SME

Roky rokúce na dedine

Divadlo Jána Palárika v Trnave * Alois a Vilém Mrštíkovci, Břetislav Rychlík: Rok na dedine * Preklad: Ľubomír Feldek * Dramaturgia: Michal Babiak * Scéna: Ján Zavarský * Kostýmy: Kamila Polívková * Hudba: Jiří Pavlica * Réžia: Břetislav Rychlík * Hrajú:


Dagmar Sanitrová a Vladimír Jedľovský. FOTO - PAVEL PECHA



Vladimír Jedľovský, Dagmar Sanitrová, Viera Pavlíková, Andrea Karnasová/Bibiana Ondrejková, Tatiana Kulíšková, Boris Zachar * Premiéra: 9. marca 2002

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa Alois Mrštík rozhodol, že si bude viesť akýsi denník dedinského života od sejby po žatvu, vydaný neskôr pod názvom Rok na dedine (1903-04), nebol (ako viacerí súčasní mladí tvorcovia) povrchne fascinovaný inakosťou života na dedine. S bratom Vilémom si vo svojich Divákoch všeličo dobré i zlé odžili. Monumentálne úsilie o zobrazenie moravskej duše sa stalo ich životným poslaním.

SkryťVypnúť reklamu

Rok na dedine je aj v divadelnom spracovaní akousi obrazovou galériou, kronikou života jednej dediny. Vročenie ponechali trnavskí inscenátori na voľnú úvahu diváka. Bolo to dávno, je to dnes? Je to tak stále, a nielen v Habrovke? Nevýhodou cyklicky koncipovaných hier je ich predpovedateľnosť. Fašiangy, Turíce, Veľká noc príde a bude to trvať dohromady takmer tri hodiny? Za klad inscenácie brnianskeho režiséra, dokumentaristu i herca Břetislava Rychlíka považujem to, že divákom neprezentoval pestrofarebné folklórne pásmo, hoci tým možno stratila inscenácia časť zo svojej potenciálnej diváckej príťažlivosti.

To, čo však z folklóru zostalo, je na mieste, silné a pôsobivé. Kostýmy Kamily Polívkovej i scéna Jána Zavarského azda najlepšie zhmotnili zámer režiséra - tému zaktualizovať, a zároveň sa s nadhľadom pohrať s jej nadčasovou symbolikou. Keď sa múdri a dobrí chlapi radia (čítaj spreneverujú obecné peniaze), sedia na stoloch z neohobľovaných dosák položených na pivových prepravkách, sú oblečení v zle padnúcich oblekoch a na hlave majú jánošíkovské širáky.

SkryťVypnúť reklamu

Scéna vytvára atmosféru jaskynky, akéhosi obývacieho kolumbária. Výklenky v bielej stene vtipne prepájajúcej exteriér s interiérom, slúžia na odloženie potrebných i zbytočných vecí života, ale aj dušičiek, na ktoré si spomíname, z očistca im pomáhame, aby si na nás spomenuli, až budeme umierať. Opakujúca sa realita prostého sedliackeho života prechádza bez predbežného varovania do dedinskej mystiky. Motívy, na začiatku nesúvisiace - ako príchod bezdomovca do dediny - sa na konci splietajú do silných point. Božie i režisérove mlyny melú (pre netrpezlivých pozemšťanov azda až priveľmi) pomaly, ale krutého vyvrcholenia sa predsa len dočkáme.

Do náročného projektu trnavského Divadla Jána Palárika bolo angažovaných na tri desiatky hercov. Nie všetkým postavám sa podarilo prepojiť jednotlivé výstupy do čitateľnej línie. Vladimír Jedľovský ako podnikavý Rybár predvádzal exemplárne scény pokrytectva, ale nedokázal vytvoriť žiadaný oblúk od milého, šikovného chlapca až k človeku, ktorý musí zísť z tohto sveta hrôzostrašnou smrťou. Z masy dedinčanov, ktorí mali byť v optimálnom prípade celkom rovnocennými hereckými príležitosťami, sa vyčleňuje drzá suverenita Vrbčule (Tatiana Kulíšková), punkové rebelantstvo Antoša (Ladislav Hrušovský), ustarostenosť Rybárky (Dagmar Sanitrová) či Vrbkovo opité násilníctvo (Boris Zachar).

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy akoby režisér nevedel zabudnúť na to, čo o Habrovke sám vedel z predchádzajúcich realizácií. Isté veci sa mu nechcelo či nepodarilo divákom nanovo sprostredkovať. Ale Mrštíkových a Rychlíkova Habrovka zostala aj napriek tomu miestom, cez ktoré prešli dejiny.

ZUZANA ULIČIANSKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 018
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 460
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 015
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 522
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 110
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 547
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marco Rubio na návšteve Paríža.

Rubio a Vance vyslali protichodné signály.


48
Letecký pohľad na rafinériu Slovnaft.

Slovnaft má vraj chyby v hodnotiacej správe.


12
Fotka zo zápasu HC Košice -  HK Nitra.

Sledujte s nami ONLINE prenos.


Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Posolstvo Veľkej noci je radikálne: nezomrieť znamená nezmeniť sa.


11
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Jozef Černek: Lulu alebo ako sa dostať do Dramaťáku a hlavne prečo
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 069
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 069
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 676
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 405
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 17 158
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 726
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 486
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 357
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu