Dôkaz (Proof) l USA 2005 l 101 minút l Námet: David Auburn l Scenár: David Auburn, Rebecca Millerová l Réžia: John Madden l Kamera: Alwin Kuchler l Hudba: Stephen Warbeck l Hrajú: Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, Jake Gyllenhaal, Hope Davis l Premiéra v

Gwyneth Paltrow ako Catherine a Jake Gyllenhaal v úlohe jej spriaznenej duše. FOTO - SPI INTERNATIONAL
|
SR: 20. apríla
Teraz by na scénu mali nastúpiť Jupiter Jones, Bob Andrews a Pete Crenshaw, lebo tento prípad je stvorený pre ich bystré detské hlávky.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Mladá matematička chce zistiť, či je stále duševne zdravá, a jej priateľ by zasa rád dokázal, že je rovnako geniálna ako jej otec - slávny matematik, ktorý sa ešte v mladosti zbláznil. Ale ako na to? Traja pátrači sa vždy radi zahryznú do podobného rébusu. Nedbajú, že sa dostávajú len k detektívnym prípadom lokálneho typu, neprekáža im, že ich práca zaujíma len dvoch-troch ľudí z okolia. Aj tak to prospieva vyšším ideálom.
Keby však po čase zistili, ako to s touto matematickou záhadou naozaj je, museli by zostať rozčarovaní. Je to prázdny problém. Venovať mu celý jeden filmový príbeh je škoda. Najprv dráždi tým, že schematicky spája matematické vzrušenie s psychickou chorobou, a potom sklame, že nepovie nič ani o matematike, ani o matematikoch, ľudskej výnimočnosti, osamelosti alebo bezmocnosti.
Kontrolky sa musia zapnúť už v úvode, keď sa Catherine (Gwyneth Paltrow) a jej otec (Anthony Hopkins) ocitnú vo vážnej a škrobenej filozofickej debate o tom, či blázon môže vedieť, že je blázon - pri večeri sa tak predsa môžu rozprávať len intelektuálne stroje, nie normálni ľudia.
O pár záberov neskôr sa Catherine na otcovom pohrebe vzbúri, neplánovane sa postaví a všetkých osočí z pokrytectva. Na rozdiel od nich svojmu otcovi rozumela aj vtedy, keď zošalel, a nikdy ho neopustila. Patetickú skladačku vzápätí doplní jej romantický vzťah s mladým, sympatickým, múdrym a spravodlivým matematikom (Jake Gyllenhaal) - on jediný sa snaží mŕtveho génia rehabilitovať. Zasa raz film o nadľuďoch, nereálnych superhrdinoch.
Samotná ich výnimočnosť by asi nebola dostatočne dramatická, preto si Catherine skomplikuje život tým, že sa trápi úvahami o vlastnom šialenstve. Či je naozaj chorá, na to existuje dôkaz, ale režisér nám ho odhaľuje len postupne, v rafinovane umiestnených retrospektívach. Dobre urobil, lebo keby svoj film vyrozprával lineárne, aj to kŕčovito vymyslené napätie a tajomstvo by bolo okamžite fuč.
Zostalo by snáď len niekoľko krátkych zábleskov, keď Gwyneth Paltrow nečakane presiahne banálnosť príbehu a jej tvár zahrá ľudskosťou, neobyčajne intenzívne. Keby sa tak dalo siahnuť po tých momentoch a lapiť tak reálny a zmysluplný príbeh (hoci aj detektívny), ktorý by mohol poletovať niekde okolo.