
Bára Basiková a Michal David prišli do Bratislavy predstaviť najnovšie pražské muzikálové dielo - Kleopatru.
FOTO SME - PAVOL MAJER
Český novinár zrejme patrí k tým zopár publicistom (väčšina recenzií vraj bola kladná), proti ktorým horoval Jaromír Pizzinger (architekt divadla Broadway a manžel Báry Basikovej) aj na stretnutí so slovenskými novinármi. Lebo sa vraj k projektu postavili predpojato, niektorí dokonca bez toho, aby si dielo vôbec išli pozrieť. Nuž, ťažko posúdiť, kto mal pravdu. Kleopatru zatiaľ veľa Slovákov nevidelo, lebo premiéra bola iba koncom februára. (Majú však možnosť cez sieť predpredajov fungujúcich aj tu. Hosťovanie v niektorom slovenskom divadle asi nebude také jednoduché, lebo treba nájsť sálu s kapacitou 753 miest, ktorá spĺňa vysoké technické nároky predstavenia.) Na Kleopatre sa však veľa Slovákov pracovne podieľalo. Hrá tu napríklad Zuzana Norisová, ktorá dobýja Čechy Rebelmi či Pomádou, a scénu (aj kostýmy) nielenže navrhli slovenskí výtvarníci, ale sa u nás aj vyrobila.
Či teda veriť nadšeným tvorcom, alebo skeptickému novinárovi, sa treba prísť do Prahy do Broadwaya presvedčiť na vlastné oči. Isté ale je, že doma často nebýva nikto prorokom, najmä keď autorom hudby a producentom je doma stále kontroverzný Michal David. Na jednej strane na neho publikum nedokáže zabudnúť a jeho staré pesničky bodujú aj u ďalších mladých generácií, na strane druhej mu iní stále predhadzujú Poupata, zbehnutie od džezu a snáď neoddiskutovateľný úspech českého hitmejkra.
Priznala to koniec koncov aj samotná Basiková. Keď ju oslovili, svoju účasť v projekte zvažovala aj preto, že jej tvorba (najmä tá predtým, než sa z nej stala muzikálová diva) bola na presne opačnom póle k Davidovej tvorbe. Keď si však vraj vypočula ponúknutý hudobný materiál, okamžite kývla. Na otázku SME, či sa nebála ísť opäť do muzikálu, keď dve predchádzajúce skúsenosti boli negatívne (pre Rusalku prišli aj s manželom o veľké peniaze, ktoré do nej spoluinvestovali, v Johanke z Arcu síce stále hrá, ale objavili sa isté trenice medzi ňou a Luciou Bílou, ktorá si z pozície majiteľky divadla uzurpovala post hlavnej hviezdy), odpovedala, že nie, to by sa musela báť všetkého nového a aj negatívny zážitok chápe ako dôležitú skúsenosť. Zatiaľ plne verí novému tímu, kde má za alternantky Ilonu Csákovú a Moniku Absolónovú a režisérom je Filip Renč. S ním vraj mali na začiatku trochu trecie plochy, lebo v minulosti Bára pracovala s ostrieľaným divadelníkom Bednárikom a filmár Renč zvolil úplne iné postupy, než bola zvyknutá.
Výsledkom je vraj výpravné dielo plné animácií, svetelných a technických efektov, plné farieb pripomínajúce lesk a slávu zašlého Egypta. Vstupeniek sa už predalo 100-tisíc a všetci investori veria, že dvadsať miliónov vložených do muzikálu sa nestratí.