BANSKÚ ŠTIAVNICU NAVŠTÍVIL HOLANDSKÝ REŽISÉR GERT DE GRAAFF, JEDINÝ HOSŤ V OSEMROČNEJ HISTÓRII FILMOVÉHO SEMINÁRA 4 ŽIVLY

Ľúbostný list vám nemôžu diktovať

„Smejem sa tu neuveriteľne veľa, slovenský humor je podobný holandskému,“ povedal v rozhovore pre SME. Na festival priniesol GERT DE GRAAFF filmovú esej More, ktoré myslí, v ktorej spochybňuje existenciu myslenia. Neľakajte sa, dá sa v ňom nájsť veľa prem

Gert de Graaff (1957), scenárista, režisér, kameraman a editor, študoval najskôr letecké inžinierstvo a potom na Holandskej filmovej a televíznej akadémii, ktorú ukončil filmom Twee (Dve, 1986). Ďalší film, More, ktoré myslí (2000), bol uvedený aj na MFF Bratislava. Predchádzajúce tri roky každodenne písal scenár pre nový film, tiež inšpirovaný zenbudhizmom.

FOTO – ROMAN BALOG

yslených fórov založených aj na optickej ilúzii. Zámer? Primäť diváka zamyslieť sa nad myslením. Ak v tom cítite paradox, ste na správnej stope.

Keď záverečné titulky idú na plátne zrkadlovo, tak, ako keby divákove oči boli vnútornou stranou obrazovky počítača, ktorý písal o obrazovke počítača, zdá sa to byť rovnako zvláštne, ako keby boli napísané naopak. Teda tak, ako sme zvyknutí.


Akú veľkú odvahu má režisér, ktorý v súčasnosti nakrúti film pre kiná, v ktorom nie je sex, láska ani násilie?

„Totálne ma nadchli niektoré knihy o zenbudhizme. Najskôr som chcel o tom napísať knihu, ale je ich dosť. Argumenty pre film sú, že v ňom je optická ilúzia a identifikácia s postavou. Vedel som, že musím veci vyviesť z rovnováhy, konfrontovať diváka s jeho zaužívanými spôsobmi pozerania. Ak si potom uvedomí, že sa nepozerá dobre, je to správne. Mal by si však uvedomiť, že to platí aj o jeho myslení.“

Prečo zenbudhizmus? Preto, že ste boli v Indii?

„Nie, dostala sa mi do rúk kazeta, na ktorej jeden Holanďan hovorí o zenbudhizme. Od prvého momentu som z toho mal husaciu kožu. Pozbieral som 40 jeho kaziet, našiel jeho učiteľov, čítal jeho knihy. No nedokázal som ich pochopiť. V jednej sa píše, že len myslenie nám hovorí, že myslenie existuje. Hovoril som si, že to je skvelé. Lenže zas to bola len myšlienka. Takže paradox. Keď človek nad tým príliš premýšľa, môže z toho aj zošalieť.“

Vy ste na filme More, ktoré myslí pracovali 14 rokov. Trošku ste zošaleli?

„Myslíte? Nie. Scenár som písal rok, desať rokov som hľadal na film peniaze. Išlo­ to ťažko, lebo nikto ma nepoznal a nechápal, čo za film to má byť. Nevedeli ani, či to je dokument, alebo hraný film. Mnohým sa páči, mnohí ho neznášajú.“

Vo filme ste povedali, že človek je ako televízna debna. Veľakrát sa objavuje na plátne obrazovka, ktorá je obrazom v inej obrazovke, ktorá je obrazom v ďalšej... Mali ste v úmysle kritizovať silnú ilúziu, ktorú televízia vytvára?

„Nie. Chcel som ukázať na zmenu vnímania. Preto som vymyslel čo najviac scén, kde k nej dochádza. Napríklad divák sa pozerá na svet zo strany obrazovky, ktorú potom vypnem.“

Vo vašom filme je príliš veľa informácií. Je možné pochopiť ho na jedno pozretie?

„Mnohé sa dá objaviť na druhý– či tretíkrát. Napríklad je tam záber na kúsok papiera, na ktorom je napísané: Tento papier nehovorí nič o nasledujúcej scéne.“

Film je v holandčine, stále v ňom počuť úvahy z kazety a súčasne sú tam zábery na odkazy na papieroch. Napríklad na nástenke je plagát s nápisom: V kine zabúdate na to, že je to film. Tieto nuansy neprekladáte. Môže po holandsky nehovoriaci divák pochopiť film?

„Je to ťažké, ale nechcel som všetko prekladať. Žiaľ, pre toto je to naozaj holandský film. Stalkera som videl v kine deväťkrát, kým som ho pochopil. Teraz sú filmy zvláštne. Hollywoodske filmy musia byť zrozumiteľné na prvýkrát. Titanic – jasné, loď sa potopí a je to. Lenže téma o myslení je komplexnejšia. Ani rozum ju nedokáže pochopiť.“

Najskôr ukazujete, že myslenie je paradox, potom, že cesta ani metóda pochopiť myslenie neexistuje. Čo paradoxom nie je? Život?

„Život nie je paradox, myslenie áno. Vždy je minulosťou.“

A to je problém?

„Nie, ale napríklad veľa ľudí v Holandsku sa zdá byť šťastnými, a pritom sú nešťastní. Je to pre ich myslenie. Pretože život je vždy len tým, čím je. Sme, a potom umrieme. Mnoho ľudí pátra len po tom, čo je nedokonalosťou v ich šťastí.“

Váš film je o scenáristovi, ktorý píše scenár o scenáristovi, ktorý píše scenár o scenáristovi. Aké je byť tým scenáristom?

„Neuveriteľne krásne. A neuveriteľne zábavné.“

Nezacyklovali ste sa?

„Nie.“

Je tam veľa optických hier, ktoré totálne spochybňujú naše myslenie. Vy ste stáli aj za kamerou a montážou. Prečo?

„Bolo to náročné, ale nemohol by to robiť niekto iný. Len spoza kamery som videl veci tak, ako som potreboval. Keď píšete ľúbostný list, nemôže vám ho nikto diktovať.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 549
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 487
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 750
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 660
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 966
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 969
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 413
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 927
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 489

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Raneriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop