Z inscenácie Čechovovho Ivanova. FOTO - KRISTÍNA FARKAŠOVÁ |
Vysoká škola múzických umení Bratislava o Anton Pavlovič Čechov: Ivanov o Dramaturgia: Kristína Farkašová o Scéna: Erik Ivančík o Kostýmy: Martin Kotúček o Réžia: Marián Amsler o Hrajú: Ľubomír Bukový, Kristína Farkašová, Kristína Mravcová, Juraj Igonda, Martin Grman, Juliana Johanidesová, Jana Knapíková, Adriana Martvoňová, Juraj Loj a ďalší o Premiéra 11. apríla v Kaplnke VŠMU
Začneme koncom: za spotrebovania zjavne neveľkého rozpočtu z prostriedkov našej vzdelanostnej ekonomiky sa v utorok v Kaplnke VŠMU odohral jeden z najpríjemnejších divadelných zážitkov tejto sezóny.
Nové tváre, ktoré nevidíme každý deň na obrazovke, komediálne talenty, ktorých reakcie nevieme dopredu predpokladať, kontrolovane temperamentná pohybová štylizácia, maximálne využitie interiérov ba i exteriérov sály, ktorá pri svojej ošarpanosti odrazu vyzerala dekadentne "kúl", krásna práca so scénickou farbou i rekvizitou, jemné vypointovanie situácií. To všetko za sprievodu kontrastne vybranej hudby, ktorá komentovala, aktualizovala i dojímala.
Čechovovho Ivanova pripravil so štvrtákmi Marián Amsler. Ten istý režisér pred tromi rokmi inscenoval inú z Čechovových skorších hier - Platonova. Táto kritikmi ocenená študentská produkcia využívala špecifiká honosnejšej sály v Redute. Hrali v nej dnes už mediálne známi Ľuboš Kostelný, Zuzana Marošová či Zuzana Kanóczová. Teda akési déja vu?
Dramaturgicky dobre zvolená látka poskytla hercom šancu na stvárnenie množstva zvláštnych postavičiek a vzťahov. Príjemné bolo, že adepti herectva sa nemuseli v mnohých prípadoch ani veľmi siliť do vekovo oveľa starších úloh. Sám Ivanov je hrdina, ktorý trpí predovšetkým svojou nekonformnou, veľmi depresívne prežívanou, ale stále mladosťou.
Ľubomír Bukový, herec so zvláštnym pohľadom i úsmevom, si s náročnou rolou poradil ako len mohol, nebol patetický či hysterický ani pri emocionálne vypätých scénach. Výrazná Kristína Farkašová bola zároveň dramaturgičkou projektu, jej Avdoťja hrala, aj keď nehrala. Jana Knapíková dala do postavy Saše, ktorá veľmi túži po aktívnej láske, oveľa viac ako len svoju dokonalú postavu. Pavol Plevčík stvárnil grófa na ženenie Matveja s herecky zrelým nadhľadom.
Táňa Poláková zas pridala ‚skrblíčke' Zine Lebedevovej plasticitu i vtip, Pavel Lebedev v podaní Juraja Loja neskĺzol do banálneho obrazu opilca, ale ponúkol viac farieb ľudskej slabosti a Juliana Johanidesová preukázala v úlohe Marfušky Babakinovej vzácnu pohybovú dispozícii i zmysel pre grotesku, podobne ako jej kolega Grman v úlohe iniciatívneho podvodníčka Borkina.
Ani druháka Jakuba Rybárika v úlohe čudáckeho kartára Kosycha nemohol nikto z divákov prehliadnuť. "Umierajúca" Henrieta Rabová bola dojímavo nástojčivá, Juraj Igonda dopĺňal kolektív ako nekonečne čestný lekár Ľvov.
Produkcia bola prísľubom, že niektoré z mien práve končiacich študentov budú možno už čoskoro známe aj širšiemu publiku. Študentské projekty majú logicky čaro neistoty, nedokonalosti, hľadania či scénickej improvizácie. Keď však padol záverečný výstrel, nastalo ticho ako v skutočnom divadle.