SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
JIŘÍ MENZEL PRICHÁDZA S NOVOU ADAPTÁCIOU HRABALOVSKEJ PREDLOHY

Film, ktorý mešká 30 rokov

Kniha Bohumila Hrabala Obsluhoval jsem anglického krále vyšla roku 1971, v dozvukoch Pražskej jari. Na jej filmovú adaptáciu sa nedalo pomyslieť. Po novembri 1989 na ňu zasa pomýšľali primnohí. O filmové práva sa strhol smutný a komplikovaný boj.


Jeden čas dokonca argumentovali platnými zmluvami s Hrabalom hneď dvaja producenti, o réžiu zápolili viacerí filmári. Nezabudnuteľná je aféra, keď Jiří Menzel vo veľkej sále karlovarského filmového festivalu prútom zošvihal nehodného producenta.

Spútať spontánneho živelného Hrabala do filmových políčok je úloha hodná majstra, akým Menzel nepochybne je. Lenže majster sa touto úlohou zaoberal tak dlho, že sa nielen zmenili ľudia, spoločnosť, divácky vkus, podmienky financovania aj nakrúcania filmov, ale akoby sa i samotný projekt tým dlhým časom akosi „prevaril“ a tvorca sa pri práci na ňom dostal tak ďaleko, že divák ho nestačí nasledovať. Táto polievka skrátka zostala na sporáku príliš dlho.

Skryť Vypnúť reklamu

Upozornenie „film na motívy“ knihy je veľavravné. Tu už Menzel neslúži Hrabalovi, ale spisovateľova predloha poslúžila režisérovi, ktorý sa usiluje o návrat. Ešte raz priniesť to, čo majú jeho diváci tak radi: krásne dievčatá, šarmantných pánov, urečnených pijanov, bohato prestreté stoly a najmä jantárovú žiaru čerstvo načapovaného piva.

A čo všetka tá živelnosť, priam živočíšna, zato veľmi ľudská chuť žiť, užívať si rozkoší telesných i duševných, čo empatia, radosť, ktorá je zároveň smútkom, bláznivosť, ktorá je zároveň múdrosťou? Kam sa podelo to, v čom býval Menzel taký presný a presvedčivý? Prečo to nahradila nesúvislá utáranosť, miestami prechádzajúca až do utýranosti?

Charakteristickými hrabalovskými hercami u Menzla boli Václav Neckář, Jaromír Hanzlík, Rudolf Hrušínský, Vlastimil Brodský, Jitka Zelenohorská, Fratišek Řehák, Petr Čepek... Hoci Ostře sledované vlaky nám priniesli charaktery, kým Postřižiny či Slavnosti sněženek už len figúrky, obsadenie bolo vždy presné a výkony excelentné. Čo o novom filme neplatí (s výnimkou slovenského trojlístka Labuda, Huba, Lasica).

Skryť Vypnúť reklamu

Komentár rozprávača je pre Menzlove hrabalovské filmy príznačný. No tam, kde príbeh komentovali Miloš Hrma (V. Neckář, Ostře sledované vlaky, 1966) či Pavel Hvězdář (V. Neckář, Skřivánci na niti, 1969 - 1990), dopĺňali ho a obohacovali. Komentár Jana Dítěte (Oldřich Kaiser) v Obsluhoval som anglického kráľa je popisný, prvoplánový, divácku predstavivosť neposilňuje, ale brzdí, ubíja.

Mladý Jan Dítě v podaní Bulhara Petra Barneva nie je detsky nevinný a naivný, ale zato studený, odťažitý, odpudivý, nepochopiteľný cynik, vzbudzujúci odpor, nie sympatie. Uškodila mu i režijná koncepcia. Rozdvojila hlavnú postavu na dvoje – mladého (povrchný Barnev) a múdreho (presvedčivý Kaiser). Dvaja rôzni ľudia. Nie vývin a dozrievanie.

Rovnako je rozdelený celý film. Na jednej strane akčnejšia minulosť v štýle Postřižín – na druhej statická „súčasnosť“ štylizovaná na chladnejší spôsob á la Skřivánci na niti, len unavenejšia, depresívnejšia, bez humoru, poľudšťujúceho nadhľadu. Únik do samoty svojho vnútra tu nie je oslobodením a zmúdrením, ale rezignáciou, apatiou.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezáleží na tom, čo zapríčinil komerčný tlak producentov, koproducentov, sponzorov, obchodných partnerov a čo režisér. Podstatné je, že celok vzbudzuje smutný dojem odťažitého televízneho filmu. Jedno z najnáročnejších a najhlbších Hrabalových literárnych diel sa dočkalo najplytšieho a najmenej presvedčivého filmového spracovania.

Nie je to úplne zlý film, no v porovnaní s inými Menzlovými snímkami podľa Hrabalových predlôh pôsobí skôr ako výplod povrchného epigóna, ktorý síce ovláda remeslo, ale nevie alebo nechce (či nesmie?) osloviť dušu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 938
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 078
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 828
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 717
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 709
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 544
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 130
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 278
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio