PODĽA PREVÁDZKOVATEĽOV FILMOVÝCH KLUBOV NÁVŠTEVNOSŤ KLESLA, MUSIA SA PRISPÔSOBIŤ VYŠŠÍM POŽIADAVKÁM

Divák zlenivel, kluby čaká zmena

Mení sa móda, diváci aj technológie. Prevádzkovatelia filmových klubov sa učia pritiahnuť návštevníkov lepšou propagáciou a novou dramaturgiou.

Ďalšia existencia filmového klubu Nostalgia závisí od záujmu divákov. Podľa dramaturga ak sa návštevnosť nezvýši, skupina nadšencov, ktorá premietanie prevádzkuje, bude ťažko hľadať motiváciu ďalej pokračovať.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Filmové kluby čaká zmena. Tak ako ich poznáme dnes, pravdepodobne dlho nevydržia. Budú sa musieť prispôsobiť dobe. Hovorí to Peter Dubecký z Asociácie slovenských filmo­vých klubov.

„Musia sa pripraviť na digitalizáciu, tak ako sa tomuto trendu prispôsobujú kiná, aj filmové kluby budú musieť podstúpiť túto cestu,“ povedal.

Chýba propagácia

Podľa dramaturga a zakladateľa filmového klubu Nostalgia Petra Gavaliera chodí do filmových klubov menej ľudí. Problémom môže byť podľa neho aj to, že nových divákov pribúda menej ako kedysi a na staršie a už premietané filmy nemajú ľudia dôvod chodiť častejšie. „Ľudia uprednostňujú pohodlnejšie sledovanie filmov doma.“

Ako hovorí, dnes už nestačí pripraviť dramaturgicky pestrý a kvalitný výber filmov ako kedysi. „Snažíme sa stále uvádzať výnimočné diela, ale ľudia o nich­ na rozdiel od minulosti mnoho nevedia. V súčasnej konkurencii nám chýba efektívnejšia propagácia nadčasových umeleckých snímok.“

Gavalier si však pokles vysvetľuje aj niečím iným – z bezstarostných návštevníkov klubov sa postupne stávajú ľudia, ktorí si budujú kariéru a zakladajú rodiny. „Na návštevu filmového klubu im ostáva menej času,“ myslí si.

Zvažujú, čo bude ďalej

Gavalier momentálne zvažuje, čo s Nostalgiou bude ďalej, nevylučuje ani zavretie. Úbytok návštevníkov je dramatický. Obáva sa, že ľudia stratia chuť chodiť do filmových klubov. „Návštevníci kín by v každom prípade nemali prísť o právo na výber z viacerých možností. Bolo by nešťastné, keby táto voľba mala byť iba výsledkom konkurenčného boja, naše možnosti sú dosť obmedzené.“

O všetkom má rozhodnúť divácka návštevnosť počas prvého polroku tohto roka.

„Vznikli sme iba z nadšenia a najväčšou odmenou bol pre nás vždy záujem divákov. Naša ďalšia existencia bude jednoznačne závisieť od nich. Pokiaľ by sme neoslovili dostatočný počet návštevníkov, budeme ťažko hľadať motiváciu pokračovať ďalej.“

Výbojky, plyn, elektrina

Zmenu oproti situácii spred desiatich rokov cíti Ernest Húska zo spoločnosti Bioscop, ktorá prevádzkuje filmové kluby Múzeum a Mladosť. „Nie je to optimistické, ale zatiaľ zavretie našich klubov nehrozí. Múzeum funguje aj vďaka spolupráci s Múzeom mesta Bratislavy, Mladosť stavia aj na svojej 90-ročnej tradícii a na svojej profilácii – základňou sú prehliadky národných kinematografií, “ hovorí.

„Dnes musíme oveľa viac pracovať s médiami, rozosielať pozvánky ľuďom, aby prišli, spolupracujem so strednými školami, ponúkame im filmy, ktoré majú súvislosť s učivom histórie, literatúry.“ Mesačne rozosiela stovky e-mailov s programom. Ako hovorí, stále je to však akurát len na prežitie, skôr koníček ako podnikanie.

Filmové kluby a kiná nie sú lacná záležitosť – napríklad len jedna premietacia výbojka stojí 15-tisíc korún. „Kino potrebuje tiež robiť aj revíziu hasiacich prístrojov a kotolní a to niečo stojí, platiť nájom, plyn, elektrinu,“ vymenúva Húska.

V Čechách už podľa Húsku viaceré obce a mestá prišli na to, že mať filmový klub je dobrá vec. „Tieto osvietené magistráty už začali prispievať na činnosti klubov. Buď im platia kúrenie, alebo je nájom iba symbolický,“ hovorí. Podobne to funguje už aj vo viacerých mestských čas­tiach Prahy.

V Bratislave ide príkladom mestská časť Dúbravka, ktorá prevádzkuje filmový klub Igric.

Nevieme sa dívať

Húska si myslí, že jednoduchá a masová zábava je pre ľudí atraktívnejšia. „Alebo sa zmenila aj móda, ktorá podporovala trendy klubov a možno sa súčasná generácia už jednoducho nevie dívať, ale ani nevie, načo by sa mala.“ Hovorí o paradoxe – žijeme vo vizuálnom storočí, no výchova k filmovému umeniu a audiovizuálnej estetike vôbec neexistuje.

Zoznam klubov

l Klub Za zrkadlom - DK Zrkadlový háj, Rovniankova 3

FK Dom kultúry Lúky - Vígľašská 1

FK ic.sk - Špitálska 4

FK Lumiere – Špitálska 4

FK Igric - Dom kultúry Dúbravka, Saratovská 2/A

FK Mladosť - Hviezdoslavovo námestie 17

FK Múzeum - Stará radnica

FK Nostalgia - Ulica Imricha Karvaša 2


Filmový klub Mladosť.

FOTO SITA

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 20 660
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 850
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 260
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 883
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 249
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 676
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 523
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 442
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 387
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 029

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Neprehliadnite tiež

Anna Kendrick: Som rada, že som nemala záložný plán

Americká herečka sa v detstve často cítila inou a neviditeľnou. Dojem, že niekam nepatrí, má i dnes.

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný sólista opery SND Pavol Mauréry

Na doskách slovenskej prvej opernej scény ako sólista 21 rokov - od roku 1978 až do roku 1999.

Horehronské spevy majú zápis v UNESCO. Čo pre to muselo Slovensko urobiť?

Vo svetovom kultúrnom dedičstve nemáme veľa zápisov. Na vine môže byť zložitý proces schválenia.

Môže byť z toho ešte aj Oscar. Herečka zo Slovenska stúpa ďalej

Film s Alexandrou Borbély zaujal americkú akadémiu.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Podarilo sa nemožné, nový film zachránil Hviezdne vojny

Nové Hviezdne vojny sa môžu stať filmom roka.