Mladý francúzsky režisér DAVID LANZMANN prišiel do Bratislavy v rámci Festivalu frankofónnych filmov. Uviedol tu svoj debut Doo Wop. Spôsobom, akým film nakrútil - jedna kamera, niekoľko svetiel ...
David Lanzmann FOTO - FIFF
Mladý francúzsky režisér DAVID LANZMANN prišiel do Bratislavy v rámci Festivalu frankofónnych filmov. Uviedol tu svoj debut Doo Wop. Spôsobom, akým film nakrútil - jedna kamera, niekoľko svetiel a herci, vzdáva poctu obdobiu francúzskej kinematografie, keď ešte nebola priemyslom.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Názov filmu odkazuje k hudobnému štýlu päťdesiatych rokov, ale vo filme zaznieva skôr funky, prečo ste zvolili práve názov Doo Wop?
"Je pravda, že v mojom filme hrá funky hudba. Názov preto odráža skôr pocity hlavnej postavy filmu Ziggyho. Tento hudobný štýl evokuje čosi romantické, tak trochu naivné a nevedomé. Vznikol po druhej svetovej vojne a je v ňom obsiahnutý silný pocit nádeje. A práve táto nádej charakterizuje postavu Ziggyho."
Ziggy je podobne ako hrdina z vášho predošlého filmu muž žijúci na okraji spoločnosti. Je to téma, ktorou sa programovo zaoberáte?
"Myslím, že ma zaujíma skôr človek, ktorý ešte stále hľadá samého seba, a preto sa zatiaľ nedokázal nikam zaradiť. Mojím cieľom je rozprávať príbehy o nachádzaní identity."
Doo Wop ste produkovali vlastnou spoločnosťou. Čo pre vás znamená pojem nezávislý film - viac umeleckej slobody alebo len viac práce?
"Je to v podstate oboje naraz. Nezávislosť pre mňa znamená ozajstnú slobodu tvorby. S nadobudnutou slobodou však prichádza aj viac práce a tiež iný typ obmedzení, keďže sa častejšie musíte pasovať s nedostatkom peňazí. Ale aj napriek tomu mám radšej nezávislosť."
Filmy si striháte sám. Považujete strih za kľúčovú fázu vo filmovej produkcii?
"Strih je film."
Francúzsko má vraj najlepší systém podpory na výrobu a distribúciu filmov. Máte z pozície nezávislého režiséra rovnaký názor?
"Vo Francúzsku máme naozaj výborné podmienky na nakrúcanie. Máme možnosť vybrať si z rôznych druhov podpory. Je to čím ďalej tým horšie. Kinematografia stále viac pripomína priemysel a filmy produkty. Napodobňujeme americké filmy. Zároveň ich však kritizujeme len preto, že sa považujeme za múdrejších. To je predsa úplne scestné."
Váš dlhometrážny debut dobre prijalo obecenstvo a kritika v Mannheime. Ako sa mu darí inde?
"Diváci sa zatiaľ stavajú k filmu pozitívne. Výborné ohlasy sú najmä vo východnej Európe. Tu asi ľudia nie sú až takí cynickí a znudení filmom ako vo Francúzsku."
Aby sa váš film dostal čo najviac k divákom, budete potrebovať silnú distribučnú spoločnosť.
"Spolupracujem s dobrou spoločnosťou, ale najviac aj tak zaváži samotný film. Buď ho ľudia prijmú, alebo nie. Pokým nie ste súčasťou veľkého filmového biznisu a nemá vám kto kúpiť úspech, ostáva len dúfať, že sa váš film divákom zapáči."
Autor: Ondrej Starinský