. januára otvorí dokument o kontroverznej aktivistke Grete Thunbergovej – Greta.
Fotografia z filmu Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámu.