Internetová stránka YouTube ponúka prehľadnú orientáciu a nabitú databázu hudobných videí.
REPROFOTO – SME
Nestihli ste nedávne premiérové vystúpenie britského rebela Peta Dohertyho so skupinou Babyshambles na Slovensku? Kúsok z jeho piesne Fuck Forever, ktorú zaspieval na festivale Rock Fest, si môžete pozrieť na internetovom portáli YouTube. Rovnako tak aj koncert Depeche Mode či záznamy z festivalu Pohoda.
Portál YouTube.com ponúka domáce videá, ale poľahky sa tam dajú nájsť aj oficiálne klipy skupín a ich koncertné vystúpenia. Podobných stránok sa za posledný rok objavuje stále viac. Ponúkajú dynamickú, interaktívnu zábavu plnú klipov, blogov a diskusií ich používateľov.
Medzi najväčšie patria MySpace, Google Video, Accona či Pixsy. Najrýchlejšie rastúcou z nich je YouTube. Každý deň sa na nej objaví vyše 65–tisíc nových videí. Magazín Time ju zaradil medzi päťdesiat najtrendovejších internetových adries. Hoci portál vznikol iba minulý rok, jeho návštevníci si teraz prezerajú viac ako 100 miliónov videí denne.
Stránku si ihneď začali všímať aj veľké mediálne kolosy. Nikdy neodvysielaný komediálny seriál Nikto sa nepozerá si našiel na YouTube toľkých fanúšikov, že americké televízie zvažovali, že ho preberú do svojho programu.
Potom, čo francúzsky futbalista Zidane zrazil hlavou Taliana Materrazziho počas finále majtrovstiev sveta, sa hneď na stránke objavil záznam. Dokonca aj rešpektované médiá ako napríklad New York Time Online zverejnili odkaz na YouTube, kde si mohol incident každý pozrieť.
Americká televízna sieť NBC nedávno vyzvala portál, aby stiahol videá z jej šou. Obe strany sa nakoniec dohodli. „Rozdiel medzi televíziou a videom sa stiera. Radšej, ako pchať hlavy do piesku, sme sa rozhodli, že sa s tým zmierime,“ vyhlásil šéf marketingu NBC John Miller pre Reuters.
Vystúpenia kapiel sa ďalej objavujú na stránke, YouTube však na oplátku propaguje programy televízie. YouTube teraz vedie podobné rozhovory aj s najväčšími hudobnými vydavateľstvami Warner Music a EMI, ktoré nerady sledujú, keď sa „ich“ hudba šíri bezplatne.
YouTube.com
Špecializuje sa na krátke domáce videá a komédie - stále viac sa však objavujú pirátske klipy či televízne programy.
MySpace.com
Sieť populárna najmä medzi tínedžermi. Možno tu blogovať, púšťať si klipy i chatovať o hudbe. Mladé kapely sem dávajú svoju hudbu, aby sa mohli spropagovať.
Video.google.com
Zabudovaná súčasť internetového prehliadača, kde nájdete desaťtisíce videí. Zameriava sa na dokumentárne filmy a filmy dlhšej stopáže.
(hud)