Hviezdami tohtoročných BHS boli aj dirigent Kent Nagano a huslistka Janine Jansen.
FOTO – BHS
štátnym orchestrom, klavírny recitál Rudolfa Buchbindera alebo koncert, na ktorom vystúpila mladá holandská huslistka Janine Jansen s City of Birmingham Symphony Orchestra.
V zrkadle výročí
Hudobný svet v roku 2006 oslavuje výročia skladateľov W. A. Mozarta (250 rokov od narodenia) a Dmitrija Šostakoviča (100 rokov od narodenia).Tento rok je súčasne Rokom slovenskej hudby, keď si hudobná verejnosť pripomína aj narodenie hudobného skladateľa Alexandra Moyzesa a dirigenta Ľudovíta Rajtera (100 rokov od narodenia), ako aj 70 rokov od úmrtia nestora slovenskej hudby Jána Levoslava Bellu.
Dramaturgia zohľadnila tieto skutočnosti v rozličnej miere. Asi najlepšie obstál Mozart, ktorého skladby zazneli na 9 koncertoch, pričom najnekonvenčnejšiu inšpiráciu jeho hudbou ponúkol big band Nouvelle Cuisine. V súvislosti s Mozartom však viackrát vystúpili do popredia problémy štýlovej interpretácie hudby 18. storočia.
Ako kompromis sa nakoniec ukázala aj koexistencia špecialistov na starú hudbu Collegium Vocale Ghent a na moderných nástrojoch hrajúcich hudobníkov z Budapest Festival Orchestra v Bachovej Omši h mol.
S výnimkou vystúpení súboru Musica aeterna je tzv. stará hudba dlhšie nedostatočne riešenou súčasťou festivalovej dramaturgie. Diela Bellu a Rajtera, ktorého meno je neodmysliteľne späté so Slovenskou filharmóniou, sa nepochopiteľne objavili len na organovom recitáli Jána Vladimíra Michalka.
Čo nové doma
Počas úvodných dvoch koncertov sa vo výbornej forme predstavili Slovenská filharmónia (dir. E. Villaume) a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu (dir. P. Breiner). Šéfdirigent Slovenskej filharmónie Vladimír Válek sa však prekvapivo neobjavil ani na jednom z vystúpení nášho prvého telesa.
S Pražskou komornou filharmóniou sa pod taktovkou Jiřího Bělohlávka v Mozartových skladbách zaskvela slovenská sopranistka Adriana Kučerová. Súťaž New Talent (Cena SPP) bola tento rok bez domácej účasti. Slovenskú hudbu na BHS reprezentovali aj vystúpenia súborov Alea so skladbami J. Iršaia, M. Piačeka a M. Burlasa s premiérou piesní od P. Zagara a Slovenského komorného orchestra Bohdana Warchala s programom z diel J. Hatríka, J. Podprockého a I. Szeghy.
Festivalovou objednávkou bola skladba Krása večnosti od Mirka Krajčího. Vystúpenia domácich interpretov sa tešili pozornosti publika, čo sa bohužiaľ nedá povedať o viacerých atraktívnych koncertoch, ktoré festival tento rok ponúkol. Na druhej strane priemerné výkony boli často odmenené neadekvátnymi ováciami.
Festival tiež opäť jednoznačne ukázal, že miera hluku, ktorý produkujú okoloidúce električky, je neakceptovateľná. Ruší hudobníkov, poslucháčov a znemožňuje využívať koncertnú sálu Slovenskej filharmónie na nahrávanie. Na záverečnom koncerte sa zúčastnil aj minister kultúry. Ostáva dúfať, že kombináciu Mozarta a dopravných prostriedkov neprepočul.
Autor: ANDREJ ŠUBA (Autor je publicista)