Déja vu • USA 2006 • 126 min • Réžia: Tony Scott • Scenár: Terry Rossio, Bill Marsilii • Kamera: Paul Cameron • Hudba: Harry Gregson-Williams • Hrajú: Denzel Washington, Val Kilmer, Jim Caviezel, Paula Patton, Clancy Brown, Sela Ward, Neal McDonough • Premiéra v SR: 4. januára
Autorka tohto textu zažila déja vu, keď raz sedela na balkóne a sledovala, ako vietor dvíha zavesenú posteľnú bielizeň. Pokorne priznáva, že keby snáď mala ambície spraviť okolo tejto spomienky film, asi by príliš nepochodila.
Film, čo si dovolil niesť názov Déja vu, má nablýskanejšie zbrane. Je v ňom teroristický útok, love story, naháňačka s autami i predvádzanie inteligentnej techniky FBI. A inteligencie agentov, ktorí ju s ľahkosťou ovládajú a je na nich krásny pohľad.
Roboty majú dosť, lebo v prístave v New Orleans vybuchne veľká osobná loď. Na pomoc si prizvú miestneho detektíva Douga Carlina, lebo on najlepšie vie, akým smerom obrátiť pri vyšetrovaní katastrofy pozornosť.
Rozprávači príbehu decentne pomlčali, že americké technické špičky si príliš neporadili ani pri hurikáne Katrina a ani veľmi po ňom. Namiesto toho zafantazírovali a vymysleli dômyselné satelitné snímanie akéhokoľvek miesta, akéhokoľvek človeka a z akéhokoľvek uhla.
Nie v reálnom čase, na tom by predsa nič zvláštne nebolo, ale v nedávnej minulosti. Špeciálne prístroje vraj využívajú zakrivenie priestoru, preto je to možné.
Diváci by možno chceli vedieť, čo to má spoločné s déja vu. Nemôžu, skôr musia byť trpezliví a dôverčiví, že im film skôr či neskôr ponúkne originálnu teóriu. Ak si pred kinom nezopakujú Einsteinovu teóriu relativity, budú radi, keď budú stíhať jednoduchšie veci.
Napríklad, prečo sa detektívovi Carlinovi vo vyšetrovaní tak darí a ako to všetko robí, že sa nikdy nepomýli.
Majstri satelitného snímania čakajú, aké im dá pokyny a aké kamery si majú vybrať. Zamerajú sa na jednu z obetí (krásnu mladú ženu) a úplne náhodou ju nájdu vo chvíli, keď sa okolo nej začnú diať podozrivé veci. Vyšetrovatelia sú teda na stope a keby šlo len vyšetrovanie, film by sa čoskoro mohol skončiť.
Lenže autori mali ešte v zásobe to najnapínavejšie. Ich vyšetrovateľský hrdina je náročný, nestačí mu minulosť sledovať, chce do nej vstúpiť. Žáner tohto filmu to umožňuje, preto môžeme sledovať niekoľko vzrušujúcich scén, keď jeden čas jemne zavadí o druhý. Možno, že keby sa do toho nasilu nepridávalo vytváranie akýchsi paralelných svetov, bolo by to ešte vzrušujúcejšie.
Rozuzlenie sa potom obmedzí takmer výlučne na rozvíjanie love story a tým sa prezradí, že tento film nevládal dospieť do konca. Všetko v ňom pôsobí kultivovane a inteligentne, aj Denzel Washington v hlavnej úlohe detektíva Carlina sa tak vie bez problémov tváriť. Stále sa však pohybujeme v kategórii, kde skvelé efekty maskujú nepremyslený a málo silný príbeh.
Tento film púta pozornosť tým, že odkazuje na lákavú tému. Ale to, čo na nej každého dráždi a čo už každý zopárkrát zažil vo svojom oveľa všednejšom živote, nepostihol.