SME

Třísku netreba vodiť za ruku

Meno a slávu získal JAN TŘÍSKA okamžite. S filmovými režisérmi novej vlny sa trochu minul, dominoval skôr klasickému divadlu.

Jan Tříska (70) s cenou za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii z Medzinárodného filmového festivalu Bratislava.Jan Tříska (70) s cenou za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii z Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. (Zdroj: ČTK)

V roku 1977 odišiel za more a presadil sa znovu. Dnes sa domov vracia, nakrúca so silnou mladou generáciou. Na bratislavskom festivale dostal cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii a patrí mu aj Slnko v sieti, naša nová filmová cena. Dostal ju za postavu Markíza vo filme Jana Švankmajera Šílení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Protináboženské monológy – na nich bola postavená vaša posledná filmová úloha. Celý Švankmajerov film je akýmsi výkrikom za slobodu. Čo ste museli robiť, aby ste sa pri tom psychicky nevyčerpali?

SkryťVypnúť reklamu

„Koncentrovať sa. Keby som len na sekundu periférnym videním zazrel, že tam kdesi prechádza čašník, už by to bolo všetko nanič. Myšlienku by som nedotiahol, museli by sme opakovať. Vnútorný motor sa vo mne nesmie nikdy zastaviť. Lenže to je všetko otázkou profesionálnej disciplíny. A keď mi odpustíte - tá je zase súčasťou talentu.“

Je pri nakrúcaní niekto, kto v tom hercovi pomáha?

„Naopak, všetko je nastavené tak, aby vás to do poslednej sekundy pred klapkou nabúravalo. Tam stále niekto mrmle, upravuje lampy alebo sa rozčuľuje.“

Vravíte, že vám lichotí, keď si vás vyberie mladý režisér. Napríklad Jan Svěrák do Obecnej školy. Ako si preverujete, či sa s niekým oplatí robiť?

„Nemôžem povedať, že si vyberám režisérov. Samozrejme, niekto sa mi páčil viac, niekto menej. K mojej disciplíne však patrí, aby som s každým vyšiel. A po druhé, aj napriek prekážkam, ktoré mi kladú pod nohy, dokážem dosiahnuť nejaký výsledok.“

SkryťVypnúť reklamu

Marlon Brando – ku ktorému vás prirovnávajú – sa roky nebavil s režisérom Bertoluccim pre filmPosledné tango v Paríži. Zdalo sa mu, že bol zneužitý. Viete dnes, ako si treba ustrážiť hranicu medzi režisérovým vedením a jeho manipuláciou?

„Vtip je v tom, že prijímam iba také úlohy, ktoré sa zdajú byť pre mňa. Keby si to režiséri nemysleli, dali by ich niekomu inému. Ja prijímam zodpovednosť a chcem mať podiel na konečnom výsledku. Byť jeho spolumajiteľom. Nechcem, aby ma niekto vodil za ruku a robil zo mňa bábku príbehu.“

Pred revolúciou ste dvanásť rokov žili v emigrácii, pripadali vám tie roky dlhé?

„Nie, bolo to krásne obdobie. Čas beží, ako beží. Ja som na nič nečakal, bol som presvedčený, že sa sem nikdy nevrátim. Ani tí najväčší odborníci na zemeguli nečakali, že Sovietsky zväz, to impérium obrovské a silné, sa niekedy položí. Ako som to teda mohol vedieť ja, hlúpy človek?“

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste si predstavovali návrat domov?

„Viete, ja síce stále cestujem, ale ešte nikde som nebol ako turista. Nikdy som nemal dovolenku. Ani do slobodného Československa som sa neprišiel len tak pozrieť. Prišiel som za prácou, najprv v divadle, potom od Svěráka. Preto som nemal žiadne očakávania.“

Český spôsob práce bol vtedy ešte poznačený socializmom. Mali ste s tým problémy?

„Mal, musím sa priznať. Už som si v Amerike zvykol na rýchlejšie tempo, väčšiu intenzitu práce. To mi zrazu chýbalo. No snažil som sa intenzitu do toho vložiť.“

Dnes už sa to zmenilo?

„V Českej republike som robil len jednu divadelnú inscenáciu. Našťastie, s geniálnym slovenským režsiérom Martinom Hubom. On sa pri Kráľovi Learovi správal ako typický anglo-americký tvorca. To znamená, že angažoval mňa – a potom nečakal, že mi bude treba niečo prikazovať. Žiadne prídeš odtiaľ a pôjdeš tadiaľ. Tá úloha je masívna, silná, komplikovaná – a on čakal, že presne to isté do nej vložím. No a že za ňu ponesiem tú spomínanú zodpovednosť.“

SkryťVypnúť reklamu

Je zaujímavé, že aj v civile rozprávate vo veľmi čistých, presných vetách.

„Obávam sa, že niekedy skôr rozprávam príliš.“

Nepoužívate skoro žiadne zbytočné slová. Kedy ste sa to naučili?

„Také niečo asi nezískate. Viete, človek by mal sledovať svoju myšlienku. Ak má dosť disciplíny, aby držal niť a po tom rozkotúľanom klbku myšlienky stále išiel, určite sa k správnemu koncu dopracuje.“

V úlohe Markíza vo filozofickom horore Jana Švankmajera Šílení. Dostal za ňu cenu Slnko v sieti 2006 za najlepšieho herca.

FOTO – ČT

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 289
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 855
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 721
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 361
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 617
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 912
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 603
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


75
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


28
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


162
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


93
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 726
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 311
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 72 817
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 662
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 676
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 546
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 730
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 493
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu