SME

Budúcnosť vo víziách umelcov

Nahliadnuť do budúcnosti môže byť rovnako vzrušujúce ako desivé. V rakúskom meste Linz si oba varianty môžete vyskúšať každoročne v jeseni, keď sa tam koná festival Ars electronica. Ďalší ročník medzinárodnej prehliadky umenia tvoreného pomocou nových tec

Fascinujúca súhra modernej techniky, princípov optiky a dreva – v inštalácii Morphovision Toshio Iwaio nasvietil maketu domu a diváci dotykom ruky kontrolujú jej vizuálne premeny .

FOTO – AEC.AT

hnológií sa začal 31. augusta a skončil sa včera.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za hranicami zmyslov

„Verím, že som na jednej z posledných akcií, kde je ešte potrebná fyzická prítomnosť,“ vyhlásil v roku 1991 na Ars electronice americký vizionár a odborník na umelú inteligenciu Marvin Minsky. Jeho vízia sa splnila – predvlani diskutoval s návštevníkmi festivalu z prostredia domácej pracovne, do Rakúska posielal iba svoj obraz s hlasom zosnímaný videokamerou v reálnom čase. Do Linza sa však stále oplatí vybrať aj osobne.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad aj preto, že opakujúce sa reči o kríze interaktívneho umenia tentoraz jeho tvorcovia veľmi presvedčivo umlčali. Vďaka čoraz dokonalejšej technike a s nástupom novej generácie dozrelo naraz niekoľko silných nápadov. Alebo si možno len umelci uvedomili lákavosť diel, ktorých sa návštevníci môžu fyzicky dotýkať a rôzne ich meniť.

Jedným z pravidelných finalistov súťaže Prix Ars electronica v kategórii Interaktívne umenie je Američan Paul DeMarinis. Tento rok zvíťazil s projektom Messenger (Odkazovač), ktorý ukazuje nové možnosti čítania elektronickej pošty. Na polici sú postavené nasvietené nádoby so zelenkavou chemikáliou, v nich sú uložené jednotlivé písmená abecedy a všetko je to prepojené počítačom.

Keď počítač zaznamená nový e–mail, prečíta správu, rozdelí ju na slová a spustí chemickú reakciu, ktorá ich postupne zviditeľňuje. Je to zábavné a zaobídete sa bez počítačového monitora. Chce to akurát sústredené čítanie.

SkryťVypnúť reklamu

V budove miestneho OK centra sa dali vidieť aj ďalšie zaujímavé inštalácie, medzi ktorými pendlovalo publikum niekoľkých generácií. Napríklad inštalácia Drawn umožňuje nakresliť si tušom vlastnú kresbu, ktorú špeciálny počítačový program zdigitalizuje. Premietne to na dotykovú obrazovku, kde sa môžete voľne hrať s tvarmi kresby v trojrozmernom priestore. Iba jednoduchým pohybom prstov.

Podobne nezvyčajný pocit, aký vďaka trikovým scénam zažívali zatiaľ iba filmové postavy, zažijete aj pri diele Khronos Projector. Vo videu, na ktorom je nasnímané stojace dievča, môžete tlakom ruky na plátno meniť jej tvár, či dokonca natočiť si ju z profilu. Je to úžasné, ale zároveň trochu mrazivé, prekročiť hranice vlastných zmyslov.

Teória v praxi

V Linzi sa dal jasne pozorovať trend, ktorým sa takzvané umenie nových médií líši od tradičných typov tvorby. Explóziu nových diel naštartovala ľahká dostupnosť a ovládateľnosť počítačov, najzaujímavejšie veci však dnes vznikajú spájaním počítačovej zručnosti s tradičnými nástrojmi, fyzikou, chémiou či poznatkami z humanitných odborov. Väčšina prezentovaných projektov využívala počítače len ako základný nástroj na realizáciu nápadov.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z najlepších príkladov bola inštalácia dvojice japon­ských autorov, ktorí skombinovali akustický klavír, špeciálny hudobný softvér Max/MSP, dosku s mikročipom ovládajúcim klávesy, tlačiareň a sto rokov starú skladbu Erica Satieho Vexations. Ide o jednoduchú melódiu, ktorú skladateľ provokujúco odporúčal opakovať 840-krát. Dvojica japonských umelcov mu vyhovela, akurát hranie prenechala počítaču, ktorý robil náhodné variácie témy. A to, čo práve odznelo, zároveň vytlačil na notový papier.

Podobné presahy prorokoval ďalší vizionár nových médií, teo­retik komunikácie Vilém Flusser. Už koncom minulého storočia hovoril o umelcoch, ktorí budú okrem intuície využívať odborné poznatky z rôznych vedeckých odborov, a nazval to teoretickou kreativitou. V praxi ju ponúka Ars electronica, ktorej podtitul „festival pre umenie, technológie a spoločnosť“ je stále výstižný.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Oliver Rehák Linz–Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 306
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 414
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 230
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 257
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 889
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 408
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu