Zatiaľ čo v roku 2003 sa objem filmovej produkcie rovnal 7,6 miliardám českých korún, o rok neskôr to boli už len štyri miliardy. Keďže sa nakrútilo približne rovnaké množstvo reklám a domácich snímok dokonca pribudlo, ústup nastal v rámci spolupráce so zahraničnými filmármi. Česká republika je zaujímavá najčastejšie pre tvorcov z amerického Hollywoodu, Británie, Francúzska a Nemecka. Ludmila Claussová z Film Commission tvrdí, že v poslednom čase pribúdajú aj filmári z iných krajín, záujem prejavili i menšie nezávislé produkcie. Podľa jej slov, napriek tomu, že ide o menších investorov, dôležitý je fakt, že chcú mať vo svojej snímke autentickú Prahu.
Autor výskumu ponúka ministerstvu i riešenie celého problému - navrhuje, aby Česká republika vracala zahraničným filmárom 12,5 percenta vynaložených financií, pri natáčaní mimo Prahy dokonca 15 percent. Spoločnosť tak vychádza z medzinárodných skúseností. Podľa výkonného riaditeľa producentskej asociácie Radomíra Dočekala vracia Maďarsko investorom 20 percent, v Grécku dokonca uvažujú o 30 percentách. Ako ale dodal, ruky investorov niekedy zväzujú aj možnosti a kritéria filmu. "Niektoré snímky, napríklad o americkom futbale sa proste v Čechách nakrútiť nedajú. Uvedené čísla navyše skresľuje posilňovanie českej koruny voči doláru a je tiež pravda, že vlani sa situácia zase o niečo zlepšia, i keď hodnotu roku 2003 nedosiahla," povedal pre idnes.cz Dočekal. Zdôrazňuje, že lákadlom pre zahraničných filmárov nie sú len nízke ceny, ale predovšetkým kvalita služieb a neporovnateľné podmienky, aké chystá Poľsko a aké už majú Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Írsko, Kanada, či Austrália.
Dnes o tom informoval internetový server www.idnes.cz.