Denzel Washington (vľavo) a Ethan Hawke.
FOTO - CONTINENTAL FILM
K výbave každého realistického filmu z policajného prostredia patrí predstava, že zločin je vysoko infekčnou substanciou: kto s ňou pridlho zaobchádza, nakazí sa a sám sa stane hybridným exemplárom, v ktorom proti sebe bojujú morálka so zlom. A zlo sa občas drzo vznáša vo výške a tvári sa morálne. „To vlky ohrozujú ovce. Aby si mohol chytať vlky, musíš byť ako ony,“ vysvetľuje policajt Alonzo (Denzel Washington) mladému kolegovi Jakovi (Ethan Hawke). S pištoľou v ruke ho prinúti vziať crack a poučí ho, ako dlho sa látka udrží v moči. Venuje deň tomu, aby mu dokázal, že aj v ňom je dosť z vlka. Ak sa to nepodarí, pošle ho späť, dozerať na správne parkovanie.
Hlavným vtipom tohto filmu na prvý, ale i druhý pohľad je premiéra Denzela Washingtona, doteraz kladnej výkladnej skrine súčasného strednoprúdového Hollywoodu, v role gaunera, pritom v policajnej uniforme, ktorá inak presne zodpovedá jeho typu muža svedomia a poriadku. Denzel Washington zvláda túto novú úlohu dobre. Je to profesionál a vie, ako sa narába s charizmou aj v úlohe vlka. Taký absolútne ovčí ako Ethan Hawke by Washington nebol, ani keby hral vychovávateľa z dievčenského penziónu.
Prečo je Alonzo skorumpovaný a čo sú to vlastne tie jeho problémy s mafiou, na to neprídeme a neprídeme ani na to, prečo si vezme so sebou naivného Jaka na školenie práve v deň, ktorý má byť preňho zvlášť významný. Za tým zrejme nie je žiadna vnútorná logika, len vrčanie motora, ktorý udržuje Training Day v chode, posilňovaný hip hopom.
V priebehu svojho jednodňového zácviku objaví Jake v sebe nielen dravca, keď v zúrivom zápase zabráni znásilneniu. Vidí, že Alonzo dosť svojvoľne rozhoduje, kto je vlkom a kto ovcou a ktoré ovce stoja za to, aby ich zachraňoval. Režisér Antoine Fuqua ovláda všetky príslušné klišé, ale nedá sa povedať, že by sa nimi celkom nechal vliecť: ešte aj po tom, čo Alonzo spácha jednoznačnú vraždu a vydieraním núti Jaka, aby sa stal jeho komplicom, divák dúfa v zmierlivý koniec. Film Training Day žije z dvojakého vyžarovania úplatného Alonza, ktorý má ako tragický zlý hrdina právo úplne na svojej strane: totiž svoje právo. Ako temný kráľ križuje tie najhoršie miesta na periférii LA, vedľajšie ulice, staveniská, bungalovy.
Na konci leží zastrelený v kaluži. Tak ako kedysi Orson Welles ako skorumpovaný policajný riaditeľ v Znamení zla. Obaja umreli vo viere, že nikdy neurobili nič zlé. Len my dobrí a nudní ako Jake musíme žiť s tým, že sme nikdy neurobili nič správne. Autor: EDWIN GRASSMEIER(Autor je redaktor DPA)