
Britský herec Ben Kingsley počas nakrúcania Anny Frankovej v scénografii Ondřeja Nekvasila, ktorý zmenil Janáčkovo nábrežie v Prahe na prístavnú amsterdamskú uličku. Ben Kingsley v role otca Anny Frankovej získal uplynulý týždeň cenu amerického Združenia filmových a televíznych hercov. FOTO - ČTK

Ondřej Nekvasil. FOTO - ČTK
ONDŘEJ NEKVASIL postavil začiatkom minulého roka Amsterdam na pražskom brehu Vltavy. Urobil to tak presvedčivo, že sa stal prvým českým držiteľom americkej televíznej ceny Emmy. Televízny film Anna Franková režiséra Roberta Dornhelma ho katapultoval medzi výslnie filmovej scénografie.
„V čase, keď sa ešte len oznámili nominácie, bol som v Amerike na rokovaniach kvôli ďalšiemu filmu. Producent ma predstavoval - to je Ondřej z Prahy, robil Annu Frankovú a má nomináciu na Emmy. Vždy som cítil, že už samotná nominácia má v očiach ľudí z brandže skutočnú hodnotu. Pre Američanov je to nesmierne prestížne a zásadné ohodnotenie. Keď som Emmy dostal, už ma nikto nemusel predstavovať,“ povedal v rozhovore pre SME architekt a scénograf Ondřej Nekvasil (1966).
Cena pre tím
Ondřej Nekvasil neustále zdôrazňuje, že cena je pre celý tím. „Ja som pôsobil ako production designer, čo je človek, ktorý komunikuje s režisérom, kameramanom, producentom a následne to prenáša na svoj tím, teda architekta Jana Vlasáka a scénografku Máriu Raškovú. Oficiálne sme Emmy dostali my traja, ale celá tvorivá skupina bola ešte širšia.“
Tvorcovia nevyužili autentické miesta v Amsterdame, kde Anna Franková žila a kde sa s rodinou počas vojny skrývala. V jej dome v centre Amsterdamu je múzeum a pre nakrúcanie bol nepoužiteľný. Dnes ho obklopuje luxusná štvrť, ktorá všetko staré nenávratne opravila.
„Film zo štyridsiatych rokov sa tam nedal nakrúcať,“ hovorí Nekvasil. „Riešili sme, či hľadať podobné miesto v Holandsku alebo celý dom aj s časťou Amsterdamu znova postaviť. Realizovala sa druhá možnosť. V Prahe na Janáčkovom nábreží sme postavili stodvadsať metrov amsterdamskej ulice, ktorá dokonca uspokojila aj holandských hercov hrajúcich vo filme. Všetky interiéry sa stavali v ateliéroch Milk and Honey v Letňanoch, teda aj úkryt Anny Frankovej. Tam sme realizovali aj koncentračný tábor, ktorý sme priebežne prestavovali.“
Anna Franková bol prestížny projekt, ktorý spoločnosť ABC stál 12 miliónov dolárov. „Pre nás išla čiastka, ktorá umožňovala pracovať podľa našich predstáv. Na druhej strane - mali sme málo času. Už týždeň po obhliadkach Amsterdamu sme začali pracovať a o mesiac neskôr sa už nakrúcalo. Za sedem týždňov sme pripravili výpravu za financie, ktoré by pokryli solídny český film.“
Podľa Ondřeja Nekvasila sa to s domácimi podmienkami nedá porovnávať. Keď sa robí rozpočet na český film, najskôr sa škrtá vo výprave. Neraz sa stalo, že pri zariaďovaní interiéru musel Ondřej doniesť nábytok z vlastného bytu a do knižnice zase vložil vlastné knihy.
Prichádza fantasy
Spolupráca so zahraničným štábom? „Do filmu Anna Franková som išiel s tým, že keď sa mi niečo nebude páčiť, poviem to. A keď sa im nebudú páčiť moje pripomienky, tak ma vyhodia. Ale nechcel som, aby ma vyhodili preto, že by sa im nepáčili naše dekorácie. Bál som sa, že komunikácia bude prebiehať spôsobom - urobte si svoju prácu a buďte ticho. Našťastie, išlo o partnerský prístup.“
Filmografia Ondřeja Nekvasila obsahuje filmové tituly ako Díky za každé nové ráno, Paralelní světy, Výchova dívek v Čechách, Marian. Povedľa filmu sa venuje aj divadelnej scénografii. V týchto dňoch finalizuje kulisy pre americký film Duna, ktorý sa o mesiac začína nakrúcať v Prahe. Predlohou je slávny román Franka Herberta, ktorý kedysi spracoval aj David Lynch.
„Náš film však nadväzuje na trojdielny televízny film spred dvoch rokov. Režisér Grek Yaitaines so scenáristom Johnom Harrisonom vystavali pôsobivé sci-fi, v ktorom sa nevznášajú vesmírne koráby. Je to skôr fantasy. Vytvorili svet, ktorý je paralelný k mnohým ďalším. Mne, ako scénografovi, takáto predstava vyhovuje. Ponúka mi to množstvo interpretácií a nápadov.“
Dekorácie pre Dunu sa opäť stavajú v Prahe, či už v Letňanoch alebo starých halách v ČKD. Tvorivý tím Ondřeja Nekvasila sa mierne zmenil. Na pozícii Jána Vlasáka, ktorý pracuje na inom projekte, je Václav Novák. Žeby ďalšia Emmy? „Nikdy som nerobil pre ceny, ale keď prídu, neodmietnem ich.“