Nestáva sa v našich končinách často, aby bol vstup na divadelné predstavenie povolený len od šestnástich rokov. Na medzinárodnom festivale Divadelná Nitra (22. až 29. septembra) uvedú takéto inscenácie hneď dve.
Pre tvorbu ich autorov takéto obmedzenia nie sú ničím neobvyklým. Ich viaceré texty spoľahlivo prinášajú škandály a kontroverzné reakcie, no životnosť, uznanie odborníkov a trvalé miesto v repertoároch popredných svetových divadiel im zabezpečuje predovšetkým kvalita.
Ravenhill si zahrá so Szvrcsekovou
Štyridsaťročný Mark Ravenhill, kľúčový autor britskej cool dramatiky, sa už na nitrianskom festivale hral pred štyrmi rokmi. Jeho hru Faust je mŕtvy prepracovanie mýtu o Faustovi, v ktorom zobrazil svojho hrdinu ako človeka strateného vo svete internetu a virtuálnej reality uviedlo brnianske HaDivadlo. Na Slovensku sme ešte mohli zažiť aj inscenované čítanie jeho debutu Shopping & Fucking, ktorý, rovnako ako spomínaný Faust i ďalšie hry, vyšiel aj knižne.
Tohto roku je na programe monodráma Produkt, v ktorej sa Ravenhill predstaví aj ako herec. Ako skrachovaný filmový producent a scenárista presviedča mladú nádejnú herečku, aby účin?kovala v jeho filme.
Ona potrebuje jeho na ceste hore, on potrebuje vyrobiť zarábajúci "produkt". Aj táto hra obsahuje popri skvelom britskom humore a irónii vážny tón, reprezentovaný prerozprávaným príbehom lásky mladej ženy k moslimovi, ktorý sa končí mladíkovým samovražedným teroristickým útokom.
Hoci ide o one man show, nebude Ravenhill na scéne sám sekundovať mu bude herečka komárňanského Jókaiho divadla Anita Szvrcseková. V duchu zásad monodrámy však jej prejav bude "len" neverbálny. Podľa informácií tlačovej tajomníčky festivalu Natálie Bokníkovej sa zatiaľ ráta s jednou skúškou. Predstavenie uvedú v Nitre dvakrát, ale Ravenhill ho príde zahrať aj do Divadla Aréna v Bratislave, ktorá je satelitným miestom nitrianskeho festivalu.
Houellebecqova platforma sexu a turizmu
Dramatizáciu románu Michela Houellebecqa Platforma uvedie v Nitre belgický súbor NTGent. Román sa venuje kombinácii sexu a turizmu, odohráva sa v Thajsku a snaží sa odpovedať na otázky života, lásky, staroby a smrti v čase, v ktorom je všetko podriadené zisku.
Protagonistom románu je ministerský pracovník Michel, ktorý sa prišiel turistického raja liečiť zo svojich frustrácií. V tom mu pomáhajú nielen krásne a ochotné masérky a prostitútky, ale aj Valérie, pracovníčka živoriacej miestnej cestovky.
Podobne ako v prípade Ravenhillovho Produktu ani Platforme nechýba popri takmer pornografickom rozmere textu konfrontácia hodnôt kresťanskej a islamskej kultúry. Pre svoju kritiku islamu musel francúzsky spisovateľ dokonca pred pár rokmi čeliť v Paríži aj súdnej žalobe. Úspešne.
Sex je neodmysliteľnou súčasťou jeho diel, z ktorých u nás poznáme český preklad Rozšíření bitevního pole. V Platforme hľadá jeho prepojenie s turizmom nielen na "platforme" telesnej, ale aj teoretickej.
Ako píše jeho kolega Julian Barnes, sex je v románe prirovnávaný k trhu s prácou: v ekonomike, kde je zakázané ľubovoľné prepúšťanie, si každý nejaké to miesto nájde, kým v absolútne voľnej ekonomike sa extrémne polarizujú bohatstvo a bieda.
"A podobne je to aj v sexe. Tam, kde je zakázaná nevera, si každý partnera viac-menej nájde, kým v totálne liberálnom systéme si jedni užívajú a druhí sú odkázaní na onanovanie a samotu."
Zárukou toho, že úspešný Houellebecqov román dostal rovnako príťažlivú javiskovú podobu, by mal byť aj jeden z najlepších európskych režisérov Johan Simons.