
Najnavštevovanejšie múzeum - Bojnický zámok. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA - Majú vážené kultúrne inštitúcie typu parížskeho Louvru či iných svetoznámych múzeí neobmedzene slúžiť masovému turistovi, alebo majú uprednostniť znalcov? V mnohých krajinách sa dnes diskutuje, ako zaradiť seriózne múzejné inštitúcie do masového kultúrneho turizmu. Jedni sa boja, že tým utrpia, druhí tvrdia, že múzeá sa bez davov turistov nezaobídu.
V Louvri je dnes bežné, že sa turisti - najmä z Japonska - nechávajú fotografovať pred vychýrenou Monou Lisou. „Vedenie Louvru neprotestuje, lebo nechce prísť o takýchto lukratívnych turistov,“ hovorí Ján Papco, riaditeľ návštevnícky najúspešnejšieho slovenského múzea - Bojnického zámku.
„V talianskych múzeách je to so vzťahom k turistom podobné. S nostalgiou spomínajú, ako tam kedysi po tichých sálach chodili znalci, a teraz sa čudujú, že tam chodia davy. Diskutuje o tom celý kultúrny svet.“
Papco v stojatých vodách nášho múzejníctva rozvíril podobnú polemiku. Dokázal, že „seriózne“ historické objekty možno turisticky dobre využiť. A presadzuje aj myšlienku, že inštitút múzea môže „veľmi efektívnym a efektným spôsobom vstúpiť do života krajiny alebo mesta“.
Poukazuje na to, že aj Slovenské národné múzeum, ktoré zastrešuje dvanásť muzeálnych komplexov, je v tomto smere nevyužitou šancou. „Vzniklo kedysi ako krajinské múzeum, ale dosiaľ sa nevytiahlo z tejto úrovne na prestížnu inštitúciu. Rozdrobuje sa v malých aktivitách.“
Papco sa hneď po tom, ako bol pred troma týždňami dočasne poverený (do vyhlásenia konkurzu) vedením Slovenského národného múzea, začal zaoberať vydaním profilovej publikácie múzea. „Bude prezentovať rozsiahle spravované zbierky, často o všetkých nevedia ani vedci.“ Podľa neho u nás okrem iného pretrváva zvyk, že hrady a vlastivedné múzeá majú byť jednoúčelovými budovami. „Naopak, treba z nich tvoriť produkty kultúrneho turizmu spojené s aktivitami cestovných kancelárií.“
Šéfovia múzeí odôvodňujú slabú aktivitu aj tým, že nemajú peniaze. Papco oponuje: „Treba si dať cieľ a ísť za ním. Aj v Bojniciach sme nemali peniaze. Ale oslovili sme sponzorov a pohlo sa to.“ (ru)