Expozícia sústreďuje takmer 150 masiek a sôch, ktoré sú výberom zo zbierky bratislavského novinára Ivana Melicherčíka. Vystavené diela z dreva, kameňa, železa a bronzu pochádzajú bezmála z dvadsiatich afrických krajín a tvoria najväčšiu súkromnú zbierku kmeňového umenia čierneho kontinentu na Slovensku.
Ivan Melicherčík ju budoval dve desaťročia. Afriku navštívil niekoľkokrát. Medzi najpozoruhodnejšie exponáty výstavy patrí séria dvojmetrových tanečných masiek z Burkina Faso, masívne sochy zvieracích motívov z Pobrežia Slonoviny, kolekcie relikviárnych sošiek z Mali či fetišové drevorezby z Konga.
"Africká kmeňová mytológia a mágia sa postupne vytráca, tradičný výtvarný prejav deformujú a urážajú manufaktúry suvenírov a napodobenín, tvar ktorých sa už niekedy výrazne vzďaľuje od pôvodných predlôh a estetických noriem. Komercia devastuje oblasť tradícií, dávnych kánonov a najmä kmeňového umenia, nad ktorým sa už vznáša súmrak," povedal pre TASR zberateľ Melicherčík. Podľa neho je zberateľstvo afrického umenia na Slovensku zriedkavosť, chýba špecializovaná galéria a výtvarní teoretici sa tomuto umeniu programovo nevenujú. "Som rád, že moja zbierka aspoň čiastočne zapĺňa túto medzeru a je, aj keď iba nepatrným dokladom toho, že vplyv afrického na svetové umenie bol a je podstatne väčší, než sa to priznáva," dodal Melicherčík.
Výstava Symboly čiernej Afriky potrvá do konca apríla 2006.