SME
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Třísku netreba vodiť za ruku

Meno a slávu získal JAN TŘÍSKA okamžite. S filmovými režisérmi novej vlny sa trochu minul, dominoval skôr klasickému divadlu.

Jan Tříska (70) s cenou za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii z Medzinárodného filmového festivalu Bratislava.Jan Tříska (70) s cenou za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii z Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. (Zdroj: ČTK)

V roku 1977 odišiel za more a presadil sa znovu. Dnes sa domov vracia, nakrúca so silnou mladou generáciou. Na bratislavskom festivale dostal cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii a patrí mu aj Slnko v sieti, naša nová filmová cena. Dostal ju za postavu Markíza vo filme Jana Švankmajera Šílení.

Protináboženské monológy na nich bola postavená vaša posledná filmová úloha. Celý Švankmajerov film je akýmsi výkrikom za slobodu. Čo ste museli robiť, aby ste sa pri tom psychicky nevyčerpali?

„Koncentrovať sa. Keby som len na sekundu periférnym videním zazrel, že tam kdesi prechádza čašník, už by to bolo všetko nanič. Myšlienku by som nedotiahol, museli by sme opakovať. Vnútorný motor sa vo mne nesmie nikdy zastaviť. Lenže to je všetko otázkou profesionálnej disciplíny. A keď mi odpustíte - tá je zase súčasťou talentu.“

Je pri nakrúcaní niekto, kto v tom hercovi pomáha?

„Naopak, všetko je nastavené tak, aby vás to do poslednej sekundy pred klapkou nabúravalo. Tam stále niekto mrmle, upravuje lampy alebo sa rozčuľuje.“

Vravíte, že vám lichotí, keď si vás vyberie mladý režisér. Napríklad Jan Svěrák do Obecnej školy. Ako si preverujete, či sa s niekým oplatí robiť?

„Nemôžem povedať, že si vyberám režisérov. Samozrejme, niekto sa mi páčil viac, niekto menej. K mojej disciplíne však patrí, aby som s každým vyšiel. A po druhé, aj napriek prekážkam, ktoré mi kladú pod nohy, dokážem dosiahnuť nejaký výsledok.“

Marlon Brando ku ktorému vás prirovnávajúsa roky nebavil s režisérom Bertoluccim pre filmPosledné tango v Paríži. Zdalo sa mu, že bol zneužitý. Viete dnes, ako si treba ustrážiť hranicu medzi režisérovým vedením a jeho manipuláciou?

„Vtip je v tom, že prijímam iba také úlohy, ktoré sa zdajú byť pre mňa. Keby si to režiséri nemysleli, dali by ich niekomu inému. Ja prijímam zodpovednosť a chcem mať podiel na konečnom výsledku. Byť jeho spolumajiteľom. Nechcem, aby ma niekto vodil za ruku a robil zo mňa bábku príbehu.“

Pred revolúciou ste dvanásť rokov žili v emigrácii, pripadali vám tie roky dlhé?

„Nie, bolo to krásne obdobie. Čas beží, ako beží. Ja som na nič nečakal, bol som presvedčený, že sa sem nikdy nevrátim. Ani tí najväčší odborníci na zemeguli nečakali, že Sovietsky zväz, to impérium obrovské a silné, sa niekedy položí. Ako som to teda mohol vedieť ja, hlúpy človek?“

Ako ste si predstavovali návrat domov?

„Viete, ja síce stále cestujem, ale ešte nikde som nebol ako turista. Nikdy som nemal dovolenku. Ani do slobodného Československa som sa neprišiel len tak pozrieť. Prišiel som za prácou, najprv v divadle, potom od Svěráka. Preto som nemal žiadne očakávania.“

Český spôsob práce bol vtedy ešte poznačený socializmom. Mali ste s tým problémy?

„Mal, musím sa priznať. Už som si v Amerike zvykol na rýchlejšie tempo, väčšiu intenzitu práce. To mi zrazu chýbalo. No snažil som sa intenzitu do toho vložiť.“

Dnes už sa to zmenilo?

„V Českej republike som robil len jednu divadelnú inscenáciu. Našťastie, s geniálnym slovenským režsiérom Martinom Hubom. On sa pri Kráľovi Learovi správal ako typický anglo-americký tvorca. To znamená, že angažoval mňa – a potom nečakal, že mi bude treba niečo prikazovať. Žiadne prídeš odtiaľ a pôjdeš tadiaľ. Tá úloha je masívna, silná, komplikovaná – a on čakal, že presne to isté do nej vložím. No a že za ňu ponesiem tú spomínanú zodpovednosť.“

Je zaujímavé, že aj v civile rozprávate vo veľmi čistých, presných vetách.

„Obávam sa, že niekedy skôr rozprávam príliš.“

Nepoužívate skoro žiadne zbytočné slová. Kedy ste sa to naučili?

„Také niečo asi nezískate. Viete, človek by mal sledovať svoju myšlienku. Ak má dosť disciplíny, aby držal niť a po tom rozkotúľanom klbku myšlienky stále išiel, určite sa k správnemu koncu dopracuje.“

V úlohe Markíza vo filozofickom horore Jana Švankmajera Šílení. Dostal za ňu cenu Slnko v sieti 2006 za najlepšieho herca.

FOTO – ČT
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 659
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 171
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 073
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 820
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 829
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 332
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 617
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 091
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 887
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  6. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 773
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 167
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 822
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 671
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 309
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 611
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 588
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 304
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu