Roky rokúce na dedine

Divadlo Jána Palárika v Trnave * Alois a Vilém Mrštíkovci, Břetislav Rychlík: Rok na dedine * Preklad: Ľubomír Feldek * Dramaturgia: Michal Babiak * Scéna: Ján Zavarský * Kostýmy: Kamila Polívková * Hudba: Jiří Pavlica * Réžia: Břetislav Rychlík * Hrajú:


Dagmar Sanitrová a Vladimír Jedľovský. FOTO - PAVEL PECHA



Vladimír Jedľovský, Dagmar Sanitrová, Viera Pavlíková, Andrea Karnasová/Bibiana Ondrejková, Tatiana Kulíšková, Boris Zachar * Premiéra: 9. marca 2002

Keď sa Alois Mrštík rozhodol, že si bude viesť akýsi denník dedinského života od sejby po žatvu, vydaný neskôr pod názvom Rok na dedine (1903-04), nebol (ako viacerí súčasní mladí tvorcovia) povrchne fascinovaný inakosťou života na dedine. S bratom Vilémom si vo svojich Divákoch všeličo dobré i zlé odžili. Monumentálne úsilie o zobrazenie moravskej duše sa stalo ich životným poslaním.

Rok na dedine je aj v divadelnom spracovaní akousi obrazovou galériou, kronikou života jednej dediny. Vročenie ponechali trnavskí inscenátori na voľnú úvahu diváka. Bolo to dávno, je to dnes? Je to tak stále, a nielen v Habrovke? Nevýhodou cyklicky koncipovaných hier je ich predpovedateľnosť. Fašiangy, Turíce, Veľká noc príde a bude to trvať dohromady takmer tri hodiny? Za klad inscenácie brnianskeho režiséra, dokumentaristu i herca Břetislava Rychlíka považujem to, že divákom neprezentoval pestrofarebné folklórne pásmo, hoci tým možno stratila inscenácia časť zo svojej potenciálnej diváckej príťažlivosti.

To, čo však z folklóru zostalo, je na mieste, silné a pôsobivé. Kostýmy Kamily Polívkovej i scéna Jána Zavarského azda najlepšie zhmotnili zámer režiséra - tému zaktualizovať, a zároveň sa s nadhľadom pohrať s jej nadčasovou symbolikou. Keď sa múdri a dobrí chlapi radia (čítaj spreneverujú obecné peniaze), sedia na stoloch z neohobľovaných dosák položených na pivových prepravkách, sú oblečení v zle padnúcich oblekoch a na hlave majú jánošíkovské širáky.

Scéna vytvára atmosféru jaskynky, akéhosi obývacieho kolumbária. Výklenky v bielej stene vtipne prepájajúcej exteriér s interiérom, slúžia na odloženie potrebných i zbytočných vecí života, ale aj dušičiek, na ktoré si spomíname, z očistca im pomáhame, aby si na nás spomenuli, až budeme umierať. Opakujúca sa realita prostého sedliackeho života prechádza bez predbežného varovania do dedinskej mystiky. Motívy, na začiatku nesúvisiace - ako príchod bezdomovca do dediny - sa na konci splietajú do silných point. Božie i režisérove mlyny melú (pre netrpezlivých pozemšťanov azda až priveľmi) pomaly, ale krutého vyvrcholenia sa predsa len dočkáme.

Do náročného projektu trnavského Divadla Jána Palárika bolo angažovaných na tri desiatky hercov. Nie všetkým postavám sa podarilo prepojiť jednotlivé výstupy do čitateľnej línie. Vladimír Jedľovský ako podnikavý Rybár predvádzal exemplárne scény pokrytectva, ale nedokázal vytvoriť žiadaný oblúk od milého, šikovného chlapca až k človeku, ktorý musí zísť z tohto sveta hrôzostrašnou smrťou. Z masy dedinčanov, ktorí mali byť v optimálnom prípade celkom rovnocennými hereckými príležitosťami, sa vyčleňuje drzá suverenita Vrbčule (Tatiana Kulíšková), punkové rebelantstvo Antoša (Ladislav Hrušovský), ustarostenosť Rybárky (Dagmar Sanitrová) či Vrbkovo opité násilníctvo (Boris Zachar).

Niekedy akoby režisér nevedel zabudnúť na to, čo o Habrovke sám vedel z predchádzajúcich realizácií. Isté veci sa mu nechcelo či nepodarilo divákom nanovo sprostredkovať. Ale Mrštíkových a Rychlíkova Habrovka zostala aj napriek tomu miestom, cez ktoré prešli dejiny.

ZUZANA ULIČIANSKA

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop