, figurujú poľské exteriéry a znie poľština.
Začína sa ako tuctový horor: ambiciózny režisér nakrúca prekliaty film, ktorý už raz v minulosti vznikol, ale nedostal sa do kín, lebo predstavitelia hlavných postáv boli zavraždení. Herečka čoskoro stráca schopnosť rozlišovať realitu, svet filmových štúdií a príbeh zo scenára. Nakrúcanie ju pohltí, ocitá sa v typicky lynchovskom svete snov, predstáv a symbolov, zvanom Inland Imperium.
Digitálnou kamerou s neveľkým rozlíšením nakrútený film má zámerne zrnitý obraz plný necností lacnej videotechniky. Lynch ich však povýšil na vyjadrovacie prostriedky, jazyk, ktorý má divákovi pomôcť prebudiť predstavivosť a vlastnú tvorivosť. „Film nám síce nedokáže zachrániť život,“ povedal režisér, „no ešte vždy je to najpríjemnejší spôsob, ako otvoriť dvere do iných svetov a previesť nás nimi.“
K podrobnostiam, symbolom a možným explikáciám sa Lynch odmietol vyjadriť. A Laura Dern sa k filmu vyjadrovať nemohla, lebo prvý raz ho celý videla až v stredu večer, na slávnostnej premiére, kde dostal Lynch čestného Zlatého leva.
Konceptuálny spaghetti-western
Poľská kinematografia má v hlavnej benátskej prehliadke, ale mimo súťaže, svojho zástupcu - prvý poľský western Summer Love režiséra Piotra Uklańského. Existenciálny konceptuálny postmodernistický, minimalistický, filozofický, alegorický spaghetti-western je prazvláštne dielko z bohom zabudnutej osady. Tajomný cudzinec v čiernom (Karel Roden) chce zinkasovať peniaze za hľadaného zločinca (Val Kilmer), ale narazí na vášnivú prostitútku (Katarzyna Figura) a večne opitého, stratou sebaúcty trpiaceho šerifa (Boguslav Linda). Hudba Karla Holasa je doplnená o spev v českom jazyku.
Do súťaže zasiahla i ruská kinematografia, filmom Ivana Vyrypajeva Eufória. Príbeh je prostý: vydatá Viera sa zaľúbi do Pašu. Jej žiarlivý manžel - alkoholik Valerij ich zastrelí. Vyrypajev veľmi osobitým spôsobom (v mnohom nadväzuje na Paradžanova) rozpráva banálnu love-story ako súčasnú baladu, veľmi funkčne pritom využíva farby, letecké zábery, strih, pôsobivú krajinu pri rieke Don i skvelých hercov.
Kenneth Branagh v opere
Pribudli i dve ďalšie doku-drámy. Krásna mladá francúzska herečka Isild Le Besco hľadá v Indii svojho otca z kasty nedotknuteľných vo filme Benoita Jacquota L'Intouchable. V dlho očakávanej novinke Gianniho Amelia Chýbajúca hviezda zas taliansky nezamestnaný robotník hľadá svoju továreň, predanú do Číny. Obe snímky sa na seba ponášajú v tom, že hodnotnejší aj pútavejší je obraz života ľudí v exotických krajinách, ako príbeh či herecké výkony.
Včera mal v chýrnom opernom divadle La Fenice svetovú premiéru nový film britského herca, scenáristu a režiséra Kennetha Branagha. V opere preto, lebo Čarovná flauta je operný film s Mozartovou hudbou, aktualizovaným anglickým prekladom libreta a situovaný do rokov po prvej svetovej vojne. Hrajú a spievajú v ňom mladé svetové hviezdy Ljubov Petrovová, René Pape, Tom Randle, Amy Carsonová.
Zajtra festival v Benátkach vyvrcholí vyhlásením verdiktov porôt. Vo verejnom hlasovaní odborníkov i publika už od minulého týždňa spoľahlivo vedie Kráľovná Stephena Frearsa, no jury vedená francúzskou herečkou Catherine Deneuve nás možno prekvapí.
Autor: MILOŠ ŠČEPKA, Benátky