ČESKÝ HEREC SI K NÁM PRIŠIEL PO DVE VEĽKÉ CENY. NASADENIE PROFESIONÁLA NESTRATIL ANI PO ROKOCH

Třísku netreba vodiť za ruku

Meno a slávu získal JAN TŘÍSKA okamžite. S filmovými režisérmi novej vlny sa trochu minul, dominoval skôr klasickému divadlu.

Jan Tříska (70) s cenou za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii z Medzinárodného filmového festivalu Bratislava.(Zdroj: ČTK)

V roku 1977 odišiel za more a presadil sa znovu. Dnes sa domov vracia, nakrúca so silnou mladou generáciou. Na bratislavskom festivale dostal cenu za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii a patrí mu aj Slnko v sieti, naša nová filmová cena. Dostal ju za postavu Markíza vo filme Jana Švankmajera Šílení.

Protináboženské monológy na nich bola postavená vaša posledná filmová úloha. Celý Švankmajerov film je akýmsi výkrikom za slobodu. Čo ste museli robiť, aby ste sa pri tom psychicky nevyčerpali?

„Koncentrovať sa. Keby som len na sekundu periférnym videním zazrel, že tam kdesi prechádza čašník, už by to bolo všetko nanič. Myšlienku by som nedotiahol, museli by sme opakovať. Vnútorný motor sa vo mne nesmie nikdy zastaviť. Lenže to je všetko otázkou profesionálnej disciplíny. A keď mi odpustíte - tá je zase súčasťou talentu.“

Je pri nakrúcaní niekto, kto v tom hercovi pomáha?

„Naopak, všetko je nastavené tak, aby vás to do poslednej sekundy pred klapkou nabúravalo. Tam stále niekto mrmle, upravuje lampy alebo sa rozčuľuje.“

Vravíte, že vám lichotí, keď si vás vyberie mladý režisér. Napríklad Jan Svěrák do Obecnej školy. Ako si preverujete, či sa s niekým oplatí robiť?

„Nemôžem povedať, že si vyberám režisérov. Samozrejme, niekto sa mi páčil viac, niekto menej. K mojej disciplíne však patrí, aby som s každým vyšiel. A po druhé, aj napriek prekážkam, ktoré mi kladú pod nohy, dokážem dosiahnuť nejaký výsledok.“

Marlon Brando ku ktorému vás prirovnávajúsa roky nebavil s režisérom Bertoluccim pre filmPosledné tango v Paríži. Zdalo sa mu, že bol zneužitý. Viete dnes, ako si treba ustrážiť hranicu medzi režisérovým vedením a jeho manipuláciou?

„Vtip je v tom, že prijímam iba také úlohy, ktoré sa zdajú byť pre mňa. Keby si to režiséri nemysleli, dali by ich niekomu inému. Ja prijímam zodpovednosť a chcem mať podiel na konečnom výsledku. Byť jeho spolumajiteľom. Nechcem, aby ma niekto vodil za ruku a robil zo mňa bábku príbehu.“

Pred revolúciou ste dvanásť rokov žili v emigrácii, pripadali vám tie roky dlhé?

„Nie, bolo to krásne obdobie. Čas beží, ako beží. Ja som na nič nečakal, bol som presvedčený, že sa sem nikdy nevrátim. Ani tí najväčší odborníci na zemeguli nečakali, že Sovietsky zväz, to impérium obrovské a silné, sa niekedy položí. Ako som to teda mohol vedieť ja, hlúpy človek?“

Ako ste si predstavovali návrat domov?

„Viete, ja síce stále cestujem, ale ešte nikde som nebol ako turista. Nikdy som nemal dovolenku. Ani do slobodného Československa som sa neprišiel len tak pozrieť. Prišiel som za prácou, najprv v divadle, potom od Svěráka. Preto som nemal žiadne očakávania.“

Český spôsob práce bol vtedy ešte poznačený socializmom. Mali ste s tým problémy?

„Mal, musím sa priznať. Už som si v Amerike zvykol na rýchlejšie tempo, väčšiu intenzitu práce. To mi zrazu chýbalo. No snažil som sa intenzitu do toho vložiť.“

Dnes už sa to zmenilo?

„V Českej republike som robil len jednu divadelnú inscenáciu. Našťastie, s geniálnym slovenským režsiérom Martinom Hubom. On sa pri Kráľovi Learovi správal ako typický anglo-americký tvorca. To znamená, že angažoval mňa – a potom nečakal, že mi bude treba niečo prikazovať. Žiadne prídeš odtiaľ a pôjdeš tadiaľ. Tá úloha je masívna, silná, komplikovaná – a on čakal, že presne to isté do nej vložím. No a že za ňu ponesiem tú spomínanú zodpovednosť.“

Je zaujímavé, že aj v civile rozprávate vo veľmi čistých, presných vetách.

„Obávam sa, že niekedy skôr rozprávam príliš.“

Nepoužívate skoro žiadne zbytočné slová. Kedy ste sa to naučili?

„Také niečo asi nezískate. Viete, človek by mal sledovať svoju myšlienku. Ak má dosť disciplíny, aby držal niť a po tom rozkotúľanom klbku myšlienky stále išiel, určite sa k správnemu koncu dopracuje.“

V úlohe Markíza vo filozofickom horore Jana Švankmajera Šílení. Dostal za ňu cenu Slnko v sieti 2006 za najlepšieho herca.

FOTO – ČT

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 474
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 251
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 367
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 637
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 607
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 349
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 539
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 537
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 928
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 819

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Odovzdali najprestížnejšiu cenu za architektúru. Pozrite si diela jej víťazov

Pritzkerovu cenu získala trojica katalánskych architektov.

Najväčšie americké múzeum stratilo po škandále riaditeľa. Problémy dobre skrývalo

Na odstupujúceho riaditeľa Metropolitného múzea si spomína slovenská reštaurátorka.

Stratený člen Monty Python: Extrémizmus je ako alkohol, humorom ho nevyliečime

Britský komik a herec Eddie Izzard pripravuje svoju komediálnu šou pre Slovensko. (rozhovor)

S Bondom sa ťažko vyjednáva, pociťuje to aj Dubrovník

Producenti sa už nehnevajú na Daniela Craiga.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop