SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Keď je prázdna synagóga plná umenia

Krásne ideály rozvíjajú úvahy o výstave, ktorá prebehla iba v mysli kurátorky a tých, čo si jej odkaz na zemi prečítaliKeď francúzsky umelec Yves Klein začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia pozval zvedavých vernisážových hostí do prázdnej ...

FOTO

Krásne ideály rozvíjajú úvahy o výstave, ktorá prebehla iba v mysli kurátorky a tých, čo si jej odkaz na zemi prečítaliKeď francúzsky umelec Yves Klein začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia pozval zvedavých vernisážových hostí do prázdnej galérie, bolo to gesto komentujúce aj vnímanie umenia ako predmetu rentabilného kapitálu. Klein nezostal iba pri prázdnych priestoroch, spolu s nimi vystavoval a predával aj prázdne knihy, vymieňal ich za zlato, ktoré následne symbolicky hádzal do rieky Seiny.

V trnavskej synagóge je do 16. februára otvorená výstava s názvom Les beaux Ideals (Krásne ideály). V niečom pripomína Kleinov prázdny priestor, v mnohom však rafinovane pracuje so špecifickou súčasnou realitou.

Projekt kurátorky Miry Keratovej by sa mohol nazvať výstavou-nevýstavou. Podobne ako v rozprávaní o žene, ktorá ku kráľovi prišla ani nahá, ani oblečená, s darom-nedarom, aj projekt v synagóge je najmä o silnej myšlienke, o uvažovaní a o posúvaní nášho vnímania.

Synagóga je teraz prázdna, ale aj plná umenia. Šum histórie, pôžitok z videnia a nutkanie na meditáciu dopĺňa veľkoplošný text na podlahe. Jeho slová hovoria o výstave, ktorá sa mohla v synagóge udiať, ale nestalo sa tak. Výstava prebehla iba v mysli kurátorky a tých, ktorí si trpezlivo jej odkaz na zemi prečítali.

Ak by Keratová zrealizovala plánovanú výstavu, boli by v synagóge vystavené diela Lucie Tkáčovej, Svätopluka Mikytu, Michala Moravčíka, Radima Labudu a Milana Tittela. Nestali sa však dočasnou súčasťou odsväteného priestoru, ale časťou literatúry, myslenia, písania a následného čítania. Projekt slovami kurátorky rozvíja úvahy o vlastnom probléme vzniku a dôvodu výstavy, výstavy ako objektu a je otvorený ďalším posunom. "To prináša rozhodnutie vzdať sa komoditnej reprezentácie diel a nevzdať sa, ale naopak, podporiť výstavnú štruktúru, urobiť z nej vlastné ťažisko a súčasne hľadisko."

Z výstavy-nevýstavy Krásne ideály v trnavskej synagóge. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Text, rozdelený do štyroch pravouhlých rámov á la inštalácia klasických obrazov, uvažuje o plánovanej výstave s názvom Les beaux Ideals. V rámci rozprávania o dielach odhaľuje Keratová tok svojich myšlienok na tému ideálu, na vybraných dielach demonštruje náš vzťah k idealizácii a k pamäti.

Situácia v čase, keď Klein otváral a predával prázdne priestory, nie je s dnešnou identická. Postkomunistické uvoľnenie trhu a rastúca ekonomika nejdú ruka v ruke s rastom umeleckého trhu, tak ako to bolo na Západe. Výtvarné umenie na Slovensku stále nie je vyhľadávanou komoditou a za výhodný investičný artikel ho považuje iba malá skupina. Preto aj Keratovej výstava nemôže byť chápaná ako gesto komentujúce túto domácu situáciu.

Je skôr filozofickým vykročením smerom k úvahám okolo rozmýšľania o novom, inom vystavovaní, o dôležitosti a pozícii kurátora, o jeho posunoch a manipuláciách či mystifikáciách, o jeho autorite a moci nad dielom, autorom, ale aj nad záverečnou diváckou interpretáciou.


Čo vôbec znamená komodifikácia (umenia)?

Komodifikácia je úzko spätá s pojmom komercionalizácia. Ide o proces, keď sa predmet stáva tovarom, teda komoditou realizujúcou sa na trhu. V aplikácii na výtvarné umenie sa umelecké diela stávajú predmetmi s vysokou investičnou hodnotou. Oplatí sa ich nakupovať, aby sa v budúcnosti dali výhodne predať, pretože ich cena na trhu rastie.

Proti takto zúženému vnímaniu umenia sa najmä v 60. rokoch vytvoril silný tlak a umelecké hnutia ako fluxus a formy mail-artu (poštové umenie), konceptuálneho umenia, performance či akčného umenia deklarovali nezávislosť umenia nielen od trhu, ale aj od veľkých inštitúcií, ktoré sa v skutočnosti na komodifikácii umenia výrazne podieľali.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 190
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 866
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 753
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 821
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 301
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 079
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 589
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 165
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 091
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 828
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  8. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 287
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 406
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 950
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 915
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 716
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 420
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 763
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 744
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu