Adamovo pokušenie z dielne Leolux. FOTO - DESIGN FACTORY |
To všetko je dovolené. Bez výčitiek. Aj keď Adamovo pokušenie je vystavované dielo v bratislavskej design factory.
Pochádza z firmy Leolux, ktorá spolu s ďalšími najvýznamnejšími súčasnými dizajnérmi predstavovala svoju tvorbu na prehliadke súčasného holandského interiérového dizajnu. "Nechceli sme neživú expozíciu. Chceli sme, aby to bolo cítiť človečinou, vytvoriť veľkú obývačku dizajnu," vysvetľuje SME Katarína Hrdá z design factory o výstave Holandský dizajn 2006.
Namiesto muzeálnych exponátov, na ktoré sa treba pozerať s patričným rešpektom a najmä z patričnej vzdialenosti, na tejto výstave divák sám objavoval, prečo sa k holandskému dizajnu pridáva automaticky prívlastok funkčný.
Okrem čistoty, jednoduchosti a funkčnosti k nemu tiež neodmysliteľne patrí aj niečo príťažlivejšie: humor. "Holanďania to proste majú v náture," uvažuje Hrdá. Drevené kreslo od Richarda Huttena s dvoma sedadlami pre dve nohy nesie názov Sexy relaxy, lebo vraj zabezpečí neodolateľný a zároveň pohodlný posed. Nádherné visiace lampy, ktoré vytvárajú dojem snehom jemne poprášených hôr, sa nemôžu volať inak ako Lampscapes, oranžové a ružové hrnčeky majú uši dve, a riadne veľké. Firma Artifort zas nazýva oranžové kreslo Mesiačik pomaranča.
"Dizajnérska udalosť roka", tak organizátori prehliadku nazvali. Zvláštne, že taká udalosť sa konala len desať dní? "Bola to last-minute výstava," hovorí Hrdá. Nápad priniesť ju do Bratislavy skrsol spontánne. V Prahe sa od polovice apríla prezentoval v Národnej galérii holandský dizajn na dvoch výstavách - historický na jednej, súčasný na druhej.
Organizátora Zorana Michalčáka zaujala práve tá druhá, keďže design factory sa špecializuje na prezentáciu súčasných trendov. Len v jednej miestnosti stál nábytok z dielne Spectrum zo šesťdesiatych rokov.
Okrem sýto ružového kresla poskladaného z látkových kvetov ruží zo štúdia Gewoon, ktoré malo pripevnený zákaz dotýkať sa, mohli návštevníci kusy skúšať, podobne akoby sa v nedeľu stresovali v predajni IKEA. Lenže tu to bolo bez toho stresu, aj bez švédskeho menu a bez detského kútika. Zato s riadnou dávkou originality, uvoľnenosti, zveličenia, nenútenej, miestami uletenej hravosti.
Dokonca aj futbaloví fanúšikovia, ale tým sme asi mali začať, by si to užili. Leolux okrem Adamovho pokušenia pripravil aj aktuálne pokušenie - obriu červeno-bielu futbalovú loptu.
Katalóg k výstave uvádza, že v Holandsku je 46 100 dizajnérov. Dizajnový priemysel tam má na ekonomike väčší podiel než ropný priemysel či lodné staviteľstvo. Odkaz? V krajine, ktorej lode zabezpečili v minulosti ekonomické a mocenské prvenstvo v Európe a úžasný rozmach označený ako zlatý vek, je to jasné.
Buď viac čerstvých dizajnérskych výstav na Slovensku, alebo viac návštev v Holandsku.