Z diela Paula Tokarského.
FOTO – SPACE
Pozoruhodný maliar Paul Tokarsky (1938 - 1975) bol ako malé dieťa nájdený na newyorskom smetisku a vychovala ho rodina poľských imigrantov. Jeho životný príbeh je tajomný a bohémsky, podobne ako jeho zjav. S cigaretou v ústach nanáša na svoje plátna farbu celkom revolučným spôsobom – vŕtačkou.
Dokument o jeho živote, niekoľko nájdených obrazov, ktoré už patria do významných umeleckých zbierok, zopár zožltnutých novinových článkov a pôvodná umelcova vŕtačka sú dnes vystavované ako vzácne relikvie. Skrátka, ide tu o dokonalý imidž kultového amerického maliara pôsobiaceho na sklonku 60. rokov. Piotr Parda, „otec“ a záchranca pozostalosti tejto fascinujúcej osobnosti, je mladý umelec, jeho tvorbe sú vlastné konceptuálne hry, mystifikácie a vtipné komentáre aktuálnych spoločenských, náboženských a umeleckých fenoménov.
Igor Przybylski (1974), vo svojom diele Ikarus - total mapuje pre našich aj poľských obyvateľov miest celkom familiárny fenomén – staré dobré autobusy značky Ikarus. Przybylski vozový park tohto „hrdinu poľských ciest“ dôsledne fotograficky zaznamenal, zoradil podľa evidenčných čísel a vytvoril video vo forme nekomentovanej prezentácie.
Celý projekt vyvoláva dojem vtipnej hry so zdanlivo nepodstatnou súčasťou každodenného života, dokumentu o pretrvávaní nepovšimnutých tradícií a o reminiscenciách na chlapčenskú vášeň pre dopravné prostriedky. Pre Przybylského je náklonnosť k mestskej hromadnej doprave príznačná. Okrem Ikarusu vytvoril podobný cyklus s autobusmi značky Jelcz, mozaiku z použitých cestovných lístkov, maľby detailov vlakov viedenského metra či fotografické súbory lokomotív.
Poľská invázia na Crazycurators Biennale v kurátorskom výbere Lukasza Gorczycu (galéria Raster, Poľsko) a Juraja Čarného je zhodou okolností prepojená podobným zmyslom pre humor a prístupom k umeleckej tvorbe.
Autor: DIANA MAJDÁKOVÁ (Autorka je kunsthistorička)