Podľa Martina Lengyela, generálneho riaditeľa TA3, výsledky VISIO či DKV STV nedávajú skutočný obraz mediálneho trhu a sú v prospech dominantného vysielateľa. „Počkáme si na peoplemetre,“ odpovedá na otázku, aká je sledovanosť TA3.
Ako bez rúk
„Bez peoplemetrov sme ako bez rúk. Až keď tu budú peoplemetre, budeme investovať do pôvodnej tvorby,“ tvrdí konzultant Joj Vladimír Železný: „Denníkový systém slúži najsledovanejšej televízii. Keď si rodina sadne k denníku a premýšľa, čo sledovala v poslednom týždni, spomenie si len na prevažujúce sledovanie. Ale to, že počas filmu niekoľkokrát prepli na inú televíznu stanicu, už nezaznačia.“
Peoplemeter – merač divákov
Západná Európa používa peoplemetre už niekoľko rokov. V Čechách sú od roku 1997. Peoplemetre (merače divákov) sú malé elektronické zariadenia, namontované do televíznych prijímačov vybraných domácností. V pravidelných polminútových intervaloch sa počas celého dňa aktivizujú a zaznamenávajú, či je prijímač zapnutý a ktorý kanál na ňom vysiela. Získané informácie telefónnou linkou putujú do centrály.
Zavedenie peoplemetrov znamenalo často úbytok sledovanosti pre dominantnú televíziu a nárast pre malých vysielateľov. „Peoplemetre najmenej pomôžu televízii Markíza. Vždy pomáhajú slabším, respektíve pomáhajú, ak je trh rozvinutý a ide o detaily,“ tvrdí riaditeľ vydavateľstva Stratégie Pavel Hapák.
„Meranie sledovanosti pomocou peoplemetrov by prinieslo objektívnejšie kritériá pre reklamné agentúry, ktoré by vedeli lepšie posúdiť, kam a kedy sa im oplatí investovať,“ hovorí riaditeľka kancelárie licenčnej rady Jarmila Grujbárová.
(hr)