Viac ako dvadsať rokov to vyzeralo, že román Parfum sa svojej filmovej verzie nedočká. Nielen preto, že sa dielo Patricka Süskinda považovalo za nesfilmovateľné. Autor dlhé roky odmietal poskytnúť práva na sfilmovanie.
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Dnes je všetko inak. Film Parfum opustil strižňu a prichádza do nemeckých kín.
Je to doteraz najdrahší nemecký film, jeho rozpočet presiahol 50 miliónov eur. Producenti naštartovali mediálnu mašinériu. Na hollywoodsky spôsob sa vyrábajú reklamné predmety, v televíziách sú reklamné šoty a nechýba ani kompozícia vôní, ktorú pri tejto príležitosti uvedie na trh známa kozmetická firma.
Získať filmovacie práva na Parfum sa už snažili mnohí režiséri: Ridley Scott, Steven Spielberg a kedysi dokonca aj Stanley Kubrick, no Süskind bol neoblomný. Až najznámejšiemu nemeckému producentovi Berndovi Eichingerovi sa ho podarilo obmäkčiť. Eichinger už pred rokmi pre denník Frankfurter Allgemeine Zeitung na margo románu vyhlásil: „Musím a chcem ho dostať, pre mňa je to jedna z najdôležitejších po nemecky písaných kníh za posledné desaťročia.“
Produkčná spoločnosť Constantin Süskindovi zaplatila takmer 10 miliónov eur. Spisovateľova podmienka na predaj práv bola, aby ho z realizácie filmu úplne vynechali.
Réžie sa ujal Tom Tykwer, verejnosti známy najmä vďaka snímke Lola beží o život. Herecká posádka filmu Parfum je naozaj hviezdna - Dustin Hoffman a Alan Rickman sú vo vedľajších úlohách, hlavnú postavu Jeana-Babtista Grenouilla stvárnil nováčik Ben Whishaw.
Dôvodov, prečo k tomuto románu pristupovali tvorcovia veľmi opatrne, bolo viac. Okrem toho, že sa nechceli dostať do konfliktu s komplikovaným autorom, ktorý svoje dielo strážil ako oko v hlave, tu bola ďalšia prekážka. Román sa zakladá na čuchovom vnímaní a detailne popisuje nuansy vôní. A tieto zmyslové vnemy film nedokáže sprostredkovať.
Hlavná postava románu Jean-Baptiste Grenouille má absolútny čuch, ale jeho vlastné telo nemá nijakú vôňu či pach. Je to čudák, ktorý nemá žiadne emócie, preto dokáže bez akýchkoľvek zábran zabiť človeka. Má však geniálny zmysel pre komponovanie vôní. Jeho celý život je o hľadaní dokonalej vône, vytvorení najlepšieho parfumu. Najmä z vlasov a kože mladých nepoškvrnených panien získava cenné esencie.
Román neobsahuje vnútorný monológ ani zmeny retrospektív rozprávania. Známy nemecký literárny kritik Marcel Reich-Ranicki v roku 1985 o Parfume napísal: „Süskind píše tak, akoby v živote nečítal Kafku a nikdy nepočul o Joyceovi. Jeho literárne vzory treba hľadať skôr u románopiscov v 19. storočí.“
Kniha sa hneď po vydaní v roku 1985 stretla s obrovským úspechom. Preložili ju do 45 jazykov (aj do slovenčiny) a predalo sa jej viac ako15 miliónov výtlačkov.
Premiéra filmu bude 15. septembra. Süskind, ktorý má povesť ľudoplachého čudáka a neposkytuje rozhovory, sa na nej nezúčastní. U nás by diváci film mali vidieť v januári budúceho roka.
Zatiaľ ho videlo len niekoľko vybratých nemeckých novinárov. Súdiac podľa ich vlažných reakcií, možno celá marketingová stratégia nebude zbytočná.