
FOTO – INTERNET
V nedeľu sa už ôsmykrát uskutočnil koncert pod názvom Hommage a Lucia Popp na pamiatku tejto slávnej opernej speváčky. V programe odzneli diela Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta v podaní komorného orchestra mesta Bratislavy Capella Istropolitana a Slovenského filharmonického zboru pod vedením zbormajstra Jana Rozehnala. Medzi sólistami vystúpili Ludmila Wernerová, Eva Garajová, Marián Pavlovič a Roman Vocel. Koncert je každoročným vrcholom bratislavskej sezóny Cappelly Istropolitany a pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s jeho intendantom KAROLOM KOPERNICKÝM.
Čím sa líši Hommage a Lucia Popp od bežnej koncertnej produkcie vášho orchestra v Bratislave?
„Predovšetkým dôrazom na veľké vokálno-inštrumetálne diela a spomienkou na slávnu opernú speváčku slovenského pôvodu. Pôvodne sme robili dva koncerty, no posledné tri roky z finančných dôvodov už len jeden. Podobne sa nepodarilo udržať pri živote ani myšlienku medzinárodnej speváckej súťaže Lucie Popp.“
Máte štatút mestského orchestra. Čo to znamená?
„Som veľmi rád, že patríme pod magistrát, no financovanie orchestra zo strany mesta sa v poslednom čase stlačilo na minimum. Akoby si magistrát neuvedomoval kvality tohto špičkového slovenského telesa. Poskytuje nám len priestory a platí príspevky do odvodov.“
Napriek tomu si Cappella Istropolitana už roky udržiava povesť veľmi kvalitného orchestra.
„Žiaden orchester na Slovensku nemá taký náročný pracovný režim. Napríklad na nedeľný koncert sme absolvovali deväť skúšok. Hlavnou náplňou orchestra boli kedysi nahrávky, dnes sa viac orientujeme na koncertné aktivity pre zahraničie.“
S čím to súvisí?
„Je to paradoxné, ale dnes už je Cappella Istropolitana pre niektoré nahrávacie štúdiá drahým orchestrom.“
Prečo?
„Výborné nemecké a škandinávske orchestre nahrávajú v pracovnom čase. Nahrávanie sa tu vníma ako forma prezentácie orchestrov, ktoré sú vysoko dotované, takže pre toho, kto si tieto orchestre „kupuje“, sú oveľa lacnejšie než naše telesá. Nahrávanie sa u nás – pre nízke platy v orchestroch, považuje za príležitosť dosiahnuť bežný životný štandard. Dnes sa už aj pre náš orchester stáva nahrávanie prestížnou záležitosťou. Vyberáme si kvalitné projekty, ktoré obstoja v svetovej konkurencii. Dôkazom toho je aj nahrávka Pleyelových Symfónií, s ktorou sme sa v hlasovaní prestížneho časopisu BBC Music dostali medzi 40 najlepších nahrávok z celkového počtu 2000.“
Na akých podujatiach hrávate v zahraničí?
„V Nemecku odohráme ročne priemerne viac koncertov než miestne orchestre. Okrem prestížnych umeleckých aktivít absolvujeme aj vyslovene komerčné. Jedným z najprestížnejších festivalov, na ktorých účinkujeme, je festival v Schlesswig-Holsteine, kam nás pozvali už tretíkrát. Vzbudiť takúto dôveru v organizátoroch pri dnešnej silnej svetovej konkurencii nie je jednoduché. Tento rok hráme napríklad štyrikrát v Mníchove, z toho dvakrát v renomovanej sále Herkules.“
Kam by ste medzi špičkovými orchestrami zaradili Cappellu Istropolitanu?
„Ak za absolútnu špičku považujeme English Chamber Orchestra, Orpheus Orchestra či Deutsche Kammerphilharmonie, pokojne sa môžeme zaradiť do veľmi dobrého béčka, kde sú také skvelé orchestre ako budapeštiansky Lisztov komorný orchester, Viedenský komorný orchester, Mníchovský komorný orchester či Sinfonia Warsovia.“
ANDREA SEREČINOVÁ, autorka je hudobná publicistka