VÝSTAVA EGONA SCHIELEHO POSKYTUJE PREDSTAVU O ŠTYLISTICKOM VÝVOJI TOHTO PRIEKOPNÍKA MODERNY

Akt zbavený pút karikatúry a pornografie

Smutný Schiele v pestrom červeno-fialovo-modro-zelenom odeve, ktorý si jednou rukou ťahá nadol ľavé dolné viečko, takže jedno oko je veľké, druhé iba štrbina.

Egon Schiele: Priateľstvo, 1912.

Bezočivý Schiele, s klobúkom posunutým dozadu a nohami roztiahnutými do špagátu. Vážny Schiele v oranžovom kabáte s naklonenou hlavou, ktorý pozorovateľovi hľadí síce do očí, gestom prekrížených rúk v lone však pokus o zblíženie odmieta.

Autoportréty s teatrálnou sebainscenáciou, rozkúskovanou identitou a excentrickou gestikou tvoria popri ženských aktoch jadro výstavy vo viedenskej Albertine. Okolo 130 vlastných kresieb, akvarelov a gvašov na hnedom papieri doplnených o 90 požičaných tvorí Schieleho druhú najväčšiu výstavu na svete. Návštevníkovi poskytujú ucelenú predstavu o razantnom štylistickom vývoji tohto priekopníka moderny zo začiatku 20. storočia.

Zopár skorých diel svedčí o umelcových počiatkoch vo viedenskej secesii, vo Wiener Werkstätte a v symbolizme, s ktorým zostali späté jeho olejomaľby; v Albertine vystavené kresby však ukazujú prerazenie do moderny, ktoré sa Schielemu podarilo ako dvadsaťročnému.

Na rozdiel od francúzskych majstrov Degasa a Toulouse-Lautreca izoluje Schiele ľudské telo (či už seba samého alebo ženské akty) od priestorovej spätosti. Jeho osamelé postavy s nezvyčajne akcentovaným zafarbením nevrhajú tiene, neobývajú priestor. Ich expresívnosť je o to silnejšia.

Efekt destabilizácie Schiele často stupňuje otočením obrazu o 90 stupňov: pôvodne ležiaci akt zbavuje zákona zemskej príťažlivosti. Ženské telá v rôznych polohách vyzerajú, ako by sa práve preberali z erotického sna. Pohľadu do očí sa vyhýbajú, jeho prítomnosti sú si však

vedomé, pohrávajúc sa s jeho fantáziou.

Albertina ukazuje, že Schiele kreslil v sekvenciách, jeho série aktov pripomínajú filmový štýl. Nejde o štúdie sledu pohybov, ale o autonómne diela, neraz dodatočne zafarbené. Voľba záberu je priekopnícka, ženský akt znázornený z rôznych perspektív. Schiele, ktorý sa zaujímal o erotickú fotografiu a lekársku dokumentáciu začínajúceho storočia, zbavil akt pút karikatúry a pornografickej fotografie a povýšil ho na umeleckú úroveň.

Explicitné sexualizovanie neoslabil, ale odtabuizoval. Štúdie lesbických párov (robil ich na objednávku) mohol vzhľadom na perspektívu zhotoviť zrejme iba z rebríka - takéto experimentovanie nemá nič spoločné s voyeurizmom, skôr s umeleckou ctižiadosťou.

Podľa slov riaditeľa Albertiny a kurátora výstavy Klausa A. Schrödera je erotika - tak ako jablko - pre

Schieleho realitou, a tú znázorňuje. Oslovuje v nás niečo, čo je aktuálne a netýka sa iba života spred 90 rokov.

Ďalším vrcholom výstavy sú akvarely, ktoré Schiele zhotovil počas vyšetrovacej väzby v roku 1912 (obvinený bol z údajného unesenia maloletej), obrazy proletárskych detí a dve olejomaľby Českého Krumlova, rodiska jeho matky. Jednou z posledných, najkrajších kresieb je podobizeň Adely Harmsovej, sestry Schieleho manželky, vypožičaná z newyorského Metropolitan Museum.

Dielo Egona Schieleho sa nečakane končí v roku 1918, keď ako 28-ročný zomiera na španielsku chrípku, tri dni po manželke Edith.

Výstava v Albertine trvá do 19. marca.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 736
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 551
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 047
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 474
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 492
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 292
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 889
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Zlatú malinu za najhorší film získal dokument o Clintonovej

Štyri maliny získal aj film Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti.

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.

Nicole Kidman napriek veku stále túži po dieťati

Vo filme Lion hrá po prvý raz adoptívnu matku. V reálnom živote je ňou už viac než dve desaťročia.

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop