"Kedykoľvek mi niekto povie Hnízdo, to milujem," priznal Tříska, ktorý je hlavným hosťom 8. medzinárodného filmového festivalu Bratislava. Tříska v roku 1977 emigroval a v rodnej krajine sa neobjavil 15 rokov. Keď sa po revolúcii vrátil, prvou vecou, do ktorej sa pustil, bolo nakrúcanie dnes už kultovej Obecnej školy s Janom Svěrákom.
"Potom som na ulici v Prahe stretával deti, ktoré chceli podpis do žiackych knižiek a hovorili: ale nepíšte tam Jan Tříska, napíšte Igor Hnízdo," pousmial sa Tříska, ktorý si pred rokmi postavou autoritatívneho učiteľa získal veľkú popularitu.
Priazeň divákov si herec, ktorý žije v Los Angeles, získal aj v zahraničí. Kritici písali, že hoci na začiatku veľmi nevedel po anglicky, publikum strhol svojim výkonom. Tříska tak dnes môže porovnávať. Hovorí, že v zahraničí sa ľahšie nakrúca, keďže nie je až taký problém zohnať peniaze.
Českí režiséri v divadle vraj bývajú dosť autoritatívni, často diktátorskí, zvyšujú hlas a "púšťajú hrôzu". Za fenomenálneho označuje britského režiséra Petra Brooka, s ktorým spolupracoval na úspešnej inscenácii Čechovovho Višňového sadu.
Brook vraj na skúškach len sedel, neustále pil čaj ako pravý Londýnčan a do predstavenia nezasahoval. Bez toho, aby si písal poznámky, vraj na konci rozdal presné pripomienky hercom, osvetľovačom, kostymérom, rekvizitárom, ale aj zvukárom.
him prl